Xem mẫu
- MỤC LỤC
SỐ 65 TẠP CHÍ KHOA HỌC
THÁNG 3 - 2020
ISSN 0866 - 8051
TRƯỜNG ĐẠI HỌC MỞ HÀ NỘI
TỔNG BIÊN TẬP
NGHIÊN CỨU TRAO ĐỔI
LÊ VĂN THANH
PHÓ TỔNG BIÊN TẬP
NGUYỄN MAI HƯƠNG Một số biểu hiện của vấn đề
TRƯƠNG TIẾN TÙNG Bùi Thu Chang chính trị hiện nay trong công tác 8
cán bộ
THƯ KÝ VÀ TRỊ SỰ
PHẠM THỊ TÂM
Nâng cao hiệu quả công tác kiểm
HỘI ĐỒNG BIÊN TẬP
Nguyễn Thị tra, giám sát và thi hành kỷ luật
Lê Văn Thanh 20
Phương Chi đảng hiện nay theo tư tưởng Hồ
Trương Tiến Tùng
Chí Minh
Nguyễn Mai Hương
Nguyễn Thị Nhung
Dương Thăng Long
Nguyễn Cao Chương Cơ chế pháp lý bảo đảm quyền
Nguyễn Kim Truy tiếp cận công lý của nạn nhân nữ
Phạm Minh Việt Đặng Viết Đạt 32
bị xâm hại tình dục: Thực tiễn và
Nguyễn Thanh Nghị một số vấn đề đặt ra ở Việt Nam
Thái Thanh Sơn
Nguyễn Văn Thanh
Hoàng Đình Hòa
Nguyễn Lan Hương Một số nội dung nhận diện quan
Nguyễn Thị Mai
Hoàng Tuyết Minh điểm sai trái, thù địch trong giai 45
Anh
Phạm Thị Tâm đoạn hiện nay
Trần Hữu Tráng
Melinda Bandalaria
Kutuzov V.M
Kinh nghiệm quốc tế trong xây
dựng cơ chế pháp lý phòng,
Trụ sở tòa soạn Đỗ Thị Lý Quỳnh 58
B101 Nguyễn Hiền - Bách Khoa
chống mua bán người: Bài học
Hai Bà Trưng - Hà Nội
đối với Việt Nam
ĐT: 04.38691587
Fax: 04.38691587
Phát triển đội ngũ giảng viên dạy
Giấy phép hoạt động báo chí in Trần Văn Thư lý luận chính trị trong các trường 70
số 342/GP-BTTTT đại học
ngày 03/09/2013
của Bộ Thông tin và Truyền thông
In tại: Công ty TNHH Tư vấn đầu tư Hoàng Đình Minh
Đảm bảo an sinh xã hội trên địa
An Việt Land. Nguyễn Tiến Hùng 80
bàn thành phố Hà Nội
Đỗ Thị Nga
In xong và nộp lưu chiểu T.3/2020.
Giá: 30.000đ
- Nghiên
Tạp chí cứu
Khoatrao
họcđổi ● Research-Exchange
- Trường Đại học Mở HàofNội
opinion
65 (3/2020) 1-7 1
SOME MANIFESTATIONS OF THE CURENT POLITICAL
ISSUES IN PERSONNEL WORK
Bui Thu, Chang*
Date received the article: 3/9/2019
Date received the review results: 3/3/2020
Date published the article: 27/3/2020
Abstract: Over the past 30 years of implementing the renovation policy, the Party cadres’
work has achieved many important achievements, many guidelines, views and great solutions
about the cadre work being institutionalized and concretized into statutes and regulations.
Our Party has implemented relatively synchronously the stages of management, evaluation,
selection, planning, training, fostering, rotation, arrangement, use, implementation of
personnel policies and protection of internal politics, among which grasping and resolving
current political issues meeting the requirements of the renovation process, contributing to
enhance the prestige and leading role of the Party in new conditions are focused on.
Keywords: Cadre work, internal political protection, innovation, leadership of the Party
1. Introduction The current political issues in cadre
Besides the strong points, cadre work are the manifestations and situations
work is still limited and weak. A large of the credo, political guidelines, ideology,
number of cadres have not met the leadership, direction and organization
requirements of the revolutionary tasks. of Party committees and organizations.
Bureaucracy, corruption, degradation of competence in the stages of cadre work;
political ideology, ethics of life in a large Political qualities of officials, which are
number of cadres and party members are happening, will take place, continue to
very serious, causing discontent among happen, leading to a decline in internal
the masses, and at the same time creating solidarity, political prestige and fighting
loopholes for hostile forces, opportunities strength of the Party; threatening the
to take advantage of propaganda to position, leading and ruling role of the
misrepresent, incite and destroy the Party. Communist Party of Vietnam, threatening
These are the initial manifestations of the survival of the State of the Socialist
current political issues. Republic of Vietnam.
* Party Academy Development - Ho Chi Minh National Academy of Politics
- 2 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
Therefore, in order to clearly members (wife, husband, father, mother
identify current political issues, how they of husband or wife, children, siblings)
are happening, and what solutions to to undertake the related titles such as:
overcome, we should first understand the Secretary, deputy secretaries, heads
manifestations of current political issues of organizers, heads of inspection
in cadre work. committees of the same level; chairmen
of People’s Committees and heads of
2. The main manifestations
interior and inspectorate agencies of the
Firstly, the expression of issues same level in a locality; members of the
related to management leadership same party cadres, party committees; the
responsibilities and assigned duties head and deputy of the head in the same
These manifestations are in violation locality, agency or unit.
of the Party’s regulations, the State’s Second, expression of issues related
policies and laws, related to leadership and to filing a profile, background, property
management responsibilities in agencies, declaration, religious activities.
units, localities and fields under their
In the management of cadres’ records
management causing serious consequences
and resumes, there are acts of falsifying
for individuals, organizations or being
and falsifying content in cadre’s dossiers,
subject to inspection, examination and
curriculum vitae, documents reviewing
investigation by competent agencies when
and evaluating officials, using unlawful
signs of violation are committed.
diplomas and certificates, committing acts
Leaders and managers take of dishonestly declaring assets, incomes
advantage of their assigned duties and of themselves, spouses or minor children.
