Xem mẫu
- í^ Ý lt ln
HCADEMIC ENGLISH
ANSWER KEY
T h i r d E d l t i o n
Luyện
Ky năngviẽt
TiếngAnh
Học thuật
HÓHGĐƠC (Giới thiệu)
Ạ U c ế L ^ s k íM a
ổ c Ạ n n * H ô ỹ m
n u NHÀXUẨTBẢN HỐNGDỨC
- LUYỆN KỸ NĂNG VlẾT TlẾNG ANH
HỌC THUẬT
ACADEMIC WRITING ENGLISH
NHÀ XUẤT BẢN VĂN HÓA H ồ N G ĐỨC
- LỜ I G IỚ I TH IỆ U
Bạn đane cầm trên tay ấn bản mới nhất của Writing Academic Engỉish, hay The
Oshima Book ~ lấy theo tên của một trong hai tác aiả của sách - là một giáo trinh thuộc
hàng kinh điển về kỹ năng viết học thuật. Có thể nói không quá lời ràng bất cứ người dạy -
người học inôn Viết nào ở cấp độ nâno cao cũng đều đã sử dụng trực tiếp hoặc gián tiếp
hoặc ít nhất cung đà từng nghe nhác đến giáo trình này. VVriting Academic English có mặt
trontĩ hầu hết các chương trình dạy kỹ năng viết nâng cao cho sinh viên các trường đại học
chuvcn n"ữ hoặc các ngành đòi hỏi một cấp độ thông thạo khá cao về môn viết tiếng Anh
như luật, báo chí, văn chương v.v...
Sức hấp dẫn của \Vriting Academic English không chỉ là ở tham vọng của các tác già
muốn nó trở thành một ‘ giáo trình lý thuyết/ thực hành tu từ và cấu trúc câu mang tính toàn
diện dành cho sinh viên học tiếng Anh như là ngoại ngữ ở cấp độ đại học hoặc dự bị đại
học và nước nêu trên cũng được trinh bày khá chi tiết với đầy đủ phần định nghĩa, liệt kê các tiểu
nục và các bài tập thực hành.
Chương 2 cunu cấp tổng quan về đoạn. Chương này đề cập đến cấu trúc của đoạn
paragraph structure) và câu chủ đề (topic sentence). Bạn đọc sẽ tìm thấy trong chương này
ìhững khái niệm mang tính cơ sở như ba phần của đoạn [câu chủ đề (topic sentence), các
:âu hỗ trợ (supporting sentences) và câu kết ỉuận (concỉuding sentence)], tính nhất quán
unity) và tính mạch lạc (coherence), và dạng thức bài làm (assignment ĩormat).
- Chương 3 và 4 thảo luận một cách chi tiết các thành phần đã nêu trong chươnii 2:
chương 3 có trọng tâm là tính nhất quán (unity) và chương 4 bàn về tính mạch lạc
(coherence). Có thể hiểu được tầm quan trọng của chúng trong việc hình thành một đoạn
văn đúng chuẩn mực khi các tác giả đã dành trọn một chương cho mồi vếu tố này.
Chương 5 giới thiệu các phương pháp tổ chức ý trong đoạn văn theo trật tự thời gian
(chronological order), theo mức độ quan trọng (order of importance), theo trật tự hợp lý
(logical order) và theo dạng thức so sánh - tương phản (comparison - contrast). úng VỚI
mỗi trật tự này là một đoạn văn mẫu để minh họa, theo sau là các câu hỏi để hình thành
nhận thức về tính chất của mỗi loại và các bài tập thực hành. Bạn đọc cũng sẽ tìm thấy bảníi
kê tác từ ngữ chuyến mạch đặc trưng cho mỗi trật tự trên để tham khảo và áp dụng.
Chương 6 và chương 7 - giới thiệu các phương pháp hồ trợ cự thể cho câu chủ đề của
đoạn. Đánh giá về tầm quan trọng của các chi tiết hỗ trợ cho câu chủ đề, các tác giả cho
rằng một trong những vấn đề lớn nhất mà học viên gặp phải trong bài viết chính là họ
thường không chứng minh được những luận điểm của minh mà thay vào đó, chỉ chất đầy
bài viết bằng những ý kiến và sự khái quát hóa không hề có chi tiết mang tính dữ kiện để hỗ
trợ. Các chi tiết hỗ trợ này bao gồm rất nhiều loại khác nhau: ví dụ, số liệu thống kê, trích
dẫn, diễn ý, tóm tắt v.v...
