Xem mẫu

  1. MỤC LỤC SỐ 65 TẠP CHÍ KHOA HỌC THÁNG 3 - 2020 ISSN 0866 - 8051 TRƯỜNG ĐẠI HỌC MỞ HÀ NỘI TỔNG BIÊN TẬP NGHIÊN CỨU TRAO ĐỔI LÊ VĂN THANH PHÓ TỔNG BIÊN TẬP NGUYỄN MAI HƯƠNG Một số biểu hiện của vấn đề TRƯƠNG TIẾN TÙNG Bùi Thu Chang chính trị hiện nay trong công tác 8 cán bộ THƯ KÝ VÀ TRỊ SỰ PHẠM THỊ TÂM Nâng cao hiệu quả công tác kiểm HỘI ĐỒNG BIÊN TẬP Nguyễn Thị tra, giám sát và thi hành kỷ luật Lê Văn Thanh 20 Phương Chi đảng hiện nay theo tư tưởng Hồ Trương Tiến Tùng Chí Minh Nguyễn Mai Hương Nguyễn Thị Nhung Dương Thăng Long Nguyễn Cao Chương Cơ chế pháp lý bảo đảm quyền Nguyễn Kim Truy tiếp cận công lý của nạn nhân nữ Phạm Minh Việt Đặng Viết Đạt 32 bị xâm hại tình dục: Thực tiễn và Nguyễn Thanh Nghị một số vấn đề đặt ra ở Việt Nam Thái Thanh Sơn Nguyễn Văn Thanh Hoàng Đình Hòa Nguyễn Lan Hương Một số nội dung nhận diện quan Nguyễn Thị Mai Hoàng Tuyết Minh điểm sai trái, thù địch trong giai 45 Anh Phạm Thị Tâm đoạn hiện nay Trần Hữu Tráng Melinda Bandalaria Kutuzov V.M Kinh nghiệm quốc tế trong xây dựng cơ chế pháp lý phòng, Trụ sở tòa soạn Đỗ Thị Lý Quỳnh 58 B101 Nguyễn Hiền - Bách Khoa chống mua bán người: Bài học Hai Bà Trưng - Hà Nội đối với Việt Nam ĐT: 04.38691587 Fax: 04.38691587 Phát triển đội ngũ giảng viên dạy Giấy phép hoạt động báo chí in Trần Văn Thư lý luận chính trị trong các trường 70 số 342/GP-BTTTT đại học ngày 03/09/2013 của Bộ Thông tin và Truyền thông In tại: Công ty TNHH Tư vấn đầu tư Hoàng Đình Minh Đảm bảo an sinh xã hội trên địa An Việt Land. Nguyễn Tiến Hùng 80 bàn thành phố Hà Nội Đỗ Thị Nga In xong và nộp lưu chiểu T.3/2020. Giá: 30.000đ
  2. Nghiên Tạp chí cứu Khoatrao họcđổi ● Research-Exchange - Trường Đại học Mở HàofNội opinion 65 (3/2020) 1-7 1 SOME MANIFESTATIONS OF THE CURENT POLITICAL ISSUES IN PERSONNEL WORK Bui Thu, Chang* Date received the article: 3/9/2019 Date received the review results: 3/3/2020 Date published the article: 27/3/2020 Abstract: Over the past 30 years of implementing the renovation policy, the Party cadres’ work has achieved many important achievements, many guidelines, views and great solutions about the cadre work being institutionalized and concretized into statutes and regulations. Our Party has implemented relatively synchronously the stages of management, evaluation, selection, planning, training, fostering, rotation, arrangement, use, implementation of personnel policies and protection of internal politics, among which grasping and resolving current political issues meeting the requirements of the renovation process, contributing to enhance the prestige and leading role of the Party in new conditions are focused on. Keywords: Cadre work, internal political protection, innovation, leadership of the Party 1. Introduction The current political issues in cadre Besides the strong points, cadre work are the manifestations and situations work is still limited and weak. A large of the credo, political guidelines, ideology, number of cadres have not met the leadership, direction and organization requirements of the revolutionary tasks. of Party committees and organizations. Bureaucracy, corruption, degradation of competence in the stages of cadre work; political ideology, ethics of life in a large Political qualities of officials, which are number of cadres and party members are happening, will take place, continue to very serious, causing discontent among happen, leading to a decline in internal the masses, and at the same time creating solidarity, political prestige and fighting loopholes for hostile forces, opportunities strength of the Party; threatening the to take advantage of propaganda to position, leading and ruling role of the misrepresent, incite and destroy the Party. Communist Party of Vietnam, threatening These are the initial manifestations of the survival of the State of the Socialist current political issues. Republic of Vietnam. * Party Academy Development - Ho Chi Minh National Academy of Politics
  3. 2 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion Therefore, in order to clearly members (wife, husband, father, mother identify current political issues, how they of husband or wife, children, siblings) are happening, and what solutions to to undertake the related titles such as: overcome, we should first understand the Secretary, deputy secretaries, heads manifestations of current political issues of organizers, heads of inspection in cadre work. committees of the same level; chairmen of People’s Committees and heads of 2. The main manifestations interior and inspectorate agencies of the Firstly, the expression of issues same level in a locality; members of the related to management leadership same party cadres, party committees; the responsibilities and assigned duties head and deputy of the head in the same These manifestations are in violation locality, agency or unit. of the Party’s regulations, the State’s Second, expression of issues related policies and laws, related to leadership and to filing a profile, background, property management responsibilities in agencies, declaration, religious activities. units, localities and fields under their In the management of cadres’ records management causing serious consequences and resumes, there are acts of falsifying for individuals, organizations or being and falsifying content in cadre’s dossiers, subject to inspection, examination and curriculum vitae, documents reviewing investigation by competent agencies when and evaluating officials, using unlawful signs of violation are committed. diplomas and certificates, committing acts Leaders and managers take of dishonestly declaring assets, incomes advantage of their assigned duties and of themselves, spouses or minor children. tasks to direct and perform acts contrary to Officials take advantage of their the Party’s regulations, the State’s policies assigned functions and tasks to tolerate and laws in order to serve personal and and cover up corrupt and negative acts, group interests, damaging the prestige, arbitrarily participate in activities in leadership of the Party and interests of religious organizations. Acts of providing the State and people. Tolerance, covering, or disclosing information, documents, abetting the greed, negativity, intentionally records of cadres and party members to hindering the discovery and handling of organizations and individuals that are not greed and negativity; letting others take competent and responsible, especially advantage of their positions and powers to information, documents, personnel records seek personal benefits. Are in the time of in process of implementing the personnel disciplinary execution up to and beyond work process. Incorporating personal reprimand. intentions, setting criteria, standards, At the same time, there is an conditions, comments, assessments are indication of the arrangement of family imposed, not true nature, not true in
