Xem mẫu
- BỘ NÔNG NGHIỆP VÀ PHÁT TRIỂN NÔNG THÔN
TRƯỜNG CAO ĐẲNG CƠ ĐIỆN XÂY DỰNG VIỆT XÔ
KHOA CÔNG NGHỆ THÔNG TIN VÀ NGOẠI NGỮ
GIÁO TRÌNH
MÔN HỌC:ANH VĂN
CHUYÊN NGÀNH
NGHỀ:TIN HỌC VĂN PHÒNG
TRÌNH ĐỘ TRUNG CẤP
1
- TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN
Tài liệu này thuộc loại sách giáo trình nên các nguồn thông tin có thể được
phép dùng nguyên bản hoặc trích dùng cho các mục đích về đào tạo và tham khảo.
Mọi mục đích khác mang tính lệch lạc hoặc sử dụng với mục đích kinh doanh
thiếu lành mạnh sẽ bị nghiêm cấm.
Mã môn học: MH15
2
- LỜI GIỚI THIỆU
Việc tổ chức biên soạn giáo trình “ Anh văn chuyên ngành Tin học văn
phòng” nhằm phục vụ cho công tác đào tạo của trường CĐ Cơ điện xây dựng Việt
Xô nói chung và khoa CNTT nói riêng.Giáo trình là sự cố gắng lớn của tập thể
giáo viên khoa CNTT & NN nhằm từng bước thống nhất nội dung dạy và học môn
“ Anh văn chuyên ngành Tin học văn phòng”.
Nội dung của giáo trình được xây dựng nhằm đáp ứng yêu cầu nâng cao chất
lượng giảng dạy, học tập và nghiên cứu chuyên ngành của người học bằng tiếng
anh.
Giáo trình được biên soạn ngắn gọn, dề hiểu,bổ sung nhiều kiến thức mới phù
hợp với ngành nghề đạo tạo mà không trái với chương trình đào tạo của nhà
trường.
Chúng tôi xin chân thành cảm ơn các thầy,cô giáo khoa CNTT & NN đã tham
gia biên soạn giáo trình này.
…..,ngày….. tháng.... năm…….
Tham gia biên soạn
1. Chủ biên
2. ………..
3
- MỤC LỤC
TRANG
1. Lời giới thiệu 2
2. Mục lục 3
3. Unit 1: Computers today, computer applications 14
THEME 1: Computer applications
THEME 2:Buying a computer
4. Unit 2: Input/output device 23
5. Unit 3: Storage devices 28
6. Unit 4: Basic software 34
THEME 1: OPERATING SYSTEM
THEME 2: DATABASES
7. Unit 5: Creative software 40
THEME 1: Graphics and design
THEME 2: Multimedia.
8. Unit 6: Programing 48
9. Unit 7: Computer tomorrow lans and wans 54
4
- MÔN HỌC ANH VĂN CHUYÊN NGÀNH
Mã số của môn học: MH 15
Thời gian của môn học: 60 giờ (Lý thuyết: 26 giờ; Thực hành: 30
giờ; Kiểm tra: 4 giờ)
I. VỊ TRÍ, TÍNH CHẤT MÔN HỌC:
- Vị trí:
+ Môn học được bố trí sau khi học xong các mô đun chung, trước các môn
học/ mô đun đào tạo chuyên môn nghề.
- Tính chất:
+ Là môn học kỹ thuật cơ sở chuyên môn nghề.
II. MỤC TIÊU MÔN HỌC:
- Phát triển những kỹ năng như: đọc hiểu, dịch các tài liệu tiếng Anh chuyên
ngành Công nghệ thông tin;
- Đọc hiểu các thông báo của hệ thống và các phần mềm ứng dụng khi khai
thác và cài đặt;
- Hiểu biết cấu trúc của máy tính và các chức năng của nó để có thể mua máy
tính tại cửa hàng kinh doanh máy tính;
- Trình bày và thảo luận các chủ đề chuyên ngành của mình;
- Đọc hiểu các tài liệu đọc thêm bằng tiếng Anh và tóm tắt nội dung chính
của tài liệu;
- Nắm được vốn từ vựng và ngữ pháp cơ bản của chuyên ngành CNTT.
- Mạnh dạn trong giao tiếp Anh ngữ chuyên ngành Công nghệ thông tin.
- Tự tin khi đọc và nghiên cứu tài liệu tiếng Anh chuyên ngành Công nghệ
thông tin.
