Xem mẫu

  1. TRƢỜNG CAO ĐẲNG NGHỀ ĐỒNG THÁP KHOA ĐIỆN – ĐIỆN TỬ GIÁO TRÌNH MÔN HỌC: ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH NGÀNH, NGHỀ: CN T ĐI N ĐI N T TRÌNH ĐỘ: CAO ĐẲNG/TRUNG CẤP (Ban hành kèm theo Quyết định Số: /QĐ-CĐNĐT ngày… tháng…năm 2018 của Hiệu trưởng Trường Cao đẳng nghề Đồng Tháp) Đồng Tháp, năm 2018
  2. TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN Tài liệu này thuộc loại sách giáo trình nên các nguồn thông tin có thể đƣợc phép dùng nguyên bản hoặc trích dùng cho các mục đích về đào tạo và tham khảo. Mọi mục đích khác mang tính lệch lạc hoặc sử dụng với mục đích kinh doanh thiếu lành mạnh sẽ bị nghiêm cấm.
  3. LỜI GIỚI THIỆU Chúng tôi biên soạn tài liệu giảng dạy này nhằm trang bị cho sinh viên nghề Kỹ thuật Điện – Điện tử những kiến thức, khái niệm và từ ngữ Tiếng Anh lên quan đến các nội dung sinh viên nghề Kỹ thuật Điện – Điện tử được học trong phần kiến thức chuyên môn nghề ví dụ như như dụng cụ điện, vật liệu điện, các loại dụng cụ đo, điện trở, trở kháng, diode... Cùng với các nội dung về kiến thức, khái niệm và từ ngữ Tiếng Anh chuyên ngàn , sinh viên được rèn luyện kỹ năng đọc hiểu. Vì vậy bộ tài liệu Tiếng Anh chuyên ngành Kỹ thuật Điện – Điện tử này trang bị các kiến thức và kỹ năng giúp cho người học có thể đọc hiểu và tham khảo dễ dàng hơn những tài liệu tiếng Anh chuyên ngành Kỹ thuật Điện – Điện tử ở cấp độ cơ bản. Đồng thời kiến thức tiếng Anh mà sinh viên có được từ tài liệu này có thể h trợ cho các em trong quá trình học các môn học chuyên ngành khác. Tài liệu gồm 9 bài. M i bài gồm 3 phần cơ bản: bài khóa, các dạng bài tập đọc hiểu cùng sử dụng từ ngữ, và phần giải thích từ ngữ. Chúng tôi chân thành cám ơn tất cả thầy cô Khoa Điện-Điện Tử, Tổ Bộ Môn Ngoại Ngữ Trường Cao đẳng Nghề Đồng Tháp đã giúp chúng tôi hoàn thành giáo trình này. Đây là lần đầu tiên chúng tôi biên soạn bài giảng này nên không tránh khỏi những sai sót. Trong quá trình dạy và học, mong các bạn đồng nghiệp đóng góp thêm để chúng tôi có thể hoàn thiện hơn. CHÂN THÀNH CẢM ƠN! Đồng tháp, ngày ... tháng ... năm 2018 Tham gia biên soạn 1. Chủ biên: Lâm Văn Vũ 2. Huỳnh Tấn Hiếu 1
  4. MỤC LỤC  TRANG 1. Lời giới thiệu 01 2. Unit 1 Electric Tools 05 3. Unit 2 Electric Materials 11 4. Unit 3 Measuring Instruments 16 5. Unit 4 Circuit Elements 22 6. Unit 5 The Effects of Electric Current 27 7. Unit 6 Diodes 31 8. Unit 7 Transistor 36 9. Unit 8 Field Effect Transitor 41 10.Unit 9 Resistors and Resistance 46 11. Tài liệu tham khảo 51 2
  5. GIÁO TRÌNH MÔN HỌC/MÔ ĐUN Tên môn học/mô đun: ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH KỸ THUẬT ĐIỆN ĐIỆN TỬ (ENGLISH FOR ELECTRICAL AND ELECTRONIC ENGINEERING) Mã môn học/mô đun: MH09 Vị trí, tính chất, ý nghĩa và vai trò của môn học/mô đun: - Vị trí: Môn học đƣợc bố trí sau khi học xong các môn học chung sau khi học sinh đã học xong môn tiếng Anh cơ bản sau một số môn học/ mô-đun đào tạo chuyên môn nghề. - Tính chất: Là môn học kỹ thuật cơ sở trang bị cho sinh viên các kĩ năng đọc hiểu tiếng Anh để có thể sử dụng tiếng Anh trong ngữ cảnh chuyên ngành ở mức độ cơ sở củng cố và cung cấp cho sinh viên những kiến thức cơ bản về chuyên ngành kỹ thuật điện – điện tử - Ý nghĩa và vai trò của môn học/mô đun: Môn học này trang bị cho sinh viên nghề kỹ thuật điện – điện tử những kiến thức khái niệm và từ ngữ Tiếng Anh lên quan đến các nôi dung sinh viên nghề kỹ thuật điện – điện tử đƣợc học trong phần kiến thức chuyên môn nghề ví dụ nhƣ vật liệu dẫn điện vất liệu cách điện điện trở trở kháng transistor các dụng cụ đo… giúp cho ngƣời học có thể đọc hiểu dễ dàng hơn những kiến thức tiếng Anh chuyên ngành ở cấp độ cơ bản và có thể tham khảo tài liệu chuyên ngành kỹ thuật điện – điện tử bằng tiếng Anh. Mục tiêu của môn học/mô đun: - Về kiến thức: Nhận biết các thuật ngữ cơ bản trong giáo trình Điện tử công nghiệp liên quan đến các chủ đề nhƣ dụng cụ điện vật liệu điện các loại dụng cụ đo điện trở trở kháng diode... Hiểu đƣợc nội dung chính của các bài đọc hiểu trong giáo trình kỹ thuật Điện – Điện tử liên quan đến các chủ đề trên. - Về