  4. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 3 order to benefit or benefit personnel in Running for positions, running for the course of participation, intriguing power express in mobilizing, enlisting, implementation of the cadre work process. leading, manipulating, imposing There have been officers who allow subjective opinions, impacting, jamming other people, especially their spouses, information, and pressuring others to parents, children, adopted children, comment, evaluate, vote and have a daughter-in-law, son-in-law and siblings personnel decision at will. to take advantage of their positions, Displaying directly or through other powers and prestige to manipulate, people, mass media and social networks dissuade cadre work card, meet, to spread untruthful information and interact and exchange with personnel in false accusations in order to raise oneself contravention of regulations during the and discredit other people in the public course of cadre work. Officials. Thirdly, the manifestation of There are signs of approaching, problems related to running for power establishing relationships, bribing or Running for power is a form of bribing responsible persons, positions, power corruption, corruption in cadre powers or related persons for the purpose work. Central Conference 7, Session of obtaining a position, position, or interest. XII, Central Executive Committee issued Take advantage of anytime, anywhere, Resolution No. 26-NQ / TW on focusing especially on holidays, birthdays and other on building contingent of officials at all opportunities, use the name of personal levels, especially at the strategic level, with feelings or the name of other organizations, sufficient qualifications, competence and agencies, units or individuals to give gifts, prestige, on a mission level clearly stated: money, real estate, arranging recreation “Deeply aware of the serious harm of and entertainment activities for leading running ill, running the right, considering officials, competent persons or related this as a corrupt act in the cadre work.” persons for the purpose of support, credit, Clearly identify, fight drastically and position, title, rights profit. effectively with those who have signs of Taking advantage of familiar expression, acts of running positions and relationships or using other people rights. To attach importance to political ‹s advantages, positions, prestige to and ideological education, raise the sense influence, take advantage of, pressurize of responsibility, self-esteem and honor of competent persons and responsibilities in officials to form a culture of non-position introducing and appointing themselves or and right-running. “The resolution also another, «wing» into a position or position requires that people clearly identify and of personal interest or a group of people. fight fiercely and effectively with these Taking advantage of holding internal expression and acts. information or adverse information of
  5. 4 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion organizations and individuals to set advise, propose, comment, evaluate, vote, conditions, pressuring competent persons vote to introduce our people as you like. and responsibilities in introducing, Confirm, endorse, comment, untrue nominating and appointing themselves. or fake reviews, falsify the content of Use your background, family personnel files, election results, take referral background, work achievements to bargain, cards, trusts, and examinations to benefit set conditions, unreasonable requirements personnel or to achieve personal goals. for competent organizations and individuals Delayed, not done when it was in order to obtain positions and positions., unfavorable or selected a favorable right. Use other negative behaviors to gain time for personnel at their disposal to position, position, and interests. implement the staffing process. Fourth, the manifestation of acts of Directly or indirectly accepting covering, abetting the running for power bribes in order to help other people gain The act of covering and abetting improper positions, positions and interests. the running of power and running is also Directly or indirectly support a manifestation of the current political and broker human resources for the issue in the work of officials in order performance of running for power. to manipulate and cover up for the incompetent and qualified members to Other acts to cover up, abide by the come to power. Therefore, management running for power. leaders have shown the following behavior 3. Bureaucracy in personnel work in power corruption. Bureaucracy is, by its nature, an Know that human resources have alienation of the power of public authority. behaviors of running positions and running This alienation manifests mainly on the rights but conceal, compromise, do not handle outside as the phenomenon of paperwork, according to their competence or fail to report bulky apparatus, many intermediate levels to competent authorities for handling. and inwardly the mentality of naming, Not handling according to the running for achievementism, running prescribed competence or failing to report for status, position, power and abuse of to competent authorities for handling upon position and power, taking advantage of receipt of applications, letters reflecting or loopholes of management mechanisms to denouncing personnel who have run or pursue personal interests leading to abuse run for power. of power and power Taking advantage of positions, Today, bureaucracy is a fairly powers or using prestige and influence common disease. It manifests itself of self and family to suggest, influence in the sense of serving the people in and pressure others to make decisions or decline, working style away from
  6. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 5 reality, not close to the establishment, apparatus, it will tend to turn into a troublesome paperwork, gimmicky form, social escaping apparatus, separating the organizing bulky apparatus... Therefore, relationship with the people and standing bureaucracy is also considered as one above the people. Not taking the interests of the manifestations of current political of the people but taking their interests problems. as goals, not taking the people but First, this is reflected in the lack of taking themselves into power, the very democracy, authoritarian authoritarianism, apparatus itself prevents access to reality and arbitrary irresponsibility; while and escape reality. focusing on bureaucracy and scattering of In organizing the construction of disorganized and undisciplined freedom. apparatus, sometimes the staff in the Some leading and managing agency exceeds the necessary level. officials are no longer loyal servants Departments were established not on of the people but become bossy and the basis of production development authoritarian. In the administration and or social management requirements. management, some officials in the state The administration and task assignment apparatus, instead of having to go deep, for each specialist in the department, go closely to the grassroots, stick with department... is seasonal, not based on reality, with the people, they manage the assignment of the person in charge, mainly through directives, orders, far so the apparatus is still bulky, especially from reality. This mode of management the administrative and non-business units, is not necessarily due to weak capacity the units are more or less still entitled but also as a consequence of the former to the subsidy regime, everywhere they centralized planning model that left them see the “civil servants” sitting idle. The leading to the arbitrary and subjective phenomenon of idle, sitting and playing is management of society. orders and still a reality. imposition impede the process of Due to the bureaucratic bureaucracy democratic development. that is still inefficient, some officials Second, the management system concurrently work too much, so in some is cumbersome, many layers of areas, the number of patients meeting intermediaries’ overlap, currency, form, is still high but the direction is still low, weight and status, far from reality. even some issues are inconclusive. OK. A huge overlapping machine, That situation, on the one hand due to the many intermediaries must create many limited capacity of the host; In addition, it troublesome procedures. Bureaucratic is the “waiting” for each other’s opinions, officials and party members often turn leading to the situation where some goals into content. Once the apparatus workplaces follow their understanding has become a giant, bureaucratic and understanding.