■ Phần 2 gồm 2 chương, có trọng tâm là kỹ năng viết bài tiểu iuận:
Chương 8 cung cấp tổng quan về bài tiểu luận, nêu lên các thành phần của nó (đoạn
mở đầu, đoạn kết thúc, đoạn thân bài và từ ngữ chuyển mạch giữa các đoạn) và tiến trình
viết bài tiểu luận.
Chương 9 thảo luận các phương pháp tổ chức ý của bài tiểu luận dựa trên các trật tự
đã nêu ở chương 5, phần 1. Tuy tính chất các loại trật tự tổ chức ý này là giống nhau, cần
lưu ý là phạm vi tổ chức ý trong chương này là toàn bải tỉểu luận chứ khôníi í^iơi hạỉì ỏ
đoạn như đã nêu ở chương 5. Từ đó có thể thấy là trong một bài tiểu luận ta có thể sử dụng
nhiều hơn một trật tự tồ chức ý: trật tự chính của toàn bài tiểu luận và một hoặc nhiều trậl
tự khác cho các đoạn thành phần.
■ Phần 3 gồm 5 chương, có trọng tâm là cấu trúc câu. Đây là phần thưởng thấ>
trong đa số các giáo trình viết, đơn giản là vì không thể có bài viết tốt khi người viết phạrr
nhiều lỗi “ ngữ pháp” cho dù ý tưởng có hay đến đâu đi nữa. Điểm khác biệt giữa WritinL
Academic English và một số giáo trình viết tên tuổi khác - chẳng hạn \Vriting Clearly -
chính là ở chỗ trong khi các giáo trình này hướng trọng tâm vào ngữ pháp - theo đún<
nghĩa hẹp của từ này - thì NVriting Academic English hướng trọng tâm vào cú pháf
(syntax) với phạm vi thảo luận là mệnh đề và câu hơn là từ loại. Sỗ rất vội vàng và chi
quan để cố gắng đi đến kết luận là hướng trọng tâm nào tốt hơn, vỉ điều đó còn tùy thuội
- rất nhiều vào đối tượng học viên sử dụng sách; riêng đối với \Vriting Academic English,
hướng trọng tâm cú pháp là hợp lý xét đến đối tượng học viên đã nêu ở phần đầu bài giới
thiệu này.
■ Phần phụ lục cung cấp liệt kê và cách dùng của các dấu chấm câu (Phụ lục 1), các
từ ngữ chuyển mạch (Phụ lục 2), hướng dẫn cách làm bài viết trong điều kiện có áp lực về
thời gian (Phụ lục 3) và các ký hiệu sửa lỗi (Phụ lục 4).
Ấn bàn lần thứ 3 này của \Vriting Academic English bao gồm nhiều bổ sung cập
nhật về đề mục nội dung và hình thức trình bày so với ấn bản lần thứ hai trước đây
(chẳng hạn các đề mục được tái sẳp xếp và sách chỉ gồm 3 phần chính so với 4 phần
như trước đây, các bài mẫu và bài tập được tái biên soạn, các chỉ mục tham chiếu xuất
hiện ở lề sách v.v...). Thêm vào đó, chúng tôi đã sưu tầm và kết hợp bổ sung phần đáp
án cho các bài tập ở cuối sách để phục vụ việc tự học của các bạn đọc (cũng cần biết là
:ác bài tập cùa sách này thường gây không ít khó khăn cho học viên - thậm chí cho cả
:ác vị giáo viên người bản ngữ).
Cho dù bạn đọc sử dụng Writing Academic English với mục đích làm giáo trình chính
loặc giáo trình thực hành, bạn sẽ thấy nội dung sách đáp ứng đầy đủ cho các nhu cầu của
5ạn về môn viết - đặc biệt là viết đoạn văn và viết tiểu luận. Chắc chẳn bạn sẽ không cảm
hấy ngạc nhiên và khó hiểu tại sao giáo trình này lại được tái bản nhanh như vậy và lại
lược đánh giá cao như vậy.
HÒNG Đ ÚC
- Contcnts
P re fa c e ...................................................................................................
To íhc SHidení ........................................................................
PART I W riting a Paragraph
1 The Process o f Academic VVriting ...................................
Introduction
The Writing Process, Stage I: Prevvriting..............................
Step 1: Choosing and Narrovvinií a Topic .......................
Step 2: Brainstorm iniĩ.......................................................
The Writỉng Process, Stage II: Planning (Outlining) ............
Step ỉ; Making Sublists....................................................
Step 2: W riting the Topic Scntence.................................
Step 3: O u tlin iim ....................................................................
The Writing Process, Stage lỉỉ: \Vriting and Revising Drafts
Step 1: W riting the First Rouuh Draft .............................
Step 2: Revisine Content and Organization ....................
Step 3: Prooíreading the Second D ra ít............................
Step 4: W ritiim the Finaỉ C o p y........................................
Revievv ....................................................................................
2 VVhat Is a Paragraph? An Overview ................ ..............
introduction.............................................................................
Paragraph S tructiire......................... ........................ .........
The Three Parts o f a Paragraph ........................................
Unity and Coherence........................................................
The Pinished Assiíinment Pormat ...................................
Writing on a Com puter.....................................................
Hovv to Write a T itle ........................................................
The Topic Sentence................................................................
Posỉtion o f Topic Sentences .............................................
The Two Parts o f a Topic Sentence.................................
\Vriting Topic Sentences...................................................
- The Concludiniỉ Sentence 44
Revievv 46
Unity and O utlining 48
Unity 48
Paragraph Outlining 53
The 'Tarallel Form" Rule 54
The ” Equivaỉent Value” Rule: Outlinesvvith Details 55
Revievv 56
Coherence 58
Introduction 58
Repetition o f Key Nouns 59
Use o f Consistent Pronouns 60
Transition Signals 61
Types o f Transition Signals 62
Logical Order 69
Review 71
Kinds o f Logical O rder 74
Introduction 74
Chronoìogical Order 75
Topic Sentences for Chronological Order 76
Transition Signals for Chronological Order 77
Logical Division o f Ideas/Order o f Importance 79
Transition Signals for Logical Divisiono f ideas 80
Transition Signals for Ordero f Importance 81
Topic Sentences for LogicalDivision/Order o f Importance 81
Two Topic Sentence Tips 82
Comparison/Contrast 83
Transiíion Signals for Comparison/Contrast 84
Revievv 85
Concretc Support I 89
Introduction 89
Facts versus Opinions 90
Concrete Supporting Details 91
Examples/Extended Examples 93
Statistics 95
Revievv 98
- 7 Concrete Support II 100
Quotations, Paraphrases, and Summaries 100
Quotations 101
Paraphrases 108
Summaries 112
Documenting Sources o f Iníormation 113
In-Text Citations 114
A List o f Works Cited 114
Review 115
PART II NVriting an Essay 117
8 The Essay 118
Writing an Essay 118
The Introductory Paragraph 119
The Concluding Paragraph 125
The Essay Body: Oưtlining 126
Transition Signals betvveen Paragraphs 127
The Writing Process 131
\Vriting and Revising an Essay 131
The Writer's Changes to the Pirst Draíì 132
The Writer's Changes to the Second Draft 134
Revievv 137
9 Patterns o f Essay Organization 139
Introduction 139
Chronoỉogical Order 140
Organization for Chronoỉogical Order 142
Logicaỉ Division o f Ideas 145
Organization for Logicaỉ Division o f Ideas 147
Cause and Effect Order 148
Organization for Cause and Effect Order 148
Bỉock Organization vvith Transition Paragraphs 149
Chain Organization ỉ 52
Cause and Effect Structure Words 153
Comparỉson and Contrast Order 159
Comparison Structiire Vocabulary 160
Contrast Structure Vocabulary 162
Organization for Comparlson and Contrast Order 165
Revievv 167
- PART III Sentence Síructure 169
10 Types o f Sentences 170
Clauses 170
Independent Clauses 171
Dependent Claưses 171
Cỉaiise Connectors 171
Kinds o f Sentences 173
Simple Sentences 173
Compound Sentences 173
Complex Sentences 178
Compound-Complex Sentences
Compound Sentences (Coordination) versus Complex Sentences (Subordination) 180
Revievv 181
Paraỉleỉism 183
Coordinators - And, Or, Dut 184
Correlative Conjunctions ỉ 85
Sentence Problems 186
Sentence Pragments 187
Choppy Sentences 187
Run-on Sentences and Comma Splices 189
Stringy Sentences 190
Revievv 193
11 >un Clauses 196
Introduction 1%
Types o f Noun Clauses 197
Sequence o f Tenses 198
That-Clauses 198
Subjunctive Noun Clauses 200
W^/i-Word Clauses 202
If/Wheíher-Cỉauses 205
Revievv 207
Iverbial Clauses 212
Introduction 212
Types o f Adverbial Cỉauses 213
Time Clauses 214
10
- Place Cỉauses 215
Manner, Distance, and Krequency Clauscs 216
Reason Cỉauscs 217
Result Clauses 218
Purpose Clauses 219
Concession (Unexpccted Result) Clauscs 220
Contrast (Direct Opposition) Claiises 22 ỉ
Revievv 222
13 Relative Clauscs 227
Introduction 227
Relative Pronouns and Adverbs 228
Position o f Relative Clauses 228
Verb Agreement in Relative Clauses 228
Punctuation o f Relative Clauses 228
Reỉative Pronouns as Subjects 230
Relative Pronouns as Objects 232
Possessive Relative Clauses 234
Subject Pattern 235
Object Pattern 236
Relative Pronouns asObjects o f Prepositlons 237
Relative Pronouns inPhrases o f Ọuantityand Ọuaỉity 240
Adverbial Relative Cỉauses 241
Revievv 243
14 Participial Phrases 248
Participles 248
Participial Phrases 250
Participiaỉ Phrases from Reỉative Clauses 250
Position and Punctuation o f Participial Phrases 250
General Form Participles-Active Voicc 251
General Form Participles-Passive Voice 252
Continuous Form Paríiciplcs 253
Pertcct Form Participlcs 254
Participial Phrases from Advcrbial Clauses 257
Rcduclng Adverbial Cỉauses to Parlicipial Phrascs 258
Review 260
11
- Appendix A : Puỉícíuation 263
Appeiĩdix B: Cha rí o f Transition Signaỉs 273
Appendỉx C: Wriímg uìuỉer Pressure 276
Appendix D: Correction Symboỉs 278
Answer Key 281
12
- Preíace
Writing Academic Engỉish, Third Edition, is a comprehensive rhetoric and sentence
structure textbook/workbook. It has been vvritten for intermediate to advanced college or
college-bound international and Englisli as a Second Language students. lí can aỉso be used
by native speakers o f English who need to deveỉop their basic composition skilỉs or to brush
up on sentence structure and mechanics.
The book teaches \vriting in a straightíonvard manner, using a process-oriented
approach. At the same time, the structure o f paragraphs and essays and their important
components are taught in small, learnable. steps. Clear, relevant models illustrate each step,
and varied practices reiníorce each lesson. Sentence structure, with special emphasis on
subordinated structures, is taught in a separate section.
Because most academic vvriting is expository in nature, vve have purposely limited the
rhetoricaỉ components to exposition. The models and practices ĩeature current and general
academic topics relevant to students' interests in a rapidly chaníỉing \vorld. Many also
provide practice using Engỉish in technical, scientiíic, and business contexts.
Other features o f the book include four appenđixes offering punctuation rules vvith
exercises, a comprehensive chart o f transition signals, a chart o f correction symbols, and a
list o f topic suggestions for in-class "vvriting uhder pressure” practice. Uncommon
vocabulary items are gỉossed, and each chapter ends with a convenient revievv o f the main
teaching points and a vvriting or editing assignment. A Peer Editing Checkỉist ends Chapters
2 through 8.
Whaí's New in the Third Edition
ỉnstructors ĩamiỉiar vvith the second edition vvill find these changes:
• The book now has three main sections insteađ o f four. The chapter on ỉibrary research
has been deleted. A revised chapter on quotations, summai7 , and paraphrase has been
renamed Concrete Support II.
• The \Vriting under Pressure assignments, íormerly found at the end o f each chapter in
Part I, have been Consolidated in Appendix c.
• A list o f correction symbols has been added to the appendixes (Appendix D).