kỹ năng: Tiếng Anh chuyên ngành kỹ thuật Điện – Điện tử tập trung chủ yếu phát triển kỹ năng đọc hiểu một số chủ điểm liên quan đến lĩnh vực điện – điện tử. Sau khi hoàn tất môn học ngƣời học có thể đọc hiểu đƣợc những tài liệu về điện – điện tử liên quan đến các chủ đề nhƣ dụng cụ điện vật liệu điện các loại dụng cụ đo điện trở trở kháng diode... - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Rèn luyện tính khoa học và khả năng làm việc độc lập nhóm cặp. Tự đánh giá kết quả của bản thân hoặc của các thành viên trong cặp/nhóm sau khi hoàn thành bài tập. Nội dung của môn học/mô đun: Thời gian Số Tổng Lý Thực Kiểm Tên các bài trong môn học số thuyết hành TT tra /bài tập 3
  6. 1 Unit 1 Electric Tools 3 1 2 2 Unit 2 Electric Materials 3 1 2 Unit 3 Electrical Measuring 1 2 3 3 Instruments 4 Unit 4 Electric Circuits 3 1 2 Unit 5 Effects of the Electric 1 1 5 3 1 Current 6 Unit 6 Diode 3 1 2 7 Unit 7 Transistor 3 1 2 8 Unit 8 Field Effect Transistor 3 1 2 9 Unit 9 Resistor & Resistance 3 1 2 Revision +Final Test 3 2 1 Tổng cộng 30 10 17 2 4
  7. UNIT 1 ELECTRIC TOOLS Mã bài: MH09-01 Giới thiệu: Trong bài này sinh viên đƣợc cung cấp một số thuật ngữ cơ bản liên quan đến các dụng cụ cơ bản sử sụng trong quá trình sữa chữa lắp đặt điện. Sinh viên đọc hiểu bài khóa nói về các dụng cụ điện và thực hành các bài tập để rèn luyện kỹ năng đọc hiểu. Mục tiêu: - Kiến thức: + Nhận biết các thuật ngữ cơ bản liên quan đến các dụng cụ điện nhƣ tuộc ví kềm mỏ nhọn kềm tuốc dây kềm cắt cáp keo cách điện và máy khoan. + Hiểu đƣợc nội dung chính của bài khóa tiếng Anh về các dụng cụ điện nhƣ tuộc ví kềm mỏ nhọn kềm tuốc dây kềm cắt cáp keo cách điện và máy khoan. - Kỹ năng: + Đọc hiểu đƣợc nội dung bài khóa tiếng Anh liên quan các dụng cụ điện nhƣ tuộc ví kềm mỏ nhọn kềm tuốc dây kềm cắt cáp keo cách điện và máy khoan. - Năng lực tự chủ và trách nhiệm: + Phát triển khả năng làm việc độc lập và làm việc theo cặp/nhóm. + Tự đánh giá kết quả của bản thân hoặc của các thành viên trong cặp/nhóm sau khi hoàn thành bài tập. Nội dung chính: ELECTRIC TOOLS 1. Needle-nose pliers or long-nose pliers are both cutting and holding pliers used by electricians to bend and snip wires. Because of their long shape they are useful for reaching into small areas where cables or other materials have become unreachable with fingers or other means. 5
  8. 2. There are two basic types of screwdrivers: standard, or slot screwdrivers and Phillips screwdrivers. The difference between a standard screwdriver and a Phillips screwdriver is the shape of the head. You use Phillips screwdrivers with Phillips screws, and standard screwdrivers with standard screws. 2. Wire strippers are a small, hand- held device used to strip the electrical insulation from electric wires. Wire strippers include a pair of opposing blades much like scissors or wire cutters. The addition of a center notch makes it easier to cut the insulation without cutting the wire. This type of wire stripper is used by rotating it around the insulation while applying pressure in order to make a cut around the insulation. Since the insulation is not bonded to the wire, it then pulls easily off the end. 4. Cable shears are ideal for cutting copper and aluminum cables, including both single and multiple wires. The hardened blades provide an easy, clean, precise cut without damaging or deforming the cable. 5. Insulating tape is used to insulate electrical wires and other materials that conduct electricity. It can be made of many plastics, but vinyl is most popular, as it stretches well and gives an effective and long lasting insulation. 6. All electricians need a high quality drill. Along with it, they need lots of drill bits. The Electrician Drill Bit Kit has everything you need. It contains several spade bits. These bits are 6