  7. 6 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion Thirdly, officials and public servants helping with little checking”. working in the organization of cadres Fourthly, the bureaucratic disease suffering from bureaucracy. is shown in working style. Once officials and public employees Bureaucracy not only has the ability suffer from bureaucracy, the forms of to paralyze the operation of the apparatus, expression are quite many, the harm is but also has the ability to dominate the not small. Some of the most common working style and working style of some manifestations of bureaucracy are: (1) officials and public employees. For bureaucratic officials who do not have a cadres and civil servants who suffer from view to serving the people but stand above bureaucracy when they are in a certain the people. Bureaucracy makes people leadership position, the direction and accustomed to working in an imperative management are often not associated with and authoritarian manner. As leaders when their responsibilities, with the interests they suffer from bureaucracy to a serious of the collective, working often when degree, they are essentially the flattery and carrying them. arbitrary, not following the opportunity to lead. (2) in the way of rules and regulations. They are often drunk organization, management often escapes with the old like the multi-level machine, from practice. Leaving practice, only many steps, many intermediate stages. If attaching importance to forms of papers, reports and official dispatches; attention innovation is mentioned, it is just stopped to making purely decisions rather than at the directive, the resolution did not give studying the situation and experience of specific measures to implement, with them initiatives of the masses and localities is “empiricism” is everything, considering characteristic of bureaucratic organization their experience as truth, Little attention and management methods. President Ho is paid to daily changes. Since then Chi Minh once asked: “Ministers should they despise the summarizing practice, train themselves to have good legs, good belittle research work also appears to eyes, good minds, and should not just sit “know”. On the contrary, to serve their at the desk in a defensive and virtuous own interests, they are extraordinarily manner... “,” Officers decide everything. “concerned”, confused with black and You are all senior officials, all of you hold white, renewed as a screen. This new important responsibilities. The success or type of bureaucracy makes it difficult for failure of a job is largely due to the ethical us to resist because they take the title of ideology, attitude and working style of communist, the bureaucracy, the close your comrades”, “The comrades in charge relationship, the crew... to cover up and of ministries, departments and branches protect bureaucracy. In party building and at the central level often need to regularly establishing the party’s leadership role, checking and solving on-the-spot jobs, it introduced the party’s monopoly to the having to fight papers, meeting a lot, and point of absurdity, violated the principle
  8. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 7 of democratic centralism, and built a [4]. Hà Quang Ngọc, Nguyễn Minh Phương “contract” to maintain the department. (2013), Tư tưởng Hồ Chí Minh về tổ chức ministries and localities in cadre work; nhà nước và cán bộ, công chức, Nxb Chính trị Internal democracy abolition. quốc gia, Hà Nội. References: [5]. http://dangcongsan.vn/xay-dung-dang/ [1]. Ho Chi Minh: Complete volume, Ho Chi nhan-dien-cac-hanh-vi-chay-chuc-chay- Minh National Political Publishing House, quyen-537092.html Hanoi, 2011, volumes 5; 7; 9; 13; 15 [6]. https://news.zing.vn/bo-chinh-tri-neu-ro- [2]. Vietnam Communist Party: Document 6-hanh-vi-chay-chuc-chay-quyen-8-hanh-vi- of the 12th National Delegation Congress, bao-che-post993616.html. National Political Publishing House, Hanoi, Author address: Party Academy Development 2016 - Ho Chi Minh National Academy of Politics [3]. Học viện Hành chính Quốc gia (2012), Giáo trình Đạo đức công vụ, Nxb Chính trị Email: buithuchang@gmail.com quốc gia, Hà Nội
  9. 8 Nghiên Tạp chí Khoa học - cứu traoĐại Trường đổi học ● Research-Exchange of opinion Mở Hà Nội 65 (3/2020) 8-13 MỘT SỐ BIỂU HIỆN CỦA VẤN ĐỀ CHÍNH TRỊ HIỆN NAY TRONG CÔNG TÁC CÁN BỘ Bùi Thu Chang* Ngày tòa soạn nhận được bài báo: 3/9/2019 Ngày nhận kết quả phản biện đánh giá: 3/3/2020 Ngày bài báo được duyệt đăng: 27/3/2020 Tóm tắt: Trải qua gần 30 năm thực hiện đường lối đổi mới, công tác cán bộ của Đảng đã đạt được nhiều thành tựu quan trọng, nhiều chủ trương, quan điểm, giải pháp lớn về công tác cán bộ được thể chế hóa, cụ thể hóa thành các qui chế, qui định. Đảng ta đã triển khai tương đối đồng bộ các khâu quản lý, đánh giá, tuyển chọn, qui hoạch, đào tạo, bồi dưỡng, luân chuyển, bố trí, sử dụng, thực hiện chính sách cán bộ và bảo vệ chính trị nội bộ, trong đó chú trọng nắm và giải quyết các vấn đề chính trị hiện nay đáp ứng yêu cầu của công cuộc đổi mới, góp phần nâng cao uy tín, vai trò lãnh đạo của Đảng trong điều kiện mới. Từ khóa: Công tác cán bộ, bảo vệ chính trị nội bộ, đổi mới, uy tín, vai trò lãnh đạo của Đảng. 1. Đặt vấn đề có thẩm quyền trong các khâu của công Bên cạnh những mặt mạnh, công tác tác cán bộ; phẩm chất chính trị của cán bộ, đang diễn ra, sẽ diễn ra, tiếp tục diễn cán bộ vẫn còn nhiều hạn chế, yếu kém. biến làm suy giảm đoàn kết nội bộ, suy Một bộ phận không nhỏ cán bộ chưa đáp giảm uy tín chính trị, sức chiến đấu của ứng được yêu cầu nhiệm vụ cách mạng. Đảng; đe dọa vị trí, vai trò lãnh đạo, cầm Tình trạng quan liêu, tham nhũng, suy thoái quyền của Đảng Cộng sản Việt Nam, đe về tư tưởng chính trị, đạo đức lối sống ở doạ sự tồn vong của Nhà nước Cộng hoà một bộ phận không nhỏ cán bộ, đảng viên xã hội chủ nghĩa Việt Nam. là rất nghiêm trọng, gây nên sự bất bình trong quần chúng, đồng thời tạo ra kẽ hở để Vì vậy, để nhận diện rõ những vấn các thế lực thù địch, cơ hội lợi dụng tuyên đề chính trị hiện nay như thế nào, đang truyền xuyên tạc, kích động chống phá diễn biến ra sao và có những giải pháp nào Đảng... Đây chính là những biểu hiện ban cần khắc phục thì trước tiên cần nắm rõ đầu của vấn đề chính trị hiện nay. những biểu hiện về vấn đề chính trị hiện nay trong công tác cán bộ. Vấn đề chính trị hiện nay trong công tác cán bộ là những biểu hiện, tình 2. Các biểu hiện chính huống về Cương lĩnh, đường lối chính trị, Thứ nhất, biểu hiện về những vấn đề tư tưởng, hoạt động lãnh đạo, chỉ đạo, tổ liên quan đến trách nhiệm lãnh đạo quản chức thực hiện của cấp ủy, tổ chức đảng lý và chức trách, nhiệm vụ được giao * Viện Xây dựng Đảng - Học viện Chính trị quốc gia Hồ Chí Minh;
  10. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 9 Những biểu hiện này thể hiện ở việc nội dung trong hồ sơ cán bộ, lý lịch, tài vi phạm quy định của Đảng, chính sách, liệu nhận xét, đánh giá cán bộ; sử dụng pháp luật của Nhà nước, liên quan đến văn bằng, chứng chỉ không hợp pháp. Có trách nhiệm lãnh đạo, quản lý ở cơ quan, hành vi kê khai không trung thực về tài đơn vị, địa phương, lĩnh vực do mình sản, thu nhập của bản thân, của vợ hoặc phụ trách gây hậu quả nghiêm trọng cho chồng, con chưa thành niên. cá nhân, tổ chức hoặc đang là đối tượng Cán bộ lợi dụng chức trách, nhiệm thanh tra, kiểm tra, điều tra của cơ quan có vụ được giao để dung túng, bao che cho thẩm quyền khi có dấu hiệu vi phạm. các hành vi tham nhũng, tiêu cực; Tự ý Cán bộ lãnh đạo, quản lý lợi dụng tham gia sinh hoạt trong các tổ chức tôn chức trách, nhiệm vụ được giao chỉ đạo, giáo. Có hành vi cung cấp hoặc tiết lộ thực hiện các hành vi trái quy định của thông tin, tài liệu, hồ sơ cán bộ, đảng viên Đảng, chính sách, pháp luật của Nhà nước cho tổ chức và cá nhân không có thẩm nhằm phục vụ lợi ích cá nhân, lợi ích quyền, trách nhiệm, nhất là những thông nhóm, gây tổn hại uy tín, sự lãnh đạo của tin, tài liệu, hồ sơ nhân sự đang trong quá Đảng và lợi ích của Nhà nước, của nhân trình thực hiện quy trình công tác cán bộ. dân. Dung túng, bao che, tiếp tay cho Xen ghép ý đồ cá nhân, đề ra tiêu chí, tiêu tham những, tiêu cực, cố ý cản trở việc chuẩn, điều kiện, nhận xét, đánh giá mang phát hiện, xử lý tham những, tiêu cực; để tính áp đặt, không đúng bản chất, không người khác lợi dụng chức vụ, quyền hạn đúng sự thật nhằm vụ lợi hoặc có lợi cho của mình để trục lợi. Đang trong thời gian nhân sự trong quá trình tham mưu thực thi hành kỷ luật từ mức khiển trách trở lên. hiện quy trình công tác cán bộ. Đồng thời, có biểu hiện về bố trí Nhiều cán bộ để người khác, nhất là những người có quan hệ gia đình (vợ, vợ, chồng, bố, mẹ, con đẻ, con nuôi, con chồng, bố, mẹ của vợ hoặc chồng, con, dâu, con rể, anh chị em ruột lợi dụng chức anh chị em ruột) cùng đảm nhiệm các vụ, quyền hạn, uy tín của mình để thao chức danh có liên quan như: Bí thư, phó túng, can thiệp công tác cán bộ, gặp gỡ, bí thư, trưởng ban tổ chức, chủ nhiệm uỷ tiếp xúc, trao đổi với nhân sự trái quy định ban kiểm tra cùng cấp uỷ; chủ tịch Ủy ban trong quá trình thực hiện công tác cán bộ. nhân dân và người đứng đầu cơ quan nội Thứ ba, biểu hiện về những vấn đề vụ, thanh tra cùng cấp ở một địa phương; liên quan đến chạy chức chạy quyền thành viên trong cùng ban cán sự đảng, đảng đoàn; người đứng đầu và cấp phó của Chạy chức chạy quyền là một dạng người đứng đầu trong cùng địa phương, của tham nhũng quyền lực, tham nhũng cơ quan, đơn vị. trong công tác cán bộ. Hội nghị Trung ương 7, khóa XII, Ban Chấp hành Trung ương Thứ hai, biểu hiện về những vấn ban hành Nghị quyết số 26-NQ/TW về tập đề liên quan đến khai báo hồ sơ, lý lịch, trung xây dựng đội ngũ cán bộ các cấp, kê khai tài sản, hoạt động tôn giáo. nhất là cấp chiến lược, đủ phẩm chất, năng Trong công tác quản lý hồ sơ, lý lịch lực và uy tín, ngang tầm nhiệm vụ đã nêu cán bộ có hành vi làm giả, làm sai lệch rõ: “Nhận thức sâu sắc về tác hại nghiêm
  11. 10 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion trọng của tệ chạy chức, chạy quyền, coi tác, uy tín của người khác để tác động, đây là hành vi tham nhũng trong công tác tranh thủ, gây sức ép với người có thẩm cán bộ. Nhận diện rõ, đấu tranh quyết liệt, quyền, trách nhiệm trong việc giới thiệu, hiệu quả với các đối tượng có biểu hiện, bổ nhiệm mình hoặc người khác, “cánh hành vi chạy chức, chạy quyền. Coi trọng hẩu” vào vị trí, chức vụ theo ý đồ cá nhân giáo dục chính trị, tư tưởng, nâng cao ý hoặc một nhóm người. Lợi dụng việc nắm thức trách nhiệm, lòng tự trọng và danh dự được thông tin nội bộ hoặc thông tin bất của cán bộ để hình thành văn hoá không lợi của tổ chức, cá nhân để đặt điều kiện, chạy chức, chạy quyền”. Nghị quyết cũng gây sức ép đối với người có thẩm quyền, yêu cầu cần phải nhận diện rõ, đấu tranh trách nhiệm trong việc giới thiệu, đề cử, quyết liệt, hiệu quả với các đối tượng có bổ nhiệm mình. biểu hiện, hành vi này. Dùng lý lịch, xuất thân gia đình, Chạy chức, chạy quyền thể hiện ở thành tích công tác của bản thân để mặc cả, việc vận động, tranh thủ, dẫn dắt, thao cài đặt điều kiện, đòi hỏi vô lý đối với tổ túng, áp đặt ý kiến chủ quan, tác động, gây chức, cá nhân có thẩm quyền, trách nhiệm nhiễu thông tin, gây sức ép để người khác nhằm có được vị trí, chức vụ, quyền lợi. nhận xét, đánh giá, biểu quyết, bỏ phiếu, Sử dụng các hành vi tiêu cực khác nhằm quyết định nhân sự theo ý mình. có được vị trí, chức vụ, quyền lợi. Có biểu hiện trực tiếp hoặc thông Thứ tư, biểu hiện về có hành vi bao qua người khác, phương tiện truyền thông che, tiếp tay cho chạy chức, chạy quyền đại chúng, mạng xã hội để phát tán thông Hành vi bao che, tiếp tay cho chạy tin không đúng sự thật, tố cáo sai sự thật chức chạy quyền cũng là biểu hiện của nhằm đề cao bản thân, hạ thấp uy tín người vấn đề chính trị hiện nay trong công tác khác trong công tác cán bộ. cán bộ nhằm thao túng, che đậy cho các Có biểu