tasks to direct and perform acts contrary to
Officials take advantage of their
the Party’s regulations, the State’s policies
assigned functions and tasks to tolerate
and laws in order to serve personal and
and cover up corrupt and negative acts,
group interests, damaging the prestige,
arbitrarily participate in activities in
leadership of the Party and interests of
religious organizations. Acts of providing
the State and people. Tolerance, covering,
or disclosing information, documents,
abetting the greed, negativity, intentionally
records of cadres and party members to
hindering the discovery and handling of
organizations and individuals that are not
greed and negativity; letting others take
competent and responsible, especially
advantage of their positions and powers to
information, documents, personnel records
seek personal benefits. Are in the time of
in process of implementing the personnel
disciplinary execution up to and beyond
work process. Incorporating personal
reprimand. intentions, setting criteria, standards,
At the same time, there is an conditions, comments, assessments are
indication of the arrangement of family imposed, not true nature, not true in
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 3
order to benefit or benefit personnel in Running for positions, running for
the course of participation, intriguing power express in mobilizing, enlisting,
implementation of the cadre work process. leading, manipulating, imposing
There have been officers who allow subjective opinions, impacting, jamming
other people, especially their spouses, information, and pressuring others to
parents, children, adopted children, comment, evaluate, vote and have a
daughter-in-law, son-in-law and siblings personnel decision at will.
to take advantage of their positions, Displaying directly or through other
powers and prestige to manipulate, people, mass media and social networks
dissuade cadre work card, meet, to spread untruthful information and
interact and exchange with personnel in false accusations in order to raise oneself
contravention of regulations during the and discredit other people in the public
course of cadre work. Officials.
Thirdly, the manifestation of There are signs of approaching,
problems related to running for power establishing relationships, bribing or
Running for power is a form of bribing responsible persons, positions,
power corruption, corruption in cadre powers or related persons for the purpose
work. Central Conference 7, Session of obtaining a position, position, or interest.
XII, Central Executive Committee issued Take advantage of anytime, anywhere,
Resolution No. 26-NQ / TW on focusing especially on holidays, birthdays and other
on building contingent of officials at all opportunities, use the name of personal
levels, especially at the strategic level, with feelings or the name of other organizations,
sufficient qualifications, competence and agencies, units or individuals to give gifts,
prestige, on a mission level clearly stated: money, real estate, arranging recreation
“Deeply aware of the serious harm of and entertainment activities for leading
running ill, running the right, considering officials, competent persons or related
this as a corrupt act in the cadre work.” persons for the purpose of support, credit,
Clearly identify, fight drastically and position, title, rights profit.
effectively with those who have signs of Taking advantage of familiar
expression, acts of running positions and relationships or using other people
rights. To attach importance to political ‹s advantages, positions, prestige to
and ideological education, raise the sense influence, take advantage of, pressurize
of responsibility, self-esteem and honor of competent persons and responsibilities in
officials to form a culture of non-position introducing and appointing themselves or
and right-running. “The resolution also another, «wing» into a position or position
requires that people clearly identify and of personal interest or a group of people.
fight fiercely and effectively with these Taking advantage of holding internal
expression and acts. information or adverse information of
- 4 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
organizations and individuals to set advise, propose, comment, evaluate, vote,
conditions, pressuring competent persons vote to introduce our people as you like.
and responsibilities in introducing,
Confirm, endorse, comment, untrue
nominating and appointing themselves.
or fake reviews, falsify the content of
Use your background, family personnel files, election results, take referral
background, work achievements to bargain, cards, trusts, and examinations to benefit
set conditions, unreasonable requirements personnel or to achieve personal goals.
for competent organizations and individuals
Delayed, not done when it was
in order to obtain positions and positions.,
unfavorable or selected a favorable
right. Use other negative behaviors to gain
time for personnel at their disposal to
position, position, and interests.
implement the staffing process.
Fourth, the manifestation of acts of
Directly or indirectly accepting
covering, abetting the running for power
bribes in order to help other people gain
The act of covering and abetting improper positions, positions and interests.
the running of power and running is also
Directly or indirectly support
a manifestation of the current political
and broker human resources for the
issue in the work of officials in order
performance of running for power.
to manipulate and cover up for the
incompetent and qualified members to Other acts to cover up, abide by the
come to power. Therefore, management running for power.
leaders have shown the following behavior 3. Bureaucracy in personnel work
in power corruption.
Bureaucracy is, by its nature, an
Know that human resources have alienation of the power of public authority.
behaviors of running positions and running This alienation manifests mainly on the
rights but conceal, compromise, do not handle outside as the phenomenon of paperwork,
according to their competence or fail to report bulky apparatus, many intermediate levels
to competent authorities for handling. and inwardly the mentality of naming,
Not handling according to the running for achievementism, running
prescribed competence or failing to report for status, position, power and abuse of
to competent authorities for handling upon position and power, taking advantage of
receipt of applications, letters reflecting or loopholes of management mechanisms to
denouncing personnel who have run or pursue personal interests leading to abuse
run for power. of power and power
Taking advantage of positions, Today, bureaucracy is a fairly
powers or using prestige and influence common disease. It manifests itself
of self and family to suggest, influence in the sense of serving the people in
and pressure others to make decisions or decline, working style away from
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 5
reality, not close to the establishment, apparatus, it will tend to turn into a
troublesome paperwork, gimmicky form, social escaping apparatus, separating the
organizing bulky apparatus... Therefore, relationship with the people and standing
bureaucracy is also considered as one above the people. Not taking the interests
of the manifestations of current political of the people but taking their interests
problems. as goals, not taking the people but
First, this is reflected in the lack of taking themselves into power, the very
democracy, authoritarian authoritarianism, apparatus itself prevents access to reality
and arbitrary irresponsibility; while and escape reality.
focusing on bureaucracy and scattering of In organizing the construction of
disorganized and undisciplined freedom. apparatus, sometimes the staff in the
Some leading and managing agency exceeds the necessary level.
officials are no longer loyal servants Departments were established not on
of the people but become bossy and the basis of production development
authoritarian. In the administration and or social management requirements.
management, some officials in the state The administration and task assignment
apparatus, instead of having to go deep, for each specialist in the department,
go closely to the grassroots, stick with department... is seasonal, not based on
reality, with the people, they manage the assignment of the person in charge,
mainly through directives, orders, far so the apparatus is still bulky, especially
from reality. This mode of management the administrative and non-business units,
is not necessarily due to weak capacity the units are more or less still entitled
but also as a consequence of the former to the subsidy regime, everywhere they
centralized planning model that left them see the “civil servants” sitting idle. The
leading to the arbitrary and subjective phenomenon of idle, sitting and playing is
management of society. orders and still a reality.
imposition impede the process of
Due to the bureaucratic bureaucracy
democratic development.
that is still inefficient, some officials
Second, the management system concurrently work too much, so in some
is cumbersome, many layers of areas, the number of patients meeting
intermediaries’ overlap, currency, form, is still high but the direction is still low,
weight and status, far from reality. even some issues are inconclusive. OK.
