Xem mẫu
Bài 3:
Các giải thuật cơ sở
Le Tan Hung hunglt@it-hut.edu.vn 0913030731
(c) SE/FIT/HUT 2002 1
Nội dung
④Các giải thuật xén tỉa - Clipping ④Các thuật toán tô miền kín ④Phép tô mầu
④Phép xử lý Antialiasing
(c) SE/FIT/HUT 2002 2
Xén tỉa - Clipping
④ Nhiệm vụ cơ bản trong đồ họa là giữ các phần của đối tượng lựa chọn nằm bên ngoài đồ hoạ.
④ Xén tỉa là việc di chuyển tất cả các đối tượng hoặc các phần của đối tượng thuộc mô hình ngữ cảnh ra bên ngoài của sổ thế giới thực
④ Việc loại từng điểm ảnh của đối tượng thường chậm nhất là khi đối tượng mà phần lớn nằm ngoài cửa sổ hiển thị.
④ Kỹ thuật thực hành là cần thiết để nâng cao tốc độ trong thực hiện nhiệm vụ
④ Định nghĩa
Clipping điểm
④ xmin ≤ x ≤ xmax ymin ≤ y ≤ ymax
(c) SE/FIT/HUT 2002 3
Clipping đoạn thẳng
④Lines are defined by their endpoints, so it should be possible just to examine these (in a similar way to points) and determine whether or not to clip without considering every pixel on the line
④We often have windows that are either very large, i.e. nearly the whole scene fits inside, or very small, i.e. most of the scene lies inside the window
④Hence, most lines may be either trivially accepted or rejected
(c) SE/FIT/HUT 2002 4
Giải thuật Cohen Sutherland Outcode
④The Cohen-Sutherland line-clipping algorithm is particularly fast for “trivial” cases, i.e. lines completely inside or outside the window.
④Non-trivial lines, i.e. ones that cross a boundary of the window, are clipped by computing the coordinates of the new boundary endpoint of the line where it crosses the edge of the window
④Each point on all lines are first assigned an “outcode” defining their position relative to the clipping rectangle
(c) SE/FIT/HUT 2002 5
...
- tailieumienphi.vn
nguon tai.lieu . vn