hiện tiếp cận, thiết lập quan phần tử chưa đủ năng lực, phẩm chất lên hệ, hối lộ, mua chuộc người có trách nắm quyền. Vì vậy, các cán bộ lãnh đạo nhiệm, chức vụ, quyền hạn hoặc người có quản lý có hành vi sau là đã có biểu hiện liên quan nhằm mục đích có được vị trí, trong việc tham nhũng quyền lực. chức vụ, quyền lợi. Tranh thủ mọi lúc, mọi Biết nhân sự có hành vi chạy chức, nơi, nhất là các dịp lễ tết, sinh nhật và các chạy quyền nhưng che giấu, thỏa hiệp, cơ hội khác, sử dụng danh nghĩa tình cảm không xử lý theo thẩm quyền hoặc không cá nhân hoặc danh nghĩa tổ chức, cơ quan, báo cáo cấp có thẩm quyền xử lý. đơn vị, cá nhân khác để tặng quà, tiền, bất động sản, sắp xếp các hoạt động vui chơi, Không xử lý theo thẩm quyền quy giải trí cho cán bộ lãnh đạo, người có thẩm định hoặc không báo cáo cấp có thẩm quyền hoặc người có liên quan nhằm mục quyền xử lý khi nhận được đơn, thư phản đích được sự ủng hộ, tín nhiệm, được vị ánh, tố cáo nhân sự có hành vi chạy chức, trí, chức vụ, quyền lợi. chạy quyền. Lợi dụng các mối quan hệ thân Lợi dụng chức vụ, quyền hạn hoặc quen hoặc sử dụng lợi thế, vị trí công dùng uy tín, ảnh hưởng của bản thân và
  12. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 11 gia đình gợi ý, tác động, gây áp lực để phô trương, tổ chức bộ máy cồng kềnh... người khác quyết định hoặc tham mưu, đề Vì vậy, bệnh quan liêu cũng được xem xét xuất, nhận xét, đánh giá, biểu quyết, bỏ như là một trong những biểu hiện của vấn phiếu giới thiệu nhân sự theo ý mình. đề chính trị hiện nay. Xác nhận, chứng thực, nhận xét, Thứ nhất, điều này được thể hiện ở đánh giá không đúng sự thật hoặc làm giả, chỗ vừa thiếu dân chủ, độc đoán chuyên làm sai lệch nội dung hồ sơ nhân sự, kết quyền, vừa tùy tiện vô trách nhiệm; vừa quả bầu cử, lấy phiếu giới thiệu, phiếu tín tập trung quan liêu, vừa phân tán tự do nhiệm, thi tuyển nhằm có lợi cho nhân sự vô tổ chức, vô kỷ luật. Một số cán bộ lãnh hoặc để đạt mục đích cá nhân. đạo, quản lý không còn là những người Trì hoãn, không thực hiện khi thấy đầy tớ trung thành của nhân dân mà trở bất lợi hoặc chọn thời điểm có lợi đối với thành những người hách dịch, cửa quyền nhân sự theo ý mình để thực hiện quy trình độc đoán. Trong việc điều hành, quản lý, công tác cán bộ. một số cán bộ trong bộ máy nhà nước thay vì phải đi sâu, đi sát cơ sở, gắn bó với Trực tiếp hoặc gián tiếp nhận hối lộ thực tiễn, với nhân dân thì họ quản lý chủ nhằm giúp cho người khác có được vị trí, yếu qua chỉ thị, mệnh lệnh, xa rời thực tế. chức vụ, quyền lợi không chính đáng. Phương thức quản lý này không hẳn do Trực tiếp hoặc gián tiếp hỗ trợ, môi năng lực yếu kém mà còn là hậu quả của giới cho nhân sự thực hiện các hành vi mẫu hình tư duy theo cơ chế kế hoạch tập chạy chức, chạy quyền trung trước đây để lại đã dẫn họ tới việc Các hành vi khác nhằm bao che, tiếp quản lý xã hội một cách độc đoán, chủ tay cho chạy chức, chạy quyền. quan mệnh lệnh, áp đặt cản trở quá trình 3. Quan liêu trong công tác cán bộ phát triển dân chủ. Quan liêu, xét về bản chất là sự tha Thứ hai, bộ máy quản lý cồng kềnh, hóa quyền lực của cơ quan công quyền. nhiều tầng nấc trung gian chồng chéo, tệ Sự tha hóa này biểu hiện chủ yếu ở bên giấy tờ, hình thức, trọng đẳng cấp và địa ngoài là hiện tượng giấy tờ, bộ máy cồng vị, xa rời thực tế. kềnh, nhiều tầng nấc trung gian và ở bên Một bộ máy khổng lồ chồng chéo trong là tâm lý hám danh, chạy theo chủ nhau, nhiều đầu mối trung gian ắt phải tạo nghĩa thành tích, chạy theo địa vị, chức ra nhiều thủ tục phiền hà. Những cán bộ, quyền và lợi dụng địa vị chức quyền, lợi đảng viên mắc bệnh quan liêu thường biến dụng sơ hở của cơ chế quản lý để mưu những mục đích thành nội dung. Một khi cầu lợi ích cá nhân dẫn tới lạm quyền và bộ máy đã trở thành bộ máy khổng lồ, bị lộng quyền quan liêu hóa thì nó sẽ có khuynh hướng Hiện nay, chủ nghĩa quan liêu là căn biến thành bộ máy thoát ly xã hội, tách ly bệnh khá phổ biến. Nó thể hiện ở ý thức mối quan hệ với nhân dân, đứng trên nhân phục vụ nhân dân giảm sút, phong cách dân. Không lấy lợi ích của nhân dân mà công tác xa rời thực tế, không sát cơ sở, lấy lợi ích của mình làm mục đích, không lề lối làm việc giấy tờ phiền hà, hình thức lấy nhân dân mà lấy bản thân mình làm
  13. 12 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion quyền lực thì chính bộ máy đó lại ngăn theo kiểu mệnh lệnh, độc đoán. Là những cản việc tiếp cận với thực tiễn, thoát ly người lãnh đạo khi bị mắc bệnh quan liêu thực tiễn. tới mức nghiêm trọng thì về thực chất họ Trong công tác tổ chức xây dựng bộ lại bị kẻ xu nịnh, cơ hội lãnh đạo. (2) trong máy, có khi biên chế trong cơ quan vượt cách tổ chức, quản lý thường thoát ly thực quá mức cần thiết. Các phòng, ban được tiễn. Thoát ly thực tiễn, chỉ coi trọng hình thành lập không trên cơ sở của yêu cầu thức giấy tờ, báo cáo, công văn; chú ý đến phát triển sản xuất hoặc quản lý xã hội. việc ban hành quyết định thuần túy hơn là Sự điều hành, phân bổ nhiệm vụ cho mỗi nghiên cứu tình hình, kinh nghiệm sáng chuyên viên trong phòng, ban... có tính kiến của quần chúng, của địa phương là chất thời vụ, không căn cứ vào việc để đặc trưng của phương pháp tổ chức và phân công người phụ trách, cho nên hiện quản lý kiểu quan liêu. Chủ tịch Hồ Chí nay bộ máy còn cồng kềnh, nhất là những Minh từng yêu cầu: “các vị Bộ trưởng nên đơn vị hành chính sự nghiệp, những đơn luyện cho mình có đôi chân hay đi, đôi vị ít nhiều còn được hưởng chế độ bao cấp mắt hay nhìn, cái óc hay nghĩ, không nên thì đâu đâu cũng thấy những “công chức” chỉ ngồi ở bàn giấy theo kiểu đạo nhân ngồi không. Hiện tượng nhàn rỗi, ngồi phòng thủ...”, “Cán bộ quyết định mọi chơi xơi nước vẫn đang là hiện thực. việc. Các đồng chí đều là cán bộ cao cấp, đều giữ những trách nhiệm quan trọng. Do bộ máy còn cồng kềnh quan Công việc thành hay là bại một phần lớn là liêu kém hiệu lực, một số cán bộ lại kiêm do nơi tư tưởng đạo đức, thái độ và lề lối quá nhiều công việc, vì thế một số nơi làm việc của các