III. NỘI DUNG MÔN HỌC:
1. Nội dung tổng quát và phân phối thời gian:
Thời gian
Số Thực Kiểm tra*
Tên chương mục Tổn Lý
TT hành (LT hoặc
g số thuyết
Bài tập TH)
Unit 1: Computers today, 8 4 4
computer applications
I Theme 1: computer
applications
- Match the pictures:
Vocabulary
- Language work: The
Passive
5
- - Reading:
- Other applications
Theme 2: BUYING A
COMPUTER
- Before you
- Listening
- Read and Talk
II Unit 2: Input/output device 6 3 2 1
Interacting with your
computer.
About the keyboard.
Reading
Language work:
- Describing function
- Using the Present Simple
- Used to + Inf / Used for +
V-ing
- Emphasizing the function
III Unit 3: Storage devices 8 4 4
HARD DRIVES
- Before you read.
- Reading.
- Follow-up: A hard disk
advertisement.
- Vocabulary
OPTICAL
BREAKTHROUGH
- Warm up
- Reading
- Speaking
- Crossword
IV Unit 4: Basic software 13 4 8 1
OPERATING SYSTEM
- Warm-up
- Reading
- Basic DOS commands
- Language work: Revision
of the Passives.
- Quiz
DATABASES
6
- - Warm-up
- Reading
- Puzzle
- Language work:
Requirements: Need to, have
to, must ……
- Writing
V Unit 5: Creative software 10 5 4 1
graphics and design
- Warm-up
- Reading:
- More about graphics.
- Language work: Gerunds (-
ing nouns)
MULTIMEDIA.
- Multimedia is here!
- Reading.
- Language work: If –
Clause
- Multimedia on the web
VI Unit 6:Programing 8 3 5
- Warm-up
- Reading:
- Language work: Infinitive
constructions
VII Unit 7: Computer 7 3 3 1
tomorrow lans and wans
- Warm-up:
- Reading:
- Language work:
Prepositional phrase of
“reference”
- Wans and worldwide
communications
- Speaking:
- Writing:
Tổng giờ 60 26 30 4
* Ghi chú: Thời gian kiểm tra lý thuyết được tính vào giờ lý thuyết, kiểm tra thực
hành được tính bằng giờ thực hành. .
2. Nội dung chi tiết:
7
- Bài 1: Computers today, computer applications
Mục tiêu:
- Làm quen các từ vựng thường dùng trong máy tính.
- Rèn luyện cách phát âm đúng các từ vựng chuyên ngành Công nghệ thông
tin.
Nội dung:
1. Computer applications Thời gian: 03 giờ
1.1 Match the pictures: Vocabulary
1.2 Language work: The Passive
1.3 Reading
1.4 Other applications
2. Buying a computer Thời gian: 03 giờ
2.1 Before you
2.2 Listening
2.3 Read and Talk
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Bài 1
Thời gian (giờ) Hình thức
Mục / tiểu mục
T.Số LT TH KT* giảng dạy
1. Computer 5 3 2
LT+ TH
applications
1.1. Match the pictures: 0.5 LT
Vocabulary
1.2. Language work: The
2 0.5 1.5
Passive
1.3. Reading 2 1 1 LT+ TH
1.4. Other applications 0.5 0.5
2. Buying a computer 3 1 2 LT+ TH
2.1. Before you 1.5 0.5 1 LT
2.2. Listening LT+ TH
1.5 0.5 1
2.3. Read and Talk
Kiểm tra
Bài 2: Input/output device
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để chỉ các thiết bị nhập xuất
- Đọc hiểu các tài liệu nói về thiết bị nhập xuất
- Mô tả các thiết bị nhập xuất bằng tiếng anh.
- Sử dụng thành thạo cấu trúc Used to + Inf / Used for + V-ing
- Tính kỷ luật, trật tự trong giờ học
- Tự tin khi đọc tài liệu hay phát âm thiết bị nhập xuất bằng Anh ngữ.
8
- Nội dung:
1. Interacting with your computer. Thời gian: 01 giờ
2. About the keyboard. Thời gian: 01 giờ
3. Reading Thời gian: 02 giờ
4. Language work: Thời gian: 03 giờ
4.1 Describing function
4.2 Using the Present Simple
4.3 Emphasizing the function
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Chương 1
Thời gian (giờ) Hình
Mục / tiểu mục T.Số LT TH KT* thức
giảng dạy
1. Interacting with your 0.5 0.5
LT
computer.
2. About the keyboard. 1 0.5 0.5 LT
3. Reading 2 1 1 LT+ TH
4. Language work: 3 1 2 LT+ TH
4.1. Describing function 0.25 0.5 LT+ TH
4.2. Using the Present 0.25 0.5
Simple
Used to + Inf / Used for
+ V-ing
4.3. Emphasizing the 0.5 1 LT+ TH
function
Kiểm tra 1
Bài 3: Storage devices
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để chỉ các thiết bị lưu trữ dữ liệu
- Đọc hiểu các tài liệu nói về thiết bị lưu trữ dữ liệu
- Tính chính xác trong phát âm Anh ngữ.