A huge overlapping machine, That situation, on the one hand due to the
many intermediaries must create many limited capacity of the host; In addition, it
troublesome procedures. Bureaucratic is the “waiting” for each other’s opinions,
officials and party members often turn leading to the situation where some
goals into content. Once the apparatus workplaces follow their understanding
has become a giant, bureaucratic and understanding.
- 6 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
Thirdly, officials and public servants helping with little checking”.
working in the organization of cadres Fourthly, the bureaucratic disease
suffering from bureaucracy.
is shown in working style.
Once officials and public employees
Bureaucracy not only has the ability
suffer from bureaucracy, the forms of
to paralyze the operation of the apparatus,
expression are quite many, the harm is
but also has the ability to dominate the
not small. Some of the most common
working style and working style of some
manifestations of bureaucracy are: (1)
officials and public employees. For
bureaucratic officials who do not have a
cadres and civil servants who suffer from
view to serving the people but stand above
bureaucracy when they are in a certain
the people. Bureaucracy makes people
leadership position, the direction and
accustomed to working in an imperative
management are often not associated with
and authoritarian manner. As leaders when
their responsibilities, with the interests
they suffer from bureaucracy to a serious
of the collective, working often when
degree, they are essentially the flattery and
carrying them. arbitrary, not following
the opportunity to lead. (2) in the way of
rules and regulations. They are often drunk
organization, management often escapes
with the old like the multi-level machine,
from practice. Leaving practice, only
many steps, many intermediate stages. If
attaching importance to forms of papers,
reports and official dispatches; attention innovation is mentioned, it is just stopped
to making purely decisions rather than at the directive, the resolution did not give
studying the situation and experience of specific measures to implement, with them
initiatives of the masses and localities is “empiricism” is everything, considering
characteristic of bureaucratic organization their experience as truth, Little attention
and management methods. President Ho is paid to daily changes. Since then
Chi Minh once asked: “Ministers should they despise the summarizing practice,
train themselves to have good legs, good belittle research work also appears to
eyes, good minds, and should not just sit “know”. On the contrary, to serve their
at the desk in a defensive and virtuous own interests, they are extraordinarily
manner... “,” Officers decide everything. “concerned”, confused with black and
You are all senior officials, all of you hold white, renewed as a screen. This new
important responsibilities. The success or type of bureaucracy makes it difficult for
failure of a job is largely due to the ethical us to resist because they take the title of
ideology, attitude and working style of communist, the bureaucracy, the close
your comrades”, “The comrades in charge relationship, the crew... to cover up and
of ministries, departments and branches protect bureaucracy. In party building and
at the central level often need to regularly establishing the party’s leadership role,
checking and solving on-the-spot jobs, it introduced the party’s monopoly to the
having to fight papers, meeting a lot, and point of absurdity, violated the principle
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 7
of democratic centralism, and built a [4]. Hà Quang Ngọc, Nguyễn Minh Phương
“contract” to maintain the department. (2013), Tư tưởng Hồ Chí Minh về tổ chức
ministries and localities in cadre work; nhà nước và cán bộ, công chức, Nxb Chính trị
Internal democracy abolition. quốc gia, Hà Nội.
References: [5]. http://dangcongsan.vn/xay-dung-dang/
[1]. Ho Chi Minh: Complete volume, Ho Chi nhan-dien-cac-hanh-vi-chay-chuc-chay-
Minh National Political Publishing House, quyen-537092.html
Hanoi, 2011, volumes 5; 7; 9; 13; 15 [6]. https://news.zing.vn/bo-chinh-tri-neu-ro-
[2]. Vietnam Communist Party: Document 6-hanh-vi-chay-chuc-chay-quyen-8-hanh-vi-
of the 12th National Delegation Congress, bao-che-post993616.html.
National Political Publishing House, Hanoi,
Author address: Party Academy Development
2016
- Ho Chi Minh National Academy of Politics
[3]. Học viện Hành chính Quốc gia (2012),
Giáo trình Đạo đức công vụ, Nxb Chính trị Email: buithuchang@gmail.com
quốc gia, Hà Nội
- 8 Nghiên
Tạp chí Khoa học - cứu traoĐại
Trường đổi học
● Research-Exchange of opinion
Mở Hà Nội 65 (3/2020) 8-13
MỘT SỐ BIỂU HIỆN CỦA VẤN ĐỀ CHÍNH TRỊ HIỆN NAY
TRONG CÔNG TÁC CÁN BỘ
Bùi Thu Chang*
Ngày tòa soạn nhận được bài báo: 3/9/2019
Ngày nhận kết quả phản biện đánh giá: 3/3/2020
Ngày bài báo được duyệt đăng: 27/3/2020
Tóm tắt: Trải qua gần 30 năm thực hiện đường lối đổi mới, công tác cán bộ của Đảng
đã đạt được nhiều thành tựu quan trọng, nhiều chủ trương, quan điểm, giải pháp lớn về công
tác cán bộ được thể chế hóa, cụ thể hóa thành các qui chế, qui định. Đảng ta đã triển khai
tương đối đồng bộ các khâu quản lý, đánh giá, tuyển chọn, qui hoạch, đào tạo, bồi dưỡng,
luân chuyển, bố trí, sử dụng, thực hiện chính sách cán bộ và bảo vệ chính trị nội bộ, trong đó
chú trọng nắm và giải quyết các vấn đề chính trị hiện nay đáp ứng yêu cầu của công cuộc đổi
mới, góp phần nâng cao uy tín, vai trò lãnh đạo của Đảng trong điều kiện mới.
Từ khóa: Công tác cán bộ, bảo vệ chính trị nội bộ, đổi mới, uy tín, vai trò lãnh đạo của Đảng.
1. Đặt vấn đề có thẩm quyền trong các khâu của công
Bên cạnh những mặt mạnh, công tác tác cán bộ; phẩm chất chính trị của cán
bộ, đang diễn ra, sẽ diễn ra, tiếp tục diễn
cán bộ vẫn còn nhiều hạn chế, yếu kém.
biến làm suy giảm đoàn kết nội bộ, suy
Một bộ phận không nhỏ cán bộ chưa đáp
giảm uy tín chính trị, sức chiến đấu của
ứng được yêu cầu nhiệm vụ cách mạng.