đồng chí”, “Các đồng chí bệnh họp hành vẫn nhiều mà hiệu quả phụ trách ở các bộ, các ban, các ngành ở chỉ đạo vẫn thấp, thậm chí một số vấn đề trung ương cần thường xuyên đi kiểm tra không kết luận được. Tình trạng đó, một và giải quyết công việc tại chỗ, phải chống mặt do trình độ khả năng của người chủ bệnh giấy tờ, hội họp nhiều, đi kiểm tra trì còn hạn chế; thêm nữa đó là “sự chờ giúp đỡ ít”. đợi” ý kiến của nhau, dẫn đến tình trạng một số nơi làm việc theo ý hiểu, cách Thứ tư, bệnh quan liêu thể hiện hiểu của mình. ở tác phong công tác. Bệnh quan liêu không chỉ có khả năng làm tê liệt các Thứ ba, cán bộ, công chức làm công hoạt động của bộ máy mà còn có khả tác tổ chức cán bộ mắc bệnh quan liêu. năng chi phối tác phong công tác, lề lối Một khi cán bộ, công chức mắc làm việc của một số cán bộ, công chức. bệnh quan liêu thì hình thức biểu hiện Đối với cán bộ, công chức mắc bệnh khá nhiều, tác hại không nhỏ. Một số hình quan liêu khi họ ở cương vị lãnh đạo thức biểu hiện có tính phổ biến nhất phản nhất định nào đó, thì chỉ đạo và quản ánh thực trạng của bệnh quan liêu là: (1) lý thường không gắn với trách nhiệm những cán bộ, công chức mắc bệnh quan của mình, với quyền lợi của tập thể, làm liêu không có quan điểm phục vụ nhân việc nhiều khi mang tính tùy tiện, không dân mà đứng trên nhân dân. Bệnh quan theo nguyên tắc, quy chế. Họ thường liêu làm cho người ta quen cách làm việc say sưa với cái cũ thích bộ máy nhiều
  14. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 13 tầng, nhiều nấc, nhiều khâu trung gian. Tài liệu tham khảo: Nếu có đề cập đến đổi mới thì cũng chỉ [1]. Hồ Chí Minh: Toàn tập, Nxb Chính trị dừng lại ở chỉ thị, nghị quyết không đưa quốc gia Hồ Chí Minh, Hà Nội, 2011, tập ra biện pháp cụ thể để thực hiện, với 5;7;9;13;15 họ “chủ nghĩa kinh nghiệm” là tất cả, [2]. Đảng Cộng sản Việt Nam: Văn kiện Đại coi kinh nghiệm của mình là chân lý, ít hội đại biểu toàn quốc lần thứ XII, Nxb Chính quan tâm đến những thay đổi hằng ngày. trị quốc gia, Hà Nội, 2016 Từ đó họ coi thường việc tổng kết thực [3]. Học viện Hành chính Quốc gia (2012), tiễn, coi thường công tác nghiên cứu cái Giáo trình Đạo đức công vụ, Nxb Chính trị gì cũng tỏ ra “biết rồi”. Ngược lại, để quốc gia, Hà Nội phục vụ cho lợi ích của bản thân, họ lại [4]. Hà Quang Ngọc, Nguyễn Minh Phương “quan tâm” khác thường, lẫn lộn trắng (2013), Tư tưởng Hồ Chí Minh về tổ chức đen, lấy đổi mới làm cái bình phong. nhà nước và cán bộ, công chức, Nxb Chính trị Loại quan liêu mới này làm cho chúng ta quốc gia, Hà Nội. khó chống vì họ lấy danh hiệu cộng sản, chức quyền, mối quan hệ thân thuộc, [5]. http://dangcongsan.vn/xay-dung-dang/ nhan-dien-cac-hanh-vi-chay-chuc-chay- ê kíp... để che đậy và bảo vệ cho bệnh quyen-537092.html quan liêu. Trong công tác xây dựng đảng và xác lập vai trò lãnh đạo của đảng họ [6]. https://news.zing.vn/bo-chinh-tri-neu-ro- đưa ra sự độc quyền lãnh đạo của đảng 6-hanh-vi-chay-chuc-chay-quyen-8-hanh-vi- đến mức phi lý, vi phạm nguyên tắc tập bao-che-post993616.html trung dân chủ, xây dựng ê kíp “hẩu” để Địa chỉ tác giả: Viện Xây dựng Đảng - Học duy trì cục bộ, địa phương trong công viện Chính trị quốc gia Hồ Chí Minh; tác cán bộ; thủ tiêu dân chủ nội bộ. Email: buithuchang@gmail.com
  15. 14 Tạp chí KhoaNghiên cứu trao học - Trường đổihọc Đại ● Research-Exchange of opinion Mở Hà Nội 65 (3/2020) 14-19 ENHANCING THE EFFICIENCY OF THE INSPECTION, SUPERVISION AND DISCIPLINARY ENFORCEMENT UNDER HO CHI MINH IDEAS Nguyen Phuong, Chi* Date received the article: 3/9/2019 Date received the review results: 3/3/2020 Date published the article: 26/2/2020 Abstract: The Party’s inspection and supervision must always go hand in hand with the disciplinary enforcement. The leadership practice of the Communist Party of Vietnam from its inception up to now has confirmed that inspection and supervision are the leading functions of the Party; leaders must have inspections; leaders without inspection are considered not to be leaders. In the current context, research to study and follow Uncle Ho’s thoughts on inspection and supervision will be an important basis for improving the quality of this work, contributing to overcoming weaknesses and shortcomings, building a strong Party in terms of politics, ideology, organization and morality, on a par with requirements and tasks in the new situation. Keywords: supervision, inspection, disciplinary enforcement, Party, Ho Chi Minh ideas. 1. Ho Chi Minh’s view on party make our work ten or a hundred times inspection, supervision and enforcement more advanced”. That thought of President Ho Chi Minh is forever a guideline for the Firstly, the purpose of the party inspection and supervision of the Party inspection, supervision and enforcement during its operation. As the founder and trainer of the The purpose of the test according Communist Party of Vietnam, President to President Ho Chi Minh is to know Ho Chi Minh always attaches great whether the staff is good or bad, to know importance to the inspection and control the shortcomings, the advantages of the activities closely associated with the agencies... and in particular, the test will Party’s leadership activities. According to contribute to preventing, eliminating and President Ho Chi Minh, it is necessary to killing bureaucracy, desk disease. In his check the leadership work; “Smart test to work “One thing that the authorities need reduce defects”, “Smart control to reveal to practice now” published in the Truth the defects”, “ Careful inspection will No. 103 on November 30, 1948, Ho Chi * Ho Chi Minh National Academy of Politics