- Thay đổi thói quen dùng phiên âm tiếng Việt khi gọi tên các thiết bị lưu trữ
- Tự tin khi đọc tài liệu hay phát âm thiết bị lưu trữ bằng Anh ngữ.
Nội dung:
1. Hard drives Thời gian: 04 giờ
1.1 Before you read.
1.2 Reading.
1.3 Follow-up: A hard disk advertisement.
1.4 Vocabulary
9
- 2. Optical breakthrough Thời gian: 04 giờ
2.1 Warm up
2.2 Reading
2.3 Speaking
2.4 Crossword
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Bài 3
Thời gian (giờ) Hình
Mục / tiểu mục T.Số LT TH KT* thức
giảng dạy
1. Hard drives 4 2 2 LT+ TH
1.1. Before you read. 0.5 0.5 LT+ TH
1.2. Reading. 0.5 0.5
1.3. Follow-up: A hard disk 0.5 0.5 LT+ TH
advertisement.
1.4. Vocabulary 0.5 0.5
2. Optical breakthrough 4 2 2 LT+ TH
2.1. Warm up 0.5 0.5 LT+ TH
2.2. Reading 0.5 0.5
2.3. Speaking 0.5 0.5 LT+ TH
2.4 Crossword 0.5 0.5
Kiểm tra
Bài 4: Basic software
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để nói về các hệ điều hành, về cơ sở dữ liệu
- Đọc hiểu các tài liệu nói về hệ điều hành, về cơ sở dữ liệu
- Rèn luyện tính chính xác trong phát âm Anh ngữ.
- Tự tin khi đọc tài liệu liên quan đến phần mềm bằng Anh ngữ.
Nội dung:
1. Operating system Thời gian: 05 giờ
1.1. Warm-up
1.2. Reading
1.3. Basic DOS commands
1.4 Language work: Revision of the Passives
1.5 Quiz
2. Databases Thời gian: 07giờ
2.1. Warm-up
2.2. Reading
2.3. Puzzle
2.4. Language work: Requirements: Need to, have
10
- to, must
2.5. Writing
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Chương 3
Thời gian (giờ) Hình thức
Mục / tiểu mục
T.Số LT TH KT* giảng dạy
1. Operating system 5 2 3 LT+ TH
1.1. Warm-up 0.25 0.5 LT+ TH
1.2. Reading 0.5 1
1.3. Basic DOS commands 0.25 0.5
1.4 Language work: Revision of 1 1 LT+ TH
the Passives
1.5 Quiz
2. Databases 7 2 4 1 LT+ TH
2.1. Warm-up 0.25 0.5 LT+ TH
2.2. Reading 0.5 1
2.3. Puzzle 0.25 0.5
2.4. Language work: 0.5 1 1 LT+ TH
Requirements: Need to, have to,
must
2.5Writing 0.5 1
Kiểm tra 1 1
Bài 5: Creative software
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để nói về phần mềm
- Đọc hiểu các tài liệu nói về phần mềm
- Rèn luyện tính chính xác trong phát âm Anh ngữ.
- Tự tin khi đọc tài liệu liên quan đến phần mềm bằng Anh ngữ.
Nội dung:
1. Graphics and design Thời gian: 04 giờ
1.1. Warm-up
1.2. Reading:
1.3. More about graphics.
1.4. Language work: Gerunds (-ing nouns)
2. Multimedia Thời gian: 06 giờ
2.1. Media is here!
2.2. Reading.
2.3. Laguage work: If – Clause
2.4. Multimedia on the web
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Chương 4
11
- Thời gian (giờ) Hình thức
Mục / tiểu mục
T.Số LT TH KT* giảng dạy
1. Graphics and design 4 2 2 LT+ TH
1.1. Warm-up 0.5 0.5 LT+ TH
1.2. Reading: 0.5 0.5
1.3. More about graphics. 2 0.5 0.5 LT+ TH
1.4. Language work: 0.5 0.5
Gerunds (-ing nouns)
2. Multimedia 6 2 3 1 LT+ TH
2.1. media is here! 0.5 1 1 LT+ TH
2.2. Reading. 0.5 1
2.3. Laguage work: If – 0.5 0.5 LT+ TH
Clause
2.4. Multimedia on the web 0.5 0.5
Kiểm tra 1 1
Bài 6: Programming
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để nói về lập trình
- Tự tin để đọc hiểu các tài liệu liên quan lập trình
Nội dung:
1. