Xem mẫu

  1. DONALD ADAMSON G iới thiệu: M inh GIÁO TRÌNH TIẾNG ANH NHÀ HẦNG Q u ố c TÊ INTERNATIONAL RESTAURANT fê tu jffa h Communicating with the international traveller A, — • I » r * t *n I* ... / - ►* I • 30 0 327 1 1 NHÀ XUÁT BAN THANH NIÊN
  2. Lời nói đầu Gỉáo Trình Tiếng Anh Nhà hàng Quổc tế là quyển sách dành cho những ai đang đào tạo hoặc được đào tạo nghiệp vụ nhà hàng khách sạn hoặc những người làm việc trong ngành nhà hàng, khách sạn và du lịch cần sử dụng tiếng Anh để đáp ứng nhu cầu học tập hoặc cho công việc. Sách cũng dành cho các du khách thường xuyên lu i tới các khách sạn quốc tế. Sách trình bày các lĩnh vực liên quan đến nhà hàng như đặt bàn trước, gọ i món ăn, thanh toán hóa đơn, v.v. Sách gồm 15 bài, nhấn mạnh vào các kỹ năng nghe và nói vốn là lĩn h vực tương tác chính giữa khách và nhân viê n nhà hàng. Bên cạnh đó, còn có các bài tập đọc và v iế t được dùng để chuẩn bị và giúp học viê n nhạy cảm vớ i ngôn ngữ m ới cũng như để thực hành thêm. M ỗ i bài trình bày một khía cạnh khác nhau của các hoạt động trong khách sạn như đặ t bà n, g ọ i món ăn, chuẩn bị món ăn, bày dọn bàn, thanh toán hóa đ(fn, v.v. và tập trung vào phần ngôn ngữ chức năng có liê n quan v ớ i các hoạt động này. Đặc b iệt vớ i các bài tập đóng vai thực hiện các tình huống qua đó các học viên có thể tiếp cận các thông tin từ những học viê n khác, g iúp các học v iê n sử dụng ngôn ngữ theo các cách phản ánh các tình huống thực sự của cuộc sông. V ớ i nội dung phong phú, trình bày rõ ràng các tình huống thường gặp trong thực tế hàng ngày, chúng tôi hy vọng rằng quyển sách này sẽ giúp các bạn nhanh chóng nắm vững tiếng Anh chuyên ngành và thành công trong công việc. Nhóm bien soạn
  3. Mục lục U nit 1: Restaurants and their se rvice s.................................................................... 5 Nha hà n g vàcác dịch vụ U nit 2: On a restaurant table or t r a y .......................................................................16 Xếp đ ặ t trê n bàn ăn hoặc trênkhay thức ăn U nit 3: R eservations (1 ) - Basic exch an ge s......................................................... 25 Sự đ ặ t chỗ ( 1) - Các trao đổi cơ bản U nit 4: R eservations (2) - Special wishes and some c o m p lic a tio n s ................ 35 Sự đặ t chỗ (2) - N h ữ ng mong muốn đặc biệt và m ột vài rác U nit 5: Directions for finding a restaurant..............................................................45 C hỉ dẫn hướng đ i để tìm một nhà hàng U nit 6: Receiving custom ers and taking o rd e rs .................................................. 52 Tiếp đón khách và nhận yêu cầu món ăn U nit 7: Explaining dishes: Starters and main c o u rs e s ......................................... 64 G iả i thích món ăn:các món khai và món ăn chính U nit 8: During the m e a l...............................................................................................81 T rong suốt bữa ăn U n it 9: Later stages of the m e a l................................................................................89 Các g ia i đoạn sau bữa ăn U nit 10: D rin k s ................................................................................................................ 99 Thức uống U nit 11: Talking about m o n e y ................................................................................... 106 N ó i về tiề n bạc U nit 12: Com plaints and other p ro b le m s ................................................................ 114 N hữ ng lờ i than ph iề n và các vấn đề khác U nit 13: Banqueting arrangem ents ......................................................................... 124 Sắp xếp đ ạ i tiệc U nit 14: B re a k fa s t........................................................................................................ 135 Điểm tâm U n it1 5 : Applying for jo b s ........................................................................................... 141 Nộp đơn x in việc APPENDIX 1 ..................................................................................................................157 APPENDIX 2 ..................................................................................................................176 APPENDIX 3 ..................................................................................................................178
  4. UNIT Restaurants and their services 1 N hà hàng và các dịch vụ ro start you off Bắt đ ầ u I . These are five different sorts of places where people can eat and drink. Can you find the right description for each one? For example: picture 1- luxury restaurant Đây lù năm loại đ ịa điểm khác nhau mà ở dó người ta có thể ăn uống. Bạn có thể tìm phần mô tả đúng cho mỗi loại không? Ví d ụ : hình 1 - luxury restaurant bar - coffee shop - informal restaurant serving national or regional dishes - luxury restaurant - night club 2. M em bers of staff are on the telephone, explaining the services at the five establishm ents. Decide which sentences apply to which establishment. For example: luxury restaurant: (d), (j) Các nhân vỉèn đang nói chuyện diện thoại, giải thích các dịch vụ tại năm cơ sở. Hây quyết định câu nào áp dụng cho cơ sở nào. Ví dụ: luxury restaurant (d), (j) (Some sentences may apply to more than one establishment.) M ột số câu có th ể áp dụng vào nhiều cơ sở. (a) We serve typical local dishes. (b) You can dance to our band. (c) You can have a snack with your drinks. (d) Dinner is a la carte, Sir. 5
  5. (e) We have an excellent floor show. (f) We have two sorts of dinner menu: à la carte and a three-course, fixed price menu. (g) You can have a quick snack here any time. (h) We make all the pasta ourselves. (i) You can gamble if you like. (j) We are noted for our haute cuisine, Madam. (k) We serve sandwiches, salads, cakes and beverages. 3. Can you name eating and drinking establishments of the five kinds in your area9 Bạn có thể nêu tên các cơ sở ẩm thực thuộc năm loại trong vùng của bạn không? For example: The Ritz is a luxury restaurant. Are there eating and drinking establishments in your area which do not fit any of the descriptions in Exercises 1 and 2? What are they? How are they different: Có cơ sở ẩm thực nào trong vùng của bạn không phù hợp với các phần miêu tả trong bài tập 1 và 2 không? Chúng là gì? Chúng khác như thê nào? For example: The Cafe Grande is like a coffee shop, but it serves .. ./doesn’t serve ... it has .../doesn’t have ... the customer can .../can’t 4. Imagine you are writing advertisements for the five establishments on page 5 Which of these phrases would you use for which establishment? Hãy tưởng tượng bạn dang viết quảng cáo cho năm cơ sở ở trang 5. Các cụm từ nào sau đây bạn sẽ dùng cho cơ sở nào? For example: luxury restaurant - elegant surroundings, sophisticated atmosphere elegant surroundings - cosy atmosphere - friendly atmosphere - relaxed atmosphere - live music, of course! - reasonably priced meals - authentic national dishes - international cabaret - superb cuisine - sophisticated atmosphere -sophlsticatec entertainment - traditional dishes - our very lively trio - quick service - impeccable service - delicious, home-made dishes - excellent wine cellar - dinner and dancinc - business lunches - romantic dinners Developing the topic P h á t triển chủ đề 5. Below are different ways of saying the time. Write down the times in figures Dưới dây là năm cách khác để nói về thời gian. Hãy viết th ờ i gian bàng sô For example: (a) = 1500 hours. (a) three p.m. (b) three a.m. (c) half past three In the morning (d) a quarter to three In the afternoon (e) a quarter past eight in the evening (f) ten o’clock at night (g) noon/mldday (h) midnight 6
  6. 6. You will hear members of staff from four of the establishments on page 5. They are answering telephone enquiries about opening times. Listen, and put tiuks Ự ) to show the days when they are open, and crosses (x) to show when they are closed. Then listen again and note down the opening hours. Bạn íẽ nghe các nhân viên từ bốn cơ sở ở trang 5 nói chuyện. Họ dang trả lời các y\u cầu về thời gian mở cửa. Hãy lắng nghe, và đặt dấu chọn (*0 để biểu th ị cro ngày mà họ mở cửa, và dặt dấu chéo (x) dể biểu th ị kh i nào thì họ đóng cửa. Nghe lạ i và gh i chú giờ mở cửa. T T im e s M on Tue Wed Tbur F ri 1Sat Sun 1 L uxury restau ran t L urch /5.30 _ 0 0 0 0 0 a 0 D im er _ ZA-.OO □ □ □ □ □ □ □ 2. B ar . . . . — . . . . □ □ □ □ □ □ □ 3. Infcrmal r e s t a u r a n t Lurch □ □ □ □ □ □ □ 1 D im e r — . . . . □ □ □ □ □ □ □ 1* - □ □ □ □ □ □ *“T . C ofee sh op . . . . . . . . D 1 7. C LC (a) Check your answers to Exercise 6 with the tapescript. Kiềìĩi tra câu trả lờ i của bạn cho bài tập 6 với phần tapescript. (b) Play the tape again, while you follow the words in the tapescript. MỞ h i băng , trong khi bạn dò theo các từ trong phần tapescript. (c ) Clos* your book, and play the tape again, stopping it at suitable points, so that you :an repeat the waiter’s/waitress’s words. Đónị sách lạ i , và mở lạ i băng, dừng nó ở điểm thích hợpy dể bạn có thể lặp lạ i lờ i cía người phục vụ. For example: Yes, Sir. (Pause, repeat.) We’re open for lunch every day except Satudays, (pause, repeat,) and for dinner every day. (Pause, repeat.) (d)For urther practice, play the tape again, with your book open. This time, do not stop the tape but say the waiter’s/waitress’s words with them, at the same tim e and at the same speed. Speak quietly — just loudly enough to hear yourself. Để tìực hành thèm , hãy mở lạ i băng, với quyển sách của bạn đang mờ. Lần này ihông dừng băng mà nói những lời của người phục vụ cùng với chúng , vào lùng th ờ i điểm và cùng tốc độ. Hãy nói nhỏ — chỉ vừa đủ lớn dể một m in i bạn nghe. 8. T he e are differences in the staff’s language at the form al and inform al estailishm ents. Write down the missing equivalents. Có St khác biệt trong ngôn ngữ của nhản viên tạ i các cơ sở trang trọng và khôìg trang trọng. Hãy viết các từ tương dương bị thiếu . 7
  7. Formal Informal Good morning/afternoon/... Hello! .......... Sir/Madam. Thanks! Not at all, Sir/Madarn. ...’s ...... ! .......!... Bye! 9. Times Days W e're open for lunch from one to/till three (o'clock) on M ondays to Sarurdays. W e're closed dinner every day (of the week). We open at one (o'clock) every day except Mondays, We close m idnight on Mondays. Use this table to practise describing the opening hours of restaurants. F.or example: Sử dụng bảng này để tập mô tả các g iờ mở cửa của nhà hàng. Ví dụ: We’re open for lunch from one to three on Mondays to Saturdays. We’re closed for lunch on Sundays. Q JO 10. Work with a partner. Take turns to be A (a waiter/waitress in an eating or drinking establishm ent) or B (a custom er), stu d e n t A should think of the opening days and times of four formal or four informal establishments. (They can be places you know, or you can invent them.) student B should telephone Student A for the information. Use the language from Exercises 8 and 9. Làm việc với một bạn học. Thay phiên nhau là A (người phục vụ trong cơ sở ẩm thực ) hoặc B ( một khách hàng). Học viên A nên ng hĩ 'về ngày và g iờ mở cửa của bốn cơ sở trang trọng hoặc không trang trọng. (Chúng có th ể là những nơi bạn biết , hoặc bạn có thể p h á t m inh chúng). Học viên B sẽ gọi điện thoại cho học viên A để tìm hiểu thông tin. Sứ dụng ngôn ngữ từ bài tập 8 và 9. 11. A club where people go at night = a night dub. Join the words below in the same way. M ột câu lạc bộ mà người ta đ i đến đó vào ban đêm = a n ig h t club. Hãy kết hợp các từ dưới đây theo cách tương tự (a) A card which allows a parson.= a credit_________ ____ (b) A dinner which has a set menu = a set -_________________d in n e r___ (c) A glass for wine = a _____________________ (d) A bowl for soup = a ________________ _ (e) Service by waitresses = w a itre ss^ service = waitress service (f) A lunch of three courses = a ________________________________ (g) A restaurant with four stars = a ________________________________ (h) A menu with fixed prices = a ________________________________ (i) A cellar where wines are stored = _____________________ (j) A list of wines available = a _ ___________________ (k) A chair with wheels = a _____________________ 8
  8. . study the notice. Then cover the words, but do not cover the symbols. You are giving information about restaurants. Complete the sentences. Hãy nghiên cứu phần lưu ý. Sau đó che các từ lạìy nhưng dừng che các kí hiệu. Sạn đang cung cấp thông tin về các nhà hàng. Hãy hoàn thành các câu. S ym b o l Meaning (a) We’re a very I- x - r -------restaurant, .......... Very luxurious, with excetlent Sir, with e x .......... nt c - - s - n -. cuisine (a five-star restaurant) (b) Our c - - s - n - is very good, Madam. Excellent cuisine We’re a thr - - st - - restaurant. (c) The cost of a three c - - r - - I - n - - is alc£20-30L A typical three-course à la carte £20 to £30. lunch costs £20 to £30 (d) The cost of our three c - r - s - 1 set £25 D A three-course set menu m - - for d — r is £ 25. (table d’hote) dinner costs £25 (e) There's indoor p - k There is parking (f) There’s a no-sm ......s ........ in There is a no-smoking section the restaurant. in the restraurant (g) There’s I — m — in the evenings. There is live music (live = not recorded; played by musicians? (h) You can eat o - of d . You can eat out of doors On graden/on a terrace/by a swimm ing pool/...) (i) There’s a beautiful v — from the There is a beautiful view restaurant. (j) We’re in a very qu — a The restraurant is in a quiet area (k) You can sw - in our p - I. There is swimming (in a pool/ in the sea/...) ( l) Reserv....... are a d ........... Res Reservations are advisable (m) R eserv....... are n e ........ y. Res + Reservations are necessary (n) We acc — American Express CrC: A.Ex, Eur. The restaurant accepts. cr — - c — s. American Express, Eurocard, Visa and Diners Club credit cards . You will hear restaurant staff answering questions on the telephone from nine customers. Put a tick Ự ) to indicate what each customer is asking about. Write the name of the credit card if the customer asks about that. Bạn sẽ nghe nhân viên nhà hàng trả lời các câu hỏi qua điện thoại từ chín khách hàng. H ãy dặt dấu chọn ( S) dể chỉ ra những gì từng khách hàng yêu cầu. Viết tên của thẻ tín dụng nếu khách hàng yêu cầu. 9
  9. I------- * * * R« CrC 1. J ËLusơc+Seí 2. 3 4. 5. 6. 7. 8. 9. C LO ỉ ____________ J 14. Study and then practise the staff’s answers. Follow the procedure for Exercise 7 on page 7. Hãy học rồ i thực hành các câu trả lờ i của nhân viên. Thực hiện theo thủ tục dành cho bài tập 7 ở trang 7. 15. It is only in formal establishments that the staff say Sir or Madam. However, even in informal establishments, when staff answer questions it is not polite to say just Yes and No. It is usual to use ‘short answers’. Chỉ trong các cơ sở trang trọng nhân viên mới nói S ir hoặc M adam . Tuy nhiên, thậm chí trong các cơ sở không trang trọng, k h i nhân viên trả lờ i các câu hỏi, thậ t không lịch sự khi chỉ nói Yes và No. Thông thường là sử dụng ucảc cảu trả lờ i ngán”. Question Short answer Are you open on Mondays? Yes, we are./No, we aren’t. Do you serve alcohol? Yes we do./No, ... Is there any music? Yes, ... is./No, ... Do you have a floorshow? Yes, .../No, ... Does your restaurant serve lunch? Yes, it .../No, .... Now practise asking and answering questions like this, in pairs. Bây giờ thực hành hỏi và trả lờ i các câu hỏi như thế này, theo cặp. 10
  10. Follow-up Tiếp theo 16. Take turns to be A (a customer) and B (a waiter/waitress). Cover the words in Exercise 12. A should point at some of the symbols and B should explain theme like this: Thay phiên đóng vai A(khảch hàng) và B (người phục vụ). Hãy che các từ trong bài tập 12. A sẽ chỉ vào một số kí hiệu và B sẽ giả i thích chúng, như thế này: A: What does this mean? B: It means that there is live music, Sir/Madam. [ ill 17. Work with a partner, student A reads the information below, student B reads the information on page 177 in Appendix 2. Làm việc với một bàn học. Học viên A nắm thông tin dưới đây, học viên B đọc thông tin ở trang 177 trong phần phụ lục 2. Student A Học viên A (a) You work in this formal restaurant. Bạn làm việc trong nhà hàng trang trọng này. The Pacific • • • • alc £40-50 L £50-60 D Res+ CrC. A.Ex. Vi Open 12.30-3.00, 19.00-23.30 Student B, a tourist, rings you for information. Describe the restaurant, and answer his/her questions. Use words from Exercises 2, 6, 8, 9 and 12. Begin: The Pacific Restaurant. Good afternoon’. Học viên By một du khách, gọi điện cho bạn để tìm hiểu thông tin. Hãy miêu tả nhà hàng và trả lờ i các câu hỏi của anh ấy Ị chị ấy. Sử dụng từ trong bài tập 2, 6, 8, 9 và 12. Bát đầu: ‘The Pacific Restaurant. Good afternoon'. (b) You are a tourist, phoning the Merida Restaurant (an informal restaurant) for information. You ask Student B, who works there, these questions: Bạn là một du khách, gọi điện cho nhà hàng M erida ( một nhà hàng không trang trọng) dể biết thông tin. Bạn hỏi học viên B, người làm việc ở dó, các câu hỏi sau đây: Do you have a set menu for dinner? How much is it? Is th e re a n y w h e re to park? Do you have any live music? Is it possible to eat outside? Are you In a quiet area? Do I need to book a table? I suppose you accept Visa cards? 18. Work with one or two other students. Imagine that you are going to open a new restaurant. Use the notice in Exercise 12 as a check list for deciding: Lcun vice với một hoặc hai học viên khác. Hãy tưởng tượng rằng bạn sắp mở một nhà hàng mời. Sử dụng phần lưu ỷ ở bed tập 12 làm danh sách kiểm tra để quyết định: — the kind of restaurant — loại nhà hàng — its o p e n in g tim e s — thời gian mỏ cửa 11
  11. — the kinds of menus and the prices — loại thực đơn và giá — its location — vị trí — its services and amenities — dịch vụ và tiện nghi (cảc dặc diểm (enjoyable features, for example thú vị, chăng hạn một ban nhạc, một a band, a beautiful view etc.) quang cảnh dẹp, ... ) Then write a small advertisement for it, giving this information and using some of the expressions from Exercise 4. Sau đó viết một quảng cáo nhỏ về nó, cung cấp thông tin này và sử dụng một số thành ngữ ở hài tập 4. Language Reference Tham khảo ngôn ngữ Types of restaurants etc. a bar, a coffee house/shop, a night club, a luxury/formal/four-star restaurant, an informal restaurant, a snack bar, a fast-food restaurant. Meals Breakfast, brunch ( = a combination of late breakfast and early lunch), lunch, afternoon tea, dinner; a meal, a snack; a course, a dish; a drink/beverage, an alcoholic drink/ beverage. Menus an à la carte menu, a table d’hote/fixed price/set price menu; a three-course lunch/ dinner; haute cuisine, fine cuisine, nouvelle cuisine, traditional cuisine. Amenities and services surroundings, atmosphere, service; live music, a band, a floor show/cabaret, gambling; a non-smoking section, indoor and outdoor parking, a terrace, a beautiful view, a quiet area; a credit card, reservations. Describing the setting, atmosphere and food elegant, superb, sophisticated, impeccable, excellent; cosy, friendly, relaxed; reasonably priced; authentic, traditional; delicious. Compound nouns a night club, waitress service, a three-course meal. Explaining amenities and services You can dance There is a beautiful view. We serve sandwiches. We have a floor show. We accept credit cards. Reservations are advlsable/necessary. Polite expressions Formal Informal Good morning (until about 12.00) Hello! Good afternoon (12.30 until about 17.30) Good evening (after about 17.30) Goodbye Bye!/Bye bye! Good night (= goodbye after about 21.00) Good night Thank you Thanks (In reply to Thank you): Not at all That’s all right’! You’re welcome! 12
  12. Answering questions Formal Informal Y e s, S ir/M a d a m /C e rta in ly , S ir/M a d a m Yes, you c a n /th e re is/w e d o /e tc / No, I’m (v e ry ) s o rry , S ir/M a d a m No, (I’m a fra id ) y o u c a n ’t/th e re isn’t we d o n ’t/e tc . Expressing regret I’m (v e ry ) s o rry ; I’m a fra id (= I regret to tell you). Saying the time 0 1 .0 0 o n e (o ’c lo c k ) (in th e m orn ing ) one a.m * 1 1 .3 0 e le v e n th irty (in th e m o rn in g /a .m .) half past eleven (in th e m o rn in g ) 1 2 .0 0 tw e lv e (o ’c lo c k ) n o o n /m id d a y 1 4 .0 0 tw o (o ’c lo c k ) (in th e a fte rn o o n ) tw o p.m .** 1 5 .1 5 th re e fifte e n (in th e a fte rn o o n /p .m .) a quarter past th re e (in th e a fte rn o o n ) (A m .E = a q u a rte r a fte r th re e ). 1 9 .4 5 s e v e n fo rty -fiv e (in th e e v e n in g /p .m .) (a quarter to e ig h t) (in th e e v e n in g ) (A m .E = a q u a rte r of eight). 2 2 .0 0 te n (o ’c lo c k ) (at n ig h t); ten p.m . 2 4 .0 0 tw e lv e (o ’c lo c k ); m id n ig h t *a .m . = a n te m e rid ie m (L a tin ) = b efore noon **p .m . = p o s t m e rid ie m = a fte r noon 13
  13. UNIT 1 RESTAURANTS AND THEIR SERVICES c TOPIC 1 ) PLACES WHERE YOU CAN GO FOR A MEAL CÁCNđ!BANCO a place where you go to buy and eat a meal: people can buy and eat cheap meals: caf­ restaurant * We went out to an Italian res­ eteria, canteen taurant to celebrate my birthday. - a flat piece o f wood, plastic, metal, etc with a restaurant that serves food that can be raised edges that you use for carrying food, eaten quickly or taken away: fast food res­ drink, etc: tray taurant - a small place where you can buy sandwiches a place where you can buy meals to take or other light food: snack bar, sandwich bar away: take-away (AmE take-out restaurant); - a small place that serves coffee and some­ the food that you buy: take-away (AmE take­ times light food: coffee bar out) * Is there a Chinese take-away near - (in Britain) a place that serves alcoholic here? * We got an Indian take-away. drinks and sometimes food: pub * Pubfood a small restaurant that serves light meals: has improved a lot recently * pub lunches cafe (in the United States) a small restau­ - a place which serves wine and sometimes rant beside a main road: diner light food: wine bar a restaurant where you collect your food - a cafe at a station, or a place where pas­ your-self from a counter (= a long flat sur­ sengers can buy food and drink on a face): self-service restaurant train: buffet * Is there a buffet car on a place in a school, office, factory, etc where this train? O re ro g ) HAVING A MEAL IN A RESTAURANT BÙNGBữA TẠIMỘTNHÀ HÀNG - to go to a restaurant for a meal: eat out, go wait-er: head waiter out for a meal, (formal) dine out * We're - to ask for food: order sth * Could we order eating out tonight so I don 't have to cook. some drinks first? * Let s go out fo r a meal. - when the waiter/waitress writes down the - to ask a restaurant to keep a table for you: food that you want, he/she takes* your book (a table) * / ve booked a tablefo r four order * I wish the waiter would hurry up (= for four people). and take our order - if there are no free tables, the restaurant will - the waiter/waitress who takes your order tell you that they are fully booked, booked and brings you your food serves you; noun up * 'Can I book a table fo r eight o 'clock (U): service * We waited ages to get served. tonight?' ‘I'm sorry, madam, I'm afraid * I'm not going there again - the service we 're fu lly booked.' was terrible. - the man/woman who brings you your food: - the list of food that you can choose from in waiter/ waitress; the most senior (= chief) a restaurant: menu * Could I see the menu, 14
  14. please? * What s on the menu today? you ask for the b i l l (Am E c h e c k ) * - a type of food prepared in a particular way: Can I have the b ill please? dish *an Indian dish - the extra amount o f money you sometimes - if each dish on the menu has its own price, have to pay for service: service charge * Is the menu is a la carte the service charge included? - the list o f wine that you can order in a - extra money that you pay to a waiter, etc res-taurant: wine list to thank them for their work: tip; to give sb ■ PAYING FOR A MEAL a tip: tip (sb) (some money) * Shall we cm TR Ả C H O BỮ A A N a tip? * How much should I tip the leave - when you want to pay for your meal waiter? 15
  15. UNIT On a restaurant table or tray 2 I Xếp đ ặ t trên bàn ăn hoặc trên khay thức ăn To start you off B ắt d ầ u 1. Look at the pictures of a place setting for dinner and of a breakfast tray. Can you name the items? Check your answers on page 24. Hãy xem các hình về cách bày dọn dao đĩa cho bữa ăn tối và của một khay phục vụ bữa điểm tâm. Bạn có thể nếu tên các món không? Hãy kiểm tra cẩu trả lờ i ở trang 24. 16
  16. 2. Explain how to lay (a) a place setting for dinner and (b) a breakfast tray, using expressions like these: G iải thích cách đ ặ t (a) dao dĩa cho bừa ăn tối và (b) một khay điểm tâm , bàng cách sử dụng các thành ngữ như thế này: First, put on ... Then in the middle Next, on the left After that, on the right 3. Here are some more items which may be on a restaurant table or a breakfast tray. Match the names with the pictures. Sau đây là thêm một số món có thể ở trên bàn ăn của nhà hàng hoặc trên khay điểm tâm. Kết hợp tên với các hình. For example: (a) is a menu card. a fruit basket a sauce boat a tumbler a cheese knife a menu (card) a (serving) dish nut crackers (plural) a menu holder a lid snail tongs (plural) a tea pot a lemon press a water jug a carafe oil and vinegar (cruet) a (flower) vase a finger bowl a lobster pick lobster crackers {plural) a skewer 17