  16. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 15 Minh pointed out: “ At present, in many truthful, accurate, objective and selective; places, leaders only conduct meetings the checker must come to the site, see the and discuss resolutions, telegraph and site, not be bureaucratic. He pointed out: send instructions, after that, they do not “The inspection should not just be on the know where the resolutions have been reports, but on the go.” Personnel in charge implemented, whether there are difficulties of the inspection should not force or impose or obstacles, people are trying to get their subjective will on the subjects being involved or not. They forgot to check. It examined. He clarified: “Self-criticism was a big mistake. That’s why “notice and self-examination of others must be is full of pants, the instruction is full of honest, must rely on the truth, must root bags” and the job is still not running. out defects. Do not apply drawing, hiding. Do not “less spit out”, should not say Second, in principle, how to small things to leave big jobs, old things to conduct party inspection, supervision and forget new jobs. “ Regarding the exercise enforcement of democracy in the work of examining, According to him, the Party must monitoring and enforcing party discipline, be ensured in the work of inspecting, Ho Chi Minh said that democracy in supervising and enforcing party discipline. the Party is synonymous with “never In the work of inspection, supervision using orders” and must pay attention to and discipline, it is necessary to comply checking. Party work of subordinate party the Party’s principle with the purpose of organization. Therefore, the content of contributing to creating an united unity examination, evaluation and conclusions in the Party, keeping strict discipline after examination must be conducted in a and building a true Party clean and public, transparent, frank and democratic strong in politics, ideology, organization exchange and when the competent and morality. Ho Chi Minh reminded authorities decide to be widely notified in the leaders of the Party and the State: order to create atmosphere of mutual trust. “Be strictly inspected, localities must In order to lead the inspection, resolutely practice the Party’s resolutions, supervision and discipline effectively in against this way resolution, implementing accordance with Ho Chi Minh’s thought, another path”; “The Party officials who the party discipline inspection, supervision make those mistakes need to be strictly and enforcement does not have to sit in punished by the Party.” the paper room but write plans, dictate In his leadership, Ho Chi Minh orders that really need to be based on the emphasized specific, objective, open people, based on the masses; at the same and democratic principles in inspecting, time educating and encouraging the masses supervising and enforcing party discipline. to uphold their sense of responsibility to When receiving information in the course participate in the inspection, supervision of examination and supervision, it must be and provision of information related to
  17. 16 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion party organizations, officials and party have the quality and ability to complete members. He earnestly and wished the the task or not. people to supervise and inspect the Party 2. Solutions to apply Ho Chi and the Government: “Our government is Minh’s thought to further improve the Government of people, the only purpose the effectiveness of party discipline is to serve the interests of the people. The inspection, supervision and enforcement Government hopes the people will help, During the course of the revolution, urge, control and criticize to fulfil their under the leadership of President Ho duties: the devoted servant of the people”. Chi Minh and our Party, the inspection, Thirdly, about the cadres who carry supervision and enforcement discipline, out the work of inspecting, supervising the Party have followed the political and enforcing party discipline duties in each revolutionary period. The inspection, supervision and Through those duties to educate, train enforcement of discipline are important and refine the contingent of cadres and parts of the Party’s construction work, as party members operating in various well as the function and leadership of the fields. In fact, the party discipline Party, so Ho Chi Minh requires political, inspection, supervision and enforcement ethical and ideological standards. strong not only discovered the wrong, bent the stance, with very high expertise for Party cadres and party members, brought the cadres, especially for cadres performing “degenerated” elements out of the Party Party inspection work. Ho Chi Minh but also discovered the positive factors City requires that the inspectors must be in the Party to continue fostering talents reputable and experienced. He stated: “No training, praising outstanding collectives one can see anyone sending to check. The and individuals. On the other hand, the leader must do the inspection himself, inspection, supervision and enforcement in order to have enough experience and of party discipline have contributed to credibility. But the leader needs to have the successful implementation of the a group of experienced and competent Party’s lines, guidelines and policies, officials to help him take the test. Who the laws of the State, and enhancement goes to check what, where if there is of leadership and fighting power, to negligence, he must be responsible.” maintain discipline and unity in the Party, Ho Chi Minh reminded “Not everyone to build our Party really clean, strong, to can do the inspection”, it means that be loved by the people. The 12th National the leader must check and consider the Party Congress assessed: “The Party’s quality and capacity of each officer in inspection, supervision and discipline are charge of inspection before assigning strengthened, effective and more effective, them to inspect the others, controlling contributing to the implementation of other affairs, finding out whether they political tasks and construction Party”.