Đảng; đe dọa vị trí, vai trò lãnh đạo, cầm
Tình trạng quan liêu, tham nhũng, suy thoái
quyền của Đảng Cộng sản Việt Nam, đe
về tư tưởng chính trị, đạo đức lối sống ở
doạ sự tồn vong của Nhà nước Cộng hoà
một bộ phận không nhỏ cán bộ, đảng viên
xã hội chủ nghĩa Việt Nam.
là rất nghiêm trọng, gây nên sự bất bình
trong quần chúng, đồng thời tạo ra kẽ hở để Vì vậy, để nhận diện rõ những vấn
các thế lực thù địch, cơ hội lợi dụng tuyên đề chính trị hiện nay như thế nào, đang
truyền xuyên tạc, kích động chống phá diễn biến ra sao và có những giải pháp nào
Đảng... Đây chính là những biểu hiện ban cần khắc phục thì trước tiên cần nắm rõ
đầu của vấn đề chính trị hiện nay. những biểu hiện về vấn đề chính trị hiện
nay trong công tác cán bộ.
Vấn đề chính trị hiện nay trong
công tác cán bộ là những biểu hiện, tình 2. Các biểu hiện chính
huống về Cương lĩnh, đường lối chính trị, Thứ nhất, biểu hiện về những vấn đề
tư tưởng, hoạt động lãnh đạo, chỉ đạo, tổ liên quan đến trách nhiệm lãnh đạo quản
chức thực hiện của cấp ủy, tổ chức đảng lý và chức trách, nhiệm vụ được giao
* Viện Xây dựng Đảng - Học viện Chính trị quốc gia Hồ Chí Minh;
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 9
Những biểu hiện này thể hiện ở việc nội dung trong hồ sơ cán bộ, lý lịch, tài
vi phạm quy định của Đảng, chính sách, liệu nhận xét, đánh giá cán bộ; sử dụng
pháp luật của Nhà nước, liên quan đến văn bằng, chứng chỉ không hợp pháp. Có
trách nhiệm lãnh đạo, quản lý ở cơ quan, hành vi kê khai không trung thực về tài
đơn vị, địa phương, lĩnh vực do mình sản, thu nhập của bản thân, của vợ hoặc
phụ trách gây hậu quả nghiêm trọng cho chồng, con chưa thành niên.
cá nhân, tổ chức hoặc đang là đối tượng Cán bộ lợi dụng chức trách, nhiệm
thanh tra, kiểm tra, điều tra của cơ quan có vụ được giao để dung túng, bao che cho
thẩm quyền khi có dấu hiệu vi phạm. các hành vi tham nhũng, tiêu cực; Tự ý
Cán bộ lãnh đạo, quản lý lợi dụng tham gia sinh hoạt trong các tổ chức tôn
chức trách, nhiệm vụ được giao chỉ đạo, giáo. Có hành vi cung cấp hoặc tiết lộ
thực hiện các hành vi trái quy định của thông tin, tài liệu, hồ sơ cán bộ, đảng viên
Đảng, chính sách, pháp luật của Nhà nước cho tổ chức và cá nhân không có thẩm
nhằm phục vụ lợi ích cá nhân, lợi ích quyền, trách nhiệm, nhất là những thông
nhóm, gây tổn hại uy tín, sự lãnh đạo của tin, tài liệu, hồ sơ nhân sự đang trong quá
Đảng và lợi ích của Nhà nước, của nhân trình thực hiện quy trình công tác cán bộ.
dân. Dung túng, bao che, tiếp tay cho Xen ghép ý đồ cá nhân, đề ra tiêu chí, tiêu
tham những, tiêu cực, cố ý cản trở việc chuẩn, điều kiện, nhận xét, đánh giá mang
phát hiện, xử lý tham những, tiêu cực; để tính áp đặt, không đúng bản chất, không
người khác lợi dụng chức vụ, quyền hạn đúng sự thật nhằm vụ lợi hoặc có lợi cho
của mình để trục lợi. Đang trong thời gian nhân sự trong quá trình tham mưu thực
thi hành kỷ luật từ mức khiển trách trở lên. hiện quy trình công tác cán bộ.
Đồng thời, có biểu hiện về bố trí Nhiều cán bộ để người khác, nhất là
những người có quan hệ gia đình (vợ, vợ, chồng, bố, mẹ, con đẻ, con nuôi, con
chồng, bố, mẹ của vợ hoặc chồng, con, dâu, con rể, anh chị em ruột lợi dụng chức
anh chị em ruột) cùng đảm nhiệm các vụ, quyền hạn, uy tín của mình để thao
chức danh có liên quan như: Bí thư, phó túng, can thiệp công tác cán bộ, gặp gỡ,
bí thư, trưởng ban tổ chức, chủ nhiệm uỷ tiếp xúc, trao đổi với nhân sự trái quy định
ban kiểm tra cùng cấp uỷ; chủ tịch Ủy ban trong quá trình thực hiện công tác cán bộ.
nhân dân và người đứng đầu cơ quan nội Thứ ba, biểu hiện về những vấn đề
vụ, thanh tra cùng cấp ở một địa phương; liên quan đến chạy chức chạy quyền
thành viên trong cùng ban cán sự đảng,
đảng đoàn; người đứng đầu và cấp phó của Chạy chức chạy quyền là một dạng
người đứng đầu trong cùng địa phương, của tham nhũng quyền lực, tham nhũng
cơ quan, đơn vị. trong công tác cán bộ. Hội nghị Trung ương
7, khóa XII, Ban Chấp hành Trung ương
Thứ hai, biểu hiện về những vấn ban hành Nghị quyết số 26-NQ/TW về tập
đề liên quan đến khai báo hồ sơ, lý lịch, trung xây dựng đội ngũ cán bộ các cấp,
kê khai tài sản, hoạt động tôn giáo. nhất là cấp chiến lược, đủ phẩm chất, năng
Trong công tác quản lý hồ sơ, lý lịch lực và uy tín, ngang tầm nhiệm vụ đã nêu
cán bộ có hành vi làm giả, làm sai lệch rõ: “Nhận thức sâu sắc về tác hại nghiêm
- 10 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
trọng của tệ chạy chức, chạy quyền, coi tác, uy tín của người khác để tác động,
đây là hành vi tham nhũng trong công tác tranh thủ, gây sức ép với người có thẩm
cán bộ. Nhận diện rõ, đấu tranh quyết liệt, quyền, trách nhiệm trong việc giới thiệu,
hiệu quả với các đối tượng có biểu hiện, bổ nhiệm mình hoặc người khác, “cánh
hành vi chạy chức, chạy quyền. Coi trọng hẩu” vào vị trí, chức vụ theo ý đồ cá nhân
giáo dục chính trị, tư tưởng, nâng cao ý hoặc một nhóm người. Lợi dụng việc nắm
thức trách nhiệm, lòng tự trọng và danh dự được thông tin nội bộ hoặc thông tin bất
của cán bộ để hình thành văn hoá không lợi của tổ chức, cá nhân để đặt điều kiện,
chạy chức, chạy quyền”. Nghị quyết cũng gây sức ép đối với người có thẩm quyền,
yêu cầu cần phải nhận diện rõ, đấu tranh trách nhiệm trong việc giới thiệu, đề cử,
quyết liệt, hiệu quả với các đối tượng có bổ nhiệm mình.
biểu hiện, hành vi này.