  9. perfect for most jobs. For other jobs, the kit has auger bits, hole saw bits and wood augers (Text taken from https://en.wikipedia.org, and from Career Paths Electronics edited by Virginia Evans, Jenny Dooley & Carl Taylor) Task 1 Match the underlined words from the text with the appropriate definitions …………… 1. a tool for cutting paper or cloth, that has two sharp blades with handles, joined together in the middle …………… 2. a person whose job is to connect, repair, etc. electrical …………… equipment 3. protect something with a material that prevents …………… electricity from passing …………… 4. allow electricity to pass along or through …………… 5. metal in the form of thin thread …………… 6. a tool or machine with a pointed end for making holes 7. a thin pointed piece of metal like a nail with a …………… raised spiral line along it and a line or cross cut into its head. 8. a long, narrow opening, into which you put or fit something Task 2 Read the text and say which electric tool does each of the following statement refer to? …………… 1. They are designed to bend and snip wires. …………… 2. This device is quite similar to scissors or wire cutters, but it has a center notch to make it easier to cut the insulation without cutting the wire. …………… 3. This device has hardened blades to help create an easy, clean, precise cut without damaging or deforming the …………… cable. 4. It is made of plastics and it helps insulate electrical …………… wires and other materials. …………… 5. It is often made of plastics or vinyl. 6. Standard and Phillips screwdrivers are two basic kinds of screwdrivers Task 3 Read the text again and choose the correct answers 1. Needle-nose pliers are useful for electricians because they …………….. A. can cut wires B. have long shape C. can reach into small areas 2. Another name of the needle-nose pliers is …………… A. long-nose pliers B. cutting pliers C. holding pliers 3. The function of wire strippers is …………… A. cutting the both insulation and wire B. cutting the wire 7
  10. C. cutting the insulation from the wire 4. Cable shears are used for ………….. A. cutting the single and multiple cables B. damaging the cables C. deforming the cables 5. Electrician Drill Bit it includes ………….. A. spade bits and auger bits B. hole saw bits and wood augers C. Both A & B What do the words in italics in these sentences refer to? 7. All electricians need a high quality drill. Along with it, they need lots of drill bits. A. electricians B. drill bits C. the quality drill 8. Insulating tape is used to insulate electrical wires and other materials that conduct electricity. It can be made of many plastics, but vinyl is most popular. A. electricity B. insulating tape C. wire 9. This type of wire stripper is used by rotating it around the insulation while applying pressure in order to make a cut around the insulation. A. the insulation B. this type of wire strippers C. wire strippers 10. The Electrician Drill Bit Kit has everything you need. It contains several spade bits. These bits are perfect for most jobs. A. Electrician Drill Bit Kit B. spade bits C. everything Task 4 Name these pictures with words or phrases from the text 8
  11. Task 5 Fill in each blank with a suitable word or phrase drill soldering iron insulating tape strip Phillips screw electrician electrical switch insulation scissors 1. The electrical system in our house doesn‟t seem to work well. We‟ll need a qualified …………….to rewire it. 2. We need a …………..to make some holes on the wall for installing this switch board. 3. I‟ll join these two pieces of wire so that it can be long enough to reach our television set. Can you buy me a roll of ……………..., Tom? 4. A pair of wire strippers is much better than that of scissors when you want to……………. a wire. 5. Electricians often need …………….to cut off the wire rather than wire strippers. 6. A type of scews that has a cross on the surface of its head is called ………………. 7. A circuit breaker is an automatically operated …………..designed to protect an electrical circuit from damage caused by excess current. 8. A ………………a a tool that is heated and used for joining metals and wires by soldering them. 9. A wire stripper is designed with a center notch which makes it easier to cut the…………….. without cutting the wire. Task 6 Translate into Vietnamese 1. Needle-nose pliers or long-nose pliers are both cutting and holding pliers used by electricians to bend and snip wires. Because of their long shape they are useful for reaching into small areas where cables or other materials have become unreachable with fingers or other means. ……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………. 2. Wire strippers are a small, hand-held device used to strip the electrical insulation from electric wires. Wire strippers include a pair of opposing blades much like scissors or wire cutters. ……………………………………………………………………… 9
  12. ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… 3. The addition of a center notch makes it easier to cut the insulation without cutting the wire. This type of wire stripper is used by rotating it around the insulation while applying pressure in order to make a cut around the insulation. ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… 4. Cable shears are ideal for cutting copper and aluminum cables, including both single and multiple wires. ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… Vocabulary + needle-nose pliers (n) = long-nose + strip (v) tƣớc lột pliers: kềm mỏ nhọn + insulate (v) cách điện + pliers (n) kềm + insulation (n) sự cách điện + electrician (n) thợ điện + blade (n) lƣỡi (dao/ kéo) cánh quạt + bend (v) uốn cong + scissors (n) kéo + snip (v) cắt + wire cutter (n) dụng cụ cắt dây điện + wire (n) dây điện + notch (n) khe vết khía hình chữ V + shape (n) hình dáng + rotate (v) xoay + reach (v) đạt đến với đến + pull off (v) kéo ra khỏi + area (n) khu vực + cable shears (n) kéo cắt cáp + cable (n) cáp + single (a) đơn + unreachable (a) không thể chạm đến + multiple (a) đa + screwdriver (n) tuộc vít + deform (n) làm biến dạng + wire stripper (n) kềm tuốt dây + insulating tape (n) keo cách điện + hand-held device (n) thiết bị cầm tay + conduct electricity (v) dẫn điện +drill = auger (n) cái khoan mũi khoan + plastics (n) nhựa +drill bit (n) mũi khoan + electric tool (n) dụng cụ điện +hole saw bit (n) mũi khoan cắt lỗ + solder (v) hàn +auger (n) +soldering iron (n) mỏ hàn +circuit breaker (n) cái ngắt điện 10
  13. UNIT 2 ELECTRIC MATERIALS Mã bài: MH09-02 Giới thiệu: Trong bài này sinh viên đƣợc cung cấp một số thuật ngữ cơ bản liên quan đến các loại vật liệu điện. Sinh viên đọc hiểu bài khóa nói về các các loại vật liệu điện và thực hành các bài tập để rèn luyện kỹ năng đọc hiểu. Mục tiêu: - Kiến thức: + Nhận biết các thuật ngữ cơ bản liên quan đến các loại vật liệu điện nhƣ vật liệu dẫn điện vật liệu cách điện vật liệu bán dẫn vật liệu siêu dẫn. + Hiểu đƣợc nội dung chính của bài khóa tiếng Anh về các dụng cụ điện nhƣ loại vật liệu điện nhƣ vật liệu dẫn điện vật liệu cách điện vật liệu bán dẫn vật liệu siêu dẫn. - Kỹ năng: + Đọc hiểu đƣợc nội dung bài khóa tiếng Anh liên quan các các loại vật liệu điện nhƣ trên. - Năng lực tự chủ và trách nhiệm: + Phát triển khả năng làm việc độc lập và làm việc theo cặp/nhóm. + Tự đánh giá kết quả của bản thân hoặc của các thành viên trong cặp/nhóm sau khi hoàn thành bài tập. Nội dung If we connect a battery across a body, there is a movement of free electrons towards the positive end. This movement of electrons is an electric current. All materials can be classified into three groups according to how easily they permit an electric current to flow. These are conductors, insulators and semiconductors. In the first category are substances which provide an easy path for an electric current. All metals are conductors; however some metals do not conduct well. Manganin, for example, is a poor conductor. Copper is a good conductor, therefore it is widely used for cables. A non-metal which conducts well is carbon. Salt water is an example of a liquid conductor. A material which does not easily release electron is called an insulator. Rubber, nylon, porcelain and air are all insulators. There are no perfect insulators. All insulators will allow some flow of electrons; however this can usually be ignored because the flow they permit so small. Semiconductors are midway between conductors and insulators. Under certain conditions they allow a current to flow easily but under others they behave as insulators. Germanium and silicon are semiconductors. Mixtures of certain metallic oxides also act as semiconductors. These are known as 11
  14. thermistors. The resistance of thermistors falls rapidly as they temperature rises. They are therefore used in temperature - sensing devices The resistance of metals varies with their temperature. When they get hot, their resistance increases. When they are cool, their resistance falls. The resistance of some metals and alloys steadily decreases as their temperature is lowered, then falls suddenly to a negligible value at temperatures a few degrees above absolute zero (- 273°C). In other words, these materials have almost no resistance to an electric current at very low temperatures. They become almost perfect conductors. This is called superconductivity. It occurs only with certain materials, for example lead, and only at very low temperatures. (Text taken from English for Electronical Engineering edited by Hua Thi Mai Hoa) Task 1 Match the underlined words from the text with the correct definitions ……………….. 1. a solid substance that conducts electricity in particular conditions, better than insulators but not as well ……………….. as conductors 2. a substance that flows freely and is not a solid or a gas, ……………….. for example water or oil 3. the opposition of a substance or device to the flow of ……………….. an electrical current ……………….. 4. an element or substance that is not a metal ……………….. 5. a substance that things can be made from 6. an act of moving from one place to another or of ……………….. moving something from one place to another 7. a material or device used to prevent heat or electricity ……………….. from escaping from something 8. a substance that allows electricity to pass along it or through it Task 2 Decide if these statements are true or false. ……….. 1. Electrons flow from positive to negative. ……….. 2. Copper provides an easy path for an electric current. ……….. 3. All metals are good conductors. ……….. 4. All good conductors are metals. ……….. 5. Air is not a perfect insulator. ……….. 6. Rubber readily releases electrons. ……….. 7. The resistance of a thermistor is higher at low temperatures than at high temperatures. ……….. 8. The resistance of metals change when there is a change of ……….. heat 9. The hotter metals get, the smaller their resistance becomes. Task 3 Read the text and answer these questions 1. How many groups are electric materials divided into? What are they? 12
  15. ……………………………………………………………………….. 2. What is a conductor? Give example. ………………………………………………………………………. 3. What is the only non-metal that can conduct well? ………………………………………………………………………. 4. What is an insulator? Give example. ………………………………………………………………………. 5. What is a semiconductor? Give example. ………………………………………………………………………. 6. What is an application of semiconductors mentioned in the text? ………………………………………………………………………. Task 4 What do the words in italics in these sentences refer to? 1. All materials can be classified into three groups according to how readily they permit an electric cuƣent to flow. A. three groups B. all materials C. free electrons 2. Under certain conditions they allow a cuƣent to flow easily but under others they behave as insulators. A. conductors B. semiconductors C. insulators 3. These are known as thermistors. A. metallic oxides B. semiconductors C. mixtures of certain metallic oxides 4. They are therefore used in temperature- sensing devices A. thermistors B. semiconductors C. metallic oxides Task 5 Fill in each blank with suitable words in the box superconductivity, materials , semiconductors, resistance, non-metal, temperature, conductors, windings 1. The practical applications of …………… are limited because of the very low temperatures. 2. Memory cells of computers made of superconducting ……………could store information indefinitely. Because of zero …………… of the cells the information could be retrieved very quickly, as fast as 10-8 seconds. 3. Ninety per cent of the total losses in modern transformers is due to the resistance of ………... 4. The resistance of metals varies with their……………. When they get hot their resistance increases. When they are cool, their resistance falls. 5. ……………..are substances which provide an easy path for an electric current. 6. There are two types of …………………They are p-type semiconductor and n-type semiconductor. 13
  16. 7. All good insulators are……………. Some of their examples include wood, plastics, nylon, air, vinyl, and so on. Task 6 Translate into Vietnamese 1. All materials can be classified into three groups according to how easily they permit an electric current to flow. These are conductors, insulators and semiconductors. …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… 2. All metals are conductors; however some metals do not conduct well. Manganin, for example, is a poor conductor. Copper is a good conductor, therefore it is widely used for cables. A non-metal which conducts well is carbon. …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… 3. All insulators will allow some flow of electrons; however this can usually be ignored because the flow they permit so small. …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… 4. Semiconductors are midway between conductors and insulators. Under certain conditions they allow a current to flow easily but under others they behave as insulators. …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………… Vocabulary + conductor (n) vật liệu dẫn điện + germanium (n) tên một chất bán + conduct (v) dẫn điện dẫn + insulator(n) vật liệu cách điện + silicon (n) si li côn + semiconductor (n) vật liệu bán dẫn + mixture (n) hỗn hợp + winding (n) cuộn dây + metallic oxide (n) ô xit kim loại + superconductor (n) chất siêu dẫn + damage (v n) hỏng hóc + superconductivity (n) tính siêu dẫn + behave (v) hoạt động + free electron (n) electron tự do + condition (n) điều kiện + permit (v) cho phép + fall (v) rơi + reduce (v) giảm đi giảm bớt hạ + classify (v) chia ra, phân loại + require (v) đòi hỏi yêu cầu + group (n) nhóm + assemble (v) (kỹ thuật) lắp ráp + store (v) lƣu trữ + category(n) loại + act (v) thực hiện nhiệm vụ + substance (n) chất + manganin (n) hợp chất có hệ số 14
  17. + path (n) đƣờng dẫn nhiệt thấp dùng làm điện trở + non-metal (n) không chứa kim loại + copper (n) đồng + liquid (n) chất lỏng + rubber (n) cao su + release (v) thả ra + nylon (n) ni lon + thermistor (n) chất cảm ứng nhiệt, + porcelain (n) chất sứ chất nhạy nhiệt + movement (n) chuyển động + temperature-sensing device (n) thiết bị cảm ứng nhiệt 15
  18. UNIT 3 MEASURING INSTRUMENTS Mã bài: MH09-03 Giới thiệu: Trong bài này sinh viên đƣợc cung cấp một số thuật ngữ cơ bản liên quan đến các loại dụng cụ đo thƣờng đƣợc sử dụng trong các hoạt động sữa chửa lắp ráp đồ điện điện tử. Sinh viên đọc hiểu bài khóa nói về các loại các loại dụng cụ đo phổ biến đối với nghề điện điện tử và thực hành các bài tập để rèn luyện kỹ năng đọc hiểu. Mục tiêu: - Kiến thức: + Nhận biết các thuật ngữ cơ bản liên quan đến các loại dụng cụ đo phổ biến đối với nghề điện điện tử nhƣ ôm kế am-pe kế vôn kế và một số loại máy đo đa dụng nhƣ VOM DVOM. + Hiểu đƣợc nội dung chính của bài khóa tiếng Anh về các loại dụng cụ đo phổ biến đối với nghề điện điện tử nhƣ ôm kế am-pe kế vôn kế và một số loại máy đo đa dụng nhƣ VOM DVOM. - Kỹ năng: + Đọc hiểu đƣợc nội dung bài khóa tiếng Anh liên quan các các loại dụng cụ đo phổ biến đối với nghề điện điện nhƣ trên. - Năng lực tự chủ và trách nhiệm: + Phát triển khả năng làm việc độc lập và làm việc theo cặp/nhóm. + Tự đánh giá kết quả của bản thân hoặc của các thành viên trong cặp/nhóm sau khi hoàn thành bài tập. Nội dung MEASURING INSTRUMENTS A voltmeter is an instrument for measuring the voltage between two points in an electric circuit. In analogy with a water circuit, a voltmeter is like a meter designed to measure pressure difference. Since one is interested in measuring the voltage between two points in a circuit, a voltmeter must be connected in parallel with the portion of the circuit on which the measurement is made. The figure shows a voltmeter connected in parallel with a battery. One lead of the voltmeter is connected to one end of the battery and the other lead is 16
  19. connected to the opposite end. The voltmeter may also be used to measure the voltage across a resistor or any other component of a circuit that has a voltage drop. An ammeter measures current flow in a circuit. Current is measured in amperes. Unlike the voltmeter and ohmmeter, the ammeter must be placed into the circuit or in series with the circuit being tested. Normally, this requires disconnecting a wire or connector from a component and connecting the ammeter between the wire or connector and the component. The red lead of the ammeter should always be connected to the side of the connector closest to the positive side of the battery and the black lead should be connected to the other side. An ohmmeter is an instrument for measuring electrical resistance. The basic ohmmeter can function much like an ammeter. The ohmmeter works by supplying a constant voltage to the resistor and measuring the current flowing through it. The measured current is then converted into a corresponding resistance reading through Ohm‟s Law. Ohmmeters only function correctly when measuring resistance that is not being powered by a voltage or current source. In other words, you cannot measure the resistance of a component that is already connected to a circuit. This is because the ohmmeter‟s accurate indication depends only on its own source of voltage. A multimeter is a must for diagnosing the individual components of an electrical system. Multimeters have different names, depending on what they measure and how they function. A volt-ohm-milliamp meter is referred to as a VOM or DVOM, if it is digital. A digital multimeter can measure many more things than volts, ohms, and low current. Most multimeters measure direct current (dc) and alternating current 17
  20. (ac) amperes, volts, and ohms. More advanced multimeters may also measure diode continuity, frequency, temperature, or engine speed. (Text taken from English for Automotive Technology edited by Jack Erjavac) Task 1 Match the underlined words with the correct definitions ……………….. 1. an instrument for measuring the strength of an electric ……………….. current 2. a device that measures and records the amount of electricity, gas, water, etc. that you have used or the time ……………….. and distance you have travelled, etc. 3. a tool or device used for a particular task, especially for ……………….. scientific work ……………….. 4. a device for measuring electrical resistance ……………….. 5. a particular place or area 6. the complete path of wires and equipment along which an ……………….. electric current flows 7. two or more lines that run parallel to each other are the ……………….. same distance apart at every point 8. an instrument for measuring voltage Task 2 Circle the correct answers 1. An instrument for measuring the voltage between two points in an electric circuit is ……………… A. a voltmeter B. an ammeter C. ohmmeter 2. People must connect a voltmeter ……………..with the portion of the circuit on which the measurement is made. A. in series B. in parallel C. both A and B 3. People also use ……………..to measure the voltage across a resistor or any other component of a circuit. A. a voltmeter B. an ammeter C. ohmmeter 4. People use the ammeter to measure …………….. A. the voltage between two points in an electric circuit B. the voltage across a resistor C. the flow of electric current in a circuit 5. People must connect the ammeter ……………..with the measured circuit component A. in series B. in parallel C. both A and B 6. An ohmmeter is used to measure ………………. A. the voltage across a resistor B. the flow of electric current in a circuit C. the resistance to current flow in a circuit 7. In order for an ohmmeter to work there must be ………………….. A. a constant voltage applied to the resistor B. an ammeter in series with the resistor C. a voltmeter in parallel with the resistor 18
nguon tai.lieu . vn