  18. Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 17 However, besides the positive Charter and the Resolution of the 5-year achievements, in recent years, the quality, Central Conference of X strengthening effectiveness of inspection, supervision the inspection and supervision of the and handling of Party organizations and Party, Central Resolution 4 of the 12th party members has not been high, not term on strengthening the adjustment of enough to contribute to prevent, repelling the Party, Central Resolution 7 of the 12th corruption, wastefulness, negativity, term focusing on building contingent of within the Party, leading to: “Many all levels, especially the strategic level, shortcomings and mistakes of party sufficient quality, capacity and prestige, organizations and party members are on a mission level, Resolution of the slowly discovered, checked, handled, or 8th Central Committee of the 12th Party handled in a long time, should disciplined Congress stipulating the responsibility and in some places not strictly; not fully of setting an example of cadres and party promoting the role and responsibility members; Regulation No. 109-QD / TW of organizations in the political system of the Central Executive Committee in and of the people in the inspection and 2018 on the inspection of false party supervision work ”. organizations with the cultivation, moral Applying the views of Ho Chi Minh training and lifestyle of cadres and party and from that situation, in order for the members... to create drastic changes Party’s inspection and supervision in strong, positive awareness and action the coming time to be highly effective, for the work of building the Party, the the following measures should be well work of inspection, supervision and party implemented: discipline. Firstly, incessantly raising Secondly, continue to review, awareness for the Party committees and supplement and complete the regulations, inspection committees at all levels on the procedures on the inspection, supervision purpose, meaning and principles of the and enforcement of party discipline. party discipline inspection, supervision This is an important issue, ensuring and enforcement in the new period. the inspection and supervision to promote Correct awareness of the inspection, the effectiveness and efficiency in practical supervision and discipline implementation activities, meeting the requirements of the Party’s leading positions, roles, and tasks of building the Party today. functions and tasks. Therefore, the Party Therefore, committees at all levels organizations and committees at all levels should review, study, amend, supplement should strengthen the leadership, direction and issue new regulations, rules, and organization of the comprehensive procedures and instructions on discipline implementation of tasks according to inspection, supervision and enforcement; the provisions of Article 30 of the Party settle complaints and denunciations,
  19. 18 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion make disciplinary complaints, ensure when being inspected, supervised and consistency and uniformity in accordance enforced by party discipline. with the provisions of the Party Charter, The Party Charter stipulates one of the instructions of the Central Inspection basic principles is that the Party “is in close Committee, in accordance with the contact with the people” and at the same characteristics and situation of the time the Party “is under the supervision of organization, Army missions and units. The the people”. Strictly observing the view committee level must be both the leader of promoting the role and responsibility and the direct implementer, without wholly of the people in the Party’s inspection and contracting to the Control Commission. supervision work is aimed at implementing At the same time, it must be active, active one of the five basic methods of the Party’s leadership, direction, evaluation, drawing inspection and supervision, contributing experience; formulating a process to to innovating the Party’s inspection and perform inspection and supervision tasks; supervision methods and improving the clearly defining the responsibilities of the quality and effectiveness of this work in the executive committee and self-examination new situation. and supervision of each member of the Fourthly, to regularly consolidate commission. the organization of the inspection Third, uphold the responsibility of committee body, the contingent of party organizations and party members, inspection officers at all levels to especially the leader in the inspection, ensure commensurate with the assigned supervision and enforcement of party functions, tasks and powers. discipline; promoting the role and Attention should be paid to the responsibility of party organizations in consolidation of the inspection committee the political system and of the people in and the inspection team with adequate inspection and supervision numbers, quality and appropriate structure Party committees, heads of party according to the instructions. To attach committees and party organizations must importance to the selection, fostering, have a firm grasp of the Party’s lines, views, rotation and improvement of political resolutions, directives and regulations, domains, professional and professional and at the same time be fully aware of the capacities, ethical qualities, methods and importance, purpose, meaning, content of working styles of officials and employees the Party’s regulations on the inspection, in charge of inspection. supervising and supervision and party discipline. Since supervising, especially with full-time then, it is the basis for well performing the officials. Invest in facilities, techniques, functions, tasks and powers of the party working facilities for the inspection organization, the functions and duties of committee and inspection agency, as the party members and strictly observes well as improve the lives of officials and
nguon tai.lieu . vn