Dùng lý lịch, xuất thân gia đình,
Chạy chức, chạy quyền thể hiện ở thành tích công tác của bản thân để mặc cả,
việc vận động, tranh thủ, dẫn dắt, thao cài đặt điều kiện, đòi hỏi vô lý đối với tổ
túng, áp đặt ý kiến chủ quan, tác động, gây chức, cá nhân có thẩm quyền, trách nhiệm
nhiễu thông tin, gây sức ép để người khác nhằm có được vị trí, chức vụ, quyền lợi.
nhận xét, đánh giá, biểu quyết, bỏ phiếu, Sử dụng các hành vi tiêu cực khác nhằm
quyết định nhân sự theo ý mình. có được vị trí, chức vụ, quyền lợi.
Có biểu hiện trực tiếp hoặc thông Thứ tư, biểu hiện về có hành vi bao
qua người khác, phương tiện truyền thông che, tiếp tay cho chạy chức, chạy quyền
đại chúng, mạng xã hội để phát tán thông
Hành vi bao che, tiếp tay cho chạy
tin không đúng sự thật, tố cáo sai sự thật
chức chạy quyền cũng là biểu hiện của
nhằm đề cao bản thân, hạ thấp uy tín người
vấn đề chính trị hiện nay trong công tác
khác trong công tác cán bộ.
cán bộ nhằm thao túng, che đậy cho các
Có biểu hiện tiếp cận, thiết lập quan phần tử chưa đủ năng lực, phẩm chất lên
hệ, hối lộ, mua chuộc người có trách nắm quyền. Vì vậy, các cán bộ lãnh đạo
nhiệm, chức vụ, quyền hạn hoặc người có quản lý có hành vi sau là đã có biểu hiện
liên quan nhằm mục đích có được vị trí, trong việc tham nhũng quyền lực.
chức vụ, quyền lợi. Tranh thủ mọi lúc, mọi
Biết nhân sự có hành vi chạy chức,
nơi, nhất là các dịp lễ tết, sinh nhật và các
chạy quyền nhưng che giấu, thỏa hiệp,
cơ hội khác, sử dụng danh nghĩa tình cảm
không xử lý theo thẩm quyền hoặc không
cá nhân hoặc danh nghĩa tổ chức, cơ quan,
báo cáo cấp có thẩm quyền xử lý.
đơn vị, cá nhân khác để tặng quà, tiền, bất
động sản, sắp xếp các hoạt động vui chơi, Không xử lý theo thẩm quyền quy
giải trí cho cán bộ lãnh đạo, người có thẩm định hoặc không báo cáo cấp có thẩm
quyền hoặc người có liên quan nhằm mục quyền xử lý khi nhận được đơn, thư phản
đích được sự ủng hộ, tín nhiệm, được vị ánh, tố cáo nhân sự có hành vi chạy chức,
trí, chức vụ, quyền lợi. chạy quyền.
Lợi dụng các mối quan hệ thân Lợi dụng chức vụ, quyền hạn hoặc
quen hoặc sử dụng lợi thế, vị trí công dùng uy tín, ảnh hưởng của bản thân và
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 11
gia đình gợi ý, tác động, gây áp lực để phô trương, tổ chức bộ máy cồng kềnh...
người khác quyết định hoặc tham mưu, đề Vì vậy, bệnh quan liêu cũng được xem xét
xuất, nhận xét, đánh giá, biểu quyết, bỏ như là một trong những biểu hiện của vấn
phiếu giới thiệu nhân sự theo ý mình. đề chính trị hiện nay.
Xác nhận, chứng thực, nhận xét, Thứ nhất, điều này được thể hiện ở
đánh giá không đúng sự thật hoặc làm giả, chỗ vừa thiếu dân chủ, độc đoán chuyên
làm sai lệch nội dung hồ sơ nhân sự, kết quyền, vừa tùy tiện vô trách nhiệm; vừa
quả bầu cử, lấy phiếu giới thiệu, phiếu tín tập trung quan liêu, vừa phân tán tự do
nhiệm, thi tuyển nhằm có lợi cho nhân sự vô tổ chức, vô kỷ luật. Một số cán bộ lãnh
hoặc để đạt mục đích cá nhân. đạo, quản lý không còn là những người
Trì hoãn, không thực hiện khi thấy đầy tớ trung thành của nhân dân mà trở
bất lợi hoặc chọn thời điểm có lợi đối với thành những người hách dịch, cửa quyền
nhân sự theo ý mình để thực hiện quy trình độc đoán. Trong việc điều hành, quản lý,
công tác cán bộ. một số cán bộ trong bộ máy nhà nước thay
vì phải đi sâu, đi sát cơ sở, gắn bó với
Trực tiếp hoặc gián tiếp nhận hối lộ
thực tiễn, với nhân dân thì họ quản lý chủ
nhằm giúp cho người khác có được vị trí,
yếu qua chỉ thị, mệnh lệnh, xa rời thực tế.
chức vụ, quyền lợi không chính đáng.
Phương thức quản lý này không hẳn do
Trực tiếp hoặc gián tiếp hỗ trợ, môi năng lực yếu kém mà còn là hậu quả của
giới cho nhân sự thực hiện các hành vi mẫu hình tư duy theo cơ chế kế hoạch tập
chạy chức, chạy quyền trung trước đây để lại đã dẫn họ tới việc
Các hành vi khác nhằm bao che, tiếp quản lý xã hội một cách độc đoán, chủ
tay cho chạy chức, chạy quyền. quan mệnh lệnh, áp đặt cản trở quá trình
3. Quan liêu trong công tác cán bộ phát triển dân chủ.
Quan liêu, xét về bản chất là sự tha Thứ hai, bộ máy quản lý cồng kềnh,
hóa quyền lực của cơ quan công quyền. nhiều tầng nấc trung gian chồng chéo, tệ
Sự tha hóa này biểu hiện chủ yếu ở bên giấy tờ, hình thức, trọng đẳng cấp và địa
ngoài là hiện tượng giấy tờ, bộ máy cồng vị, xa rời thực tế.
kềnh, nhiều tầng nấc trung gian và ở bên Một bộ máy khổng lồ chồng chéo
trong là tâm lý hám danh, chạy theo chủ nhau, nhiều đầu mối trung gian ắt phải tạo
nghĩa thành tích, chạy theo địa vị, chức ra nhiều thủ tục phiền hà. Những cán bộ,
quyền và lợi dụng địa vị chức quyền, lợi đảng viên mắc bệnh quan liêu thường biến
dụng sơ hở của cơ chế quản lý để mưu những mục đích thành nội dung. Một khi
cầu lợi ích cá nhân dẫn tới lạm quyền và bộ máy đã trở thành bộ máy khổng lồ, bị
lộng quyền quan liêu hóa thì nó sẽ có khuynh hướng
Hiện nay, chủ nghĩa quan liêu là căn biến thành bộ máy thoát ly xã hội, tách ly
bệnh khá phổ biến. Nó thể hiện ở ý thức mối quan hệ với nhân dân, đứng trên nhân
phục vụ nhân dân giảm sút, phong cách dân. Không lấy lợi ích của nhân dân mà
công tác xa rời thực tế, không sát cơ sở, lấy lợi ích của mình làm mục đích, không
lề lối làm việc giấy tờ phiền hà, hình thức lấy nhân dân mà lấy bản thân mình làm
- 12 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
quyền lực thì chính bộ máy đó lại ngăn theo kiểu mệnh lệnh, độc đoán. Là những
cản việc tiếp cận với thực tiễn, thoát ly người lãnh đạo khi bị mắc bệnh quan liêu
thực tiễn. tới mức nghiêm trọng thì về thực chất họ
Trong công tác tổ chức xây dựng bộ lại bị kẻ xu nịnh, cơ hội lãnh đạo. (2) trong
máy, có khi biên chế trong cơ quan vượt cách tổ chức, quản lý thường thoát ly thực
quá mức cần thiết. Các phòng, ban được tiễn. Thoát ly thực tiễn, chỉ coi trọng hình
thành lập không trên cơ sở của yêu cầu thức giấy tờ, báo cáo, công văn; chú ý đến
phát triển sản xuất hoặc quản lý xã hội. việc ban hành quyết định thuần túy hơn là
Sự điều hành, phân bổ nhiệm vụ cho mỗi nghiên cứu tình hình, kinh nghiệm sáng
chuyên viên trong phòng, ban... có tính kiến của quần chúng, của địa phương là
chất thời vụ, không căn cứ vào việc để đặc trưng của phương pháp tổ chức và
phân công người phụ trách, cho nên hiện quản lý kiểu quan liêu. Chủ tịch Hồ Chí
nay bộ máy còn cồng kềnh, nhất là những Minh từng yêu cầu: “các vị Bộ trưởng nên
đơn vị hành chính sự nghiệp, những đơn luyện cho mình có đôi chân hay đi, đôi
vị ít nhiều còn được hưởng chế độ bao cấp mắt hay nhìn, cái óc hay nghĩ, không nên
thì đâu đâu cũng thấy những “công chức” chỉ ngồi ở bàn giấy theo kiểu đạo nhân
ngồi không. Hiện tượng nhàn rỗi, ngồi phòng thủ...”, “Cán bộ quyết định mọi
chơi xơi nước vẫn đang là hiện thực. việc. Các đồng chí đều là cán bộ cao cấp,
đều giữ những trách nhiệm quan trọng.
Do bộ máy còn cồng kềnh quan Công việc thành hay là bại một phần lớn là
liêu kém hiệu lực, một số cán bộ lại kiêm do nơi tư tưởng đạo đức, thái độ và lề lối
quá nhiều công việc, vì thế một số nơi làm việc của các đồng chí”, “Các đồng chí
bệnh họp hành vẫn nhiều mà hiệu quả phụ trách ở các bộ, các ban, các ngành ở
chỉ đạo vẫn thấp, thậm chí một số vấn đề trung ương cần thường xuyên đi kiểm tra
không kết luận được. Tình trạng đó, một và giải quyết công việc tại chỗ, phải chống
mặt do trình độ khả năng của người chủ bệnh giấy tờ, hội họp nhiều, đi kiểm tra
trì còn hạn chế; thêm nữa đó là “sự chờ giúp đỡ ít”.
đợi” ý kiến của nhau, dẫn đến tình trạng
một số nơi làm việc theo ý hiểu, cách Thứ tư, bệnh quan liêu thể hiện
hiểu của mình. ở tác phong công tác. Bệnh quan liêu
không chỉ có khả năng làm tê liệt các
Thứ ba, cán bộ, công chức làm công hoạt động của bộ máy mà còn có khả
tác tổ chức cán bộ mắc bệnh quan liêu. năng chi phối tác phong công tác, lề lối
Một khi cán bộ, công chức mắc làm việc của một số cán bộ, công chức.
bệnh quan liêu thì hình thức biểu hiện Đối với cán bộ, công chức mắc bệnh
khá nhiều, tác hại không nhỏ. Một số hình quan liêu khi họ ở cương vị lãnh đạo
thức biểu hiện có tính phổ biến nhất phản nhất định nào đó, thì chỉ đạo và quản
ánh thực trạng của bệnh quan liêu là: (1) lý thường không gắn với trách nhiệm
những cán bộ, công chức mắc bệnh quan của mình, với quyền lợi của tập thể, làm
liêu không có quan điểm phục vụ nhân việc nhiều khi mang tính tùy tiện, không
dân mà đứng trên nhân dân. Bệnh quan theo nguyên tắc, quy chế. Họ thường
liêu làm cho người ta quen cách làm việc say sưa với cái cũ thích bộ máy nhiều
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 13
tầng, nhiều nấc, nhiều khâu trung gian. Tài liệu tham khảo:
Nếu có đề cập đến đổi mới thì cũng chỉ [1]. Hồ Chí Minh: Toàn tập, Nxb Chính trị
dừng lại ở chỉ thị, nghị quyết không đưa quốc gia Hồ Chí Minh, Hà Nội, 2011, tập
ra biện pháp cụ thể để thực hiện, với 5;7;9;13;15
họ “chủ nghĩa kinh nghiệm” là tất cả, [2]. Đảng Cộng sản Việt Nam: Văn kiện Đại
coi kinh nghiệm của mình là chân lý, ít hội đại biểu toàn quốc lần thứ XII, Nxb Chính
quan tâm đến những thay đổi hằng ngày. trị quốc gia, Hà Nội, 2016
Từ đó họ coi thường việc tổng kết thực
[3]. Học viện Hành chính Quốc gia (2012),
tiễn, coi thường công tác nghiên cứu cái
Giáo trình Đạo đức công vụ, Nxb Chính trị
gì cũng tỏ ra “biết rồi”. Ngược lại, để quốc gia, Hà Nội
phục vụ cho lợi ích của bản thân, họ lại
[4]. Hà Quang Ngọc, Nguyễn Minh Phương
“quan tâm” khác thường, lẫn lộn trắng
(2013), Tư tưởng Hồ Chí Minh về tổ chức
đen, lấy đổi mới làm cái bình phong.