• Interactive Peer Editing Checkỉists now accompany each \vriting assignment.
• Importanl teaching points, rules, and examples appear in charts vvithin the text for quick,
easy reĩerence.
• Small boxes cross-reíerencing relevant sections o f the book appear in the margins.
• Other boxes offering Computer tips are sprinkỉed throughout the book.
• Compositions to edit for speciTic seníence errors have been added to the end o f each
sentence structure chapter.
13
- 14 Prcíace
Pinaỉly, modeỉs have been updated, practicc material ữeshened, and explanatiors streamỉined,
aỉways with the intention o f making the material more accessiblc to our students.
Order o f Lesson PreseitUiíion
IVriíing Acadenìic Engỉish is iniended to be covered in one IS-vveek seniester, \vith
classes meeting five days a week. The chapters in Part I, VVritirm a Parae*aph, and Part
II, Writing an Essay, should be taught in sequence. The sentence striictu'e chapters in
Part III should be taught alongside the chapters in Parts I and II on the paragraph and
essay in order to encoiirage students to write a variety o f complex struc:ures. Chapter
10, Types o f Sentences, should be taught at the beginning o f the course; subseqưent
chapters may be taught in any order. \Vherever possible, instructors sh)uìd integrate
sentence structure vvith rhetoric. For example, adverbial time clauses in Pirt ỈII may be
taught simuỉtaneously with chronological order in Part II.
Topìc Suggesíioỉts
The topics listed for each vvritiriíỉ assimiment are only sugíĩestions. Keep an eye open
for interesting topics from current events or for interesting í^raphs, photoỉiraphs, and
charts in newspapers on which to base other assignments.
Ìn-Cỉass Wriíing,
Group brainstorming and in-class \vriting o f íirst drafts are especially helpíul in the
early stages because you are available for immediate consultation. Also. you can check
to make sure everyone is on the right track. Pair and group collaboration is approprlatc
for brainstorming and editing vvork; however, vvriting is essentially an individuaỉ tasl<
even vvhen done in class.
Wníìiìg under Pressure
Appendix c suggests topics for vvriting under pressure. These assignments are to b(
done in class under time pressure to simulate the experience o f \vriting essay exami
nations. We feel that this is valuable practice for college-boLind stiidents.
Practice Exercises
The íìnal practice exercises o f the sentence structure chapters u s u a lly ask studcnts t(
vvrite original sentences. Becausc these practices prove vvhether the students undcrstanc
the structures and can produce them correctly on their own, vve hope that you are no
tempted to skip thern.
Peer EdiíiiĩỊỉ
Interactive Peer Editing Checklists appear vvith each vvritirm assimimert. One mclhod 0
Iising thesc lisls is to ask pairs o f studcnls to exclianue books as well as ĩirsi drafts o
c o m p o s itio n s . Each s lu d e n t in a p a ir edits the o lh c r stưdcnt's \v o rk and vvTÌtes co ỉìim e n t
and suííaestions about the otỉier’s composition in that studcnt’s book. A seconcl metho(
is to provide photocopies o f the checkỉists íbr peer editors to record t^ei^ comments. /
third method is to liave each studcnl rcad his or her draít oul loud toa small group 0
classmates and then to solicit oral cornments and suugcstions by asMng the checkỉis
questions. 7'he student who has read theiì vvrites dovvn the L>mup's su:hout the evoỉution ‘ >'civilization.
14
- To the Student
Many people have the mistaken idea that being able to write vveỉl is a talent tha
one either has or doesn’t have. This idea is not necessarily true. You can learn to writ<
effectively i f you are \villing to leam some strategies and practice tliem.
Ợood writing in English requires the ability to write good sentences and t(
organize them ỉogically into paragraphs and essays. In this book, you w ill leam hovv tc
do both. Nine chapters vvilỉ help you vvrite good paragraphs and essays, and fiv(
chapters vvill help you write good sentences.
We hope you w ill enjoy the teaching approach and vvriting challenges oíĩered ir
our book. I f you study each lesson careíully and do all o f the practices thoughtfully, noi
onỉy vvill your writing skiHs improve, but you vviỉl also develop greater confidence ir
your ability as a writer.
15
- ACADEM IC EN G LISH
17
nguon tai.lieu . vn