  17. 4. Explain the function of items (n) to (t), using these words: Giải thích chức năng của các món từ (n) đến(t), bằng cách sử dụng các từ sau đây: • • • is for breaking/cracking • • • are cutting extracting/getting out holding squeezing washing For example: A cheese knife is for cutting cheese. Lobster crackers are for ... Developing the topic P h át triển chủ đề Q _Q 5. First, listen to part A, in which six customers are asking questions. As you listen, decide whether each customer wants to know the name of an item or its function. Tick the right box. Trước tiên , hãy lắng nghe phần A, trong đó sáu khách hàng dang hỏi các câu hỏi. K hi bạn nghe, hãy quyết định xem mỗi khách hàng muốn biết tẽn của một món hay chức năng của nó. Hãy đánh dấu vào ô đúng. Name Function Name Function 1.0 g 4. □ □ 2. g g 5. □ □ 3. □ □ 6. □ □ Now listen to part B, in which the waiting staff answer the customers’ questions. Below are pictures of the items that the customers are asking about. Match the items and the customers. Use the table on the next page. Bây giờ hãy lăng nghe phẩn B, trong đó nhân viên phục vụ trả các câu hỏi của khách hàng. Dưới đây là hình của các món mà khách hàng sẽ Kết hợp các món và khách hàng. Sử dụng bảng ở trang tiếp theo. 18
  18. Study and then practise the staff’s answers. Follow the procedure for Exercise 7 on page 7. Hãy học rồ i thực hành các câu trả lời của nhân viên. Thực hiện theo thủ tục dành cho bài tập 7 ở trang 7. A water jug = a jug for holding water.: A jug of water = a jug which is full of water. Work with a partner. Take turns to be A or B. Làm việc với một bạn học. Thay phiên đóng vai A hoặc B . Student A Học viên A I’d like some some water. Could I have coffee. Could you bring me tea. Please bring us wine. cream. jam. sugar. fruit. Student B Học viên B Certainly, Sir/Madam. (Sure!/Yes, of course! Informal.) I’ll bring you a basket of ... immediately. bowl carafe cup dish glass jug pot 19
  19. 7. What could customers complain about here? Say what is wrong in each case, using the words in the box. In some cases, more than one word will fit. Khách hàng cố thể phàn nàn điều gì ở đây? Hãy cho biết điều gì sai trong mỗi trường hợp, bằng cách sử dụng các từ trong khung. Trong một số trường hợp, cố thể có hơn một từ phù hợp. broken — cracked — chipped — dirty — stained — not clean — bent — blunt — empty — missing For example: The napkin is dirty/stained./The napkin isn't clean. 8. Look at these examples: Hãy xem các ví dụ sau đây: I d like a/another tumbler/jug of water. (With ‘countable’ nouns, singular.) Could you bring US some/some other napkins/sugar tongs? (With < countable’ nouns, plural.) Pictures 1 - 9 above show something that is wrong on nine different tables. Say what each table needs. Các hình từ 1 - 9 ở trên cho thấy điều gì đố sai trên chín bàn khác nhau. Hãy cho biết mỗi bàn cần thứ gì. For example: Table I needs another napkin/serviette. C LP 9. First, listen to part A, in which nine customers are complaining. Customers 1 — 5 are speaking to waiting staff at dinner; customers 6-9 are phoning a floor waiter at breakfast time. Note down briefly what Is wrong In each case, Trước tiên, hãy láng nghe phần A, trong đó chín khách hàng đang phản nàn. Các khách hàng từ 1 - 5 đang nói chuyện với nhân viên phục vụ tạ i bữa ăn tố iỉ khách hàng từ 6 - 9 đang gọi điện thoại cho một nhân viên phục vụ tầng vào g iờ điểm tâm. Hãy viết ngẩn gọn diều gì sai cho m ỗi trường hợp. For example: 1. Noashtray/Ashtraymissing 20
nguon tai.lieu . vn