nhà nước và cán bộ, công chức, Nxb Chính trị
Loại quan liêu mới này làm cho chúng ta
quốc gia, Hà Nội.
khó chống vì họ lấy danh hiệu cộng sản,
chức quyền, mối quan hệ thân thuộc, [5]. http://dangcongsan.vn/xay-dung-dang/
nhan-dien-cac-hanh-vi-chay-chuc-chay-
ê kíp... để che đậy và bảo vệ cho bệnh
quyen-537092.html
quan liêu. Trong công tác xây dựng đảng
và xác lập vai trò lãnh đạo của đảng họ [6]. https://news.zing.vn/bo-chinh-tri-neu-ro-
đưa ra sự độc quyền lãnh đạo của đảng 6-hanh-vi-chay-chuc-chay-quyen-8-hanh-vi-
đến mức phi lý, vi phạm nguyên tắc tập bao-che-post993616.html
trung dân chủ, xây dựng ê kíp “hẩu” để Địa chỉ tác giả: Viện Xây dựng Đảng - Học
duy trì cục bộ, địa phương trong công viện Chính trị quốc gia Hồ Chí Minh;
tác cán bộ; thủ tiêu dân chủ nội bộ. Email: buithuchang@gmail.com
- 14 Tạp chí KhoaNghiên cứu trao
học - Trường đổihọc
Đại ● Research-Exchange of opinion
Mở Hà Nội 65 (3/2020) 14-19
ENHANCING THE EFFICIENCY OF THE INSPECTION,
SUPERVISION AND DISCIPLINARY ENFORCEMENT
UNDER HO CHI MINH IDEAS
Nguyen Phuong, Chi*
Date received the article: 3/9/2019
Date received the review results: 3/3/2020
Date published the article: 26/2/2020
Abstract: The Party’s inspection and supervision must always go hand in hand with the
disciplinary enforcement. The leadership practice of the Communist Party of Vietnam from its
inception up to now has confirmed that inspection and supervision are the leading functions
of the Party; leaders must have inspections; leaders without inspection are considered not
to be leaders. In the current context, research to study and follow Uncle Ho’s thoughts on
inspection and supervision will be an important basis for improving the quality of this work,
contributing to overcoming weaknesses and shortcomings, building a strong Party in terms
of politics, ideology, organization and morality, on a par with requirements and tasks in the
new situation.
Keywords: supervision, inspection, disciplinary enforcement, Party, Ho Chi Minh ideas.
1. Ho Chi Minh’s view on party make our work ten or a hundred times
inspection, supervision and enforcement more advanced”. That thought of President
Ho Chi Minh is forever a guideline for the
Firstly, the purpose of the party
inspection and supervision of the Party
inspection, supervision and enforcement
during its operation.
As the founder and trainer of the
The purpose of the test according
Communist Party of Vietnam, President
to President Ho Chi Minh is to know
Ho Chi Minh always attaches great
whether the staff is good or bad, to know
importance to the inspection and control the shortcomings, the advantages of the
activities closely associated with the agencies... and in particular, the test will
Party’s leadership activities. According to contribute to preventing, eliminating and
President Ho Chi Minh, it is necessary to killing bureaucracy, desk disease. In his
check the leadership work; “Smart test to work “One thing that the authorities need
reduce defects”, “Smart control to reveal to practice now” published in the Truth
the defects”, “ Careful inspection will No. 103 on November 30, 1948, Ho Chi
* Ho Chi Minh National Academy of Politics
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 15
Minh pointed out: “ At present, in many truthful, accurate, objective and selective;
places, leaders only conduct meetings the checker must come to the site, see the
and discuss resolutions, telegraph and site, not be bureaucratic. He pointed out:
send instructions, after that, they do not “The inspection should not just be on the
know where the resolutions have been reports, but on the go.” Personnel in charge
implemented, whether there are difficulties of the inspection should not force or impose
or obstacles, people are trying to get their subjective will on the subjects being
involved or not. They forgot to check. It examined. He clarified: “Self-criticism
was a big mistake. That’s why “notice and self-examination of others must be
is full of pants, the instruction is full of honest, must rely on the truth, must root
bags” and the job is still not running. out defects. Do not apply drawing, hiding.
Do not “less spit out”, should not say
Second, in principle, how to
small things to leave big jobs, old things to
conduct party inspection, supervision and
forget new jobs. “ Regarding the exercise
enforcement
of democracy in the work of examining,
According to him, the Party must monitoring and enforcing party discipline,
be ensured in the work of inspecting, Ho Chi Minh said that democracy in
supervising and enforcing party discipline. the Party is synonymous with “never
In the work of inspection, supervision using orders” and must pay attention to
and discipline, it is necessary to comply checking. Party work of subordinate party
the Party’s principle with the purpose of organization. Therefore, the content of
contributing to creating an united unity examination, evaluation and conclusions
in the Party, keeping strict discipline after examination must be conducted in a
and building a true Party clean and public, transparent, frank and democratic
strong in politics, ideology, organization exchange and when the competent
and morality. Ho Chi Minh reminded authorities decide to be widely notified in
the leaders of the Party and the State: order to create atmosphere of mutual trust.
“Be strictly inspected, localities must
In order to lead the inspection,
resolutely practice the Party’s resolutions,
supervision and discipline effectively in
against this way resolution, implementing
accordance with Ho Chi Minh’s thought,
another path”; “The Party officials who
the party discipline inspection, supervision
make those mistakes need to be strictly
and enforcement does not have to sit in
punished by the Party.”
the paper room but write plans, dictate
In his leadership, Ho Chi Minh orders that really need to be based on the
emphasized specific, objective, open people, based on the masses; at the same
and democratic principles in inspecting, time educating and encouraging the masses
supervising and enforcing party discipline. to uphold their sense of responsibility to
When receiving information in the course participate in the inspection, supervision
of examination and supervision, it must be and provision of information related to
- 16 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
party organizations, officials and party have the quality and ability to complete
members. He earnestly and wished the the task or not.
people to supervise and inspect the Party 2. Solutions to apply Ho Chi
and the Government: “Our government is Minh’s thought to further improve
the Government of people, the only purpose the effectiveness of party discipline
is to serve the interests of the people. The inspection, supervision and enforcement
Government hopes the people will help,
During the course of the revolution,
urge, control and criticize to fulfil their
under the leadership of President Ho
duties: the devoted servant of the people”.
Chi Minh and our Party, the inspection,
Thirdly, about the cadres who carry supervision and enforcement discipline,
out the work of inspecting, supervising the Party have followed the political
and enforcing party discipline duties in each revolutionary period.
The inspection, supervision and Through those duties to educate, train
enforcement of discipline are important and refine the contingent of cadres and
parts of the Party’s construction work, as party members operating in various
well as the function and leadership of the fields. In fact, the party discipline
Party, so Ho Chi Minh requires political, inspection, supervision and enforcement
ethical and ideological standards. strong not only discovered the wrong, bent the
stance, with very high expertise for Party cadres and party members, brought the
cadres, especially for cadres performing “degenerated” elements out of the Party
Party inspection work. Ho Chi Minh but also discovered the positive factors
City requires that the inspectors must be in the Party to continue fostering talents
reputable and experienced. He stated: “No training, praising outstanding collectives
one can see anyone sending to check. The and individuals. On the other hand, the
leader must do the inspection himself, inspection, supervision and enforcement
in order to have enough experience and of party discipline have contributed to
credibility. But the leader needs to have the successful implementation of the
a group of experienced and competent Party’s lines, guidelines and policies,
officials to help him take the test. Who the laws of the State, and enhancement
goes to check what, where if there is of leadership and fighting power, to
negligence, he must be responsible.” maintain discipline and unity in the Party,
Ho Chi Minh reminded “Not everyone to build our Party really clean, strong, to
can do the inspection”, it means that be loved by the people. The 12th National
the leader must check and consider the Party Congress assessed: “The Party’s
quality and capacity of each officer in inspection, supervision and discipline are
charge of inspection before assigning strengthened, effective and more effective,
them to inspect the others, controlling contributing to the implementation of
other affairs, finding out whether they political tasks and construction Party”.
- Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion 17
However, besides the positive Charter and the Resolution of the 5-year
achievements, in recent years, the quality, Central Conference of X strengthening
effectiveness of inspection, supervision the inspection and supervision of the
and handling of Party organizations and Party, Central Resolution 4 of the 12th
party members has not been high, not term on strengthening the adjustment of
enough to contribute to prevent, repelling the Party, Central Resolution 7 of the 12th
corruption, wastefulness, negativity, term focusing on building contingent of
within the Party, leading to: “Many all levels, especially the strategic level,
shortcomings and mistakes of party sufficient quality, capacity and prestige,
organizations and party members are on a mission level, Resolution of the
slowly discovered, checked, handled, or 8th Central Committee of the 12th Party
handled in a long time, should disciplined Congress stipulating the responsibility
and in some places not strictly; not fully of setting an example of cadres and party
promoting the role and responsibility members; Regulation No. 109-QD / TW
of organizations in the political system of the Central Executive Committee in
and of the people in the inspection and 2018 on the inspection of false party
supervision work ”. organizations with the cultivation, moral
Applying the views of Ho Chi Minh training and lifestyle of cadres and party
and from that situation, in order for the members... to create drastic changes
Party’s inspection and supervision in strong, positive awareness and action
the coming time to be highly effective, for the work of building the Party, the
the following measures should be well work of inspection, supervision and party
implemented: discipline.
Firstly, incessantly raising Secondly, continue to review,
awareness for the Party committees and supplement and complete the regulations,
inspection committees at all levels on the procedures on the inspection, supervision
purpose, meaning and principles of the and enforcement of party discipline.
party discipline inspection, supervision This is an important issue, ensuring
and enforcement in the new period. the inspection and supervision to promote
Correct awareness of the inspection, the effectiveness and efficiency in practical
supervision and discipline implementation activities, meeting the requirements
of the Party’s leading positions, roles, and tasks of building the Party today.
functions and tasks. Therefore, the Party Therefore, committees at all levels
organizations and committees at all levels should review, study, amend, supplement
should strengthen the leadership, direction and issue new regulations, rules,
and organization of the comprehensive procedures and instructions on discipline
implementation of tasks according to inspection, supervision and enforcement;
the provisions of Article 30 of the Party settle complaints and denunciations,
- 18 Nghiên cứu trao đổi ● Research-Exchange of opinion
make disciplinary complaints, ensure when being inspected, supervised and
consistency and uniformity in accordance enforced by party discipline.
with the provisions of the Party Charter, The Party Charter stipulates one of the
instructions of the Central Inspection basic principles is that the Party “is in close
Committee, in accordance with the contact with the people” and at the same
characteristics and situation of the time the Party “is under the supervision of
organization, Army missions and units. The the people”. Strictly observing the view
committee level must be both the leader of promoting the role and responsibility
and the direct implementer, without wholly of the people in the Party’s inspection and
contracting to the Control Commission. supervision work is aimed at implementing
At the same time, it must be active, active one of the five basic methods of the Party’s
leadership, direction, evaluation, drawing inspection and supervision, contributing
experience; formulating a process to to innovating the Party’s inspection and
perform inspection and supervision tasks; supervision methods and improving the
clearly defining the responsibilities of the quality and effectiveness of this work in the
executive committee and self-examination new situation.
and supervision of each member of the
Fourthly, to regularly consolidate
commission.
the organization of the inspection
Third, uphold the responsibility of committee body, the contingent of
party organizations and party members, inspection officers at all levels to
especially the leader in the inspection, ensure commensurate with the assigned
supervision and enforcement of party functions, tasks and powers.
discipline; promoting the role and
Attention should be paid to the
responsibility of party organizations in
consolidation of the inspection committee
the political system and of the people in
and the inspection team with adequate
inspection and supervision
numbers, quality and appropriate structure
Party committees, heads of party according to the instructions. To attach
committees and party organizations must importance to the selection, fostering,
have a firm grasp of the Party’s lines, views, rotation and improvement of political
resolutions, directives and regulations, domains, professional and professional
and at the same time be fully aware of the capacities, ethical qualities, methods and
importance, purpose, meaning, content of working styles of officials and employees
the Party’s regulations on the inspection, in charge of inspection. supervising and
supervision and party discipline. Since supervising, especially with full-time
then, it is the basis for well performing the officials. Invest in facilities, techniques,
functions, tasks and powers of the party working facilities for the inspection
organization, the functions and duties of committee and inspection agency, as
the party members and strictly observes well as improve the lives of officials and
nguon tai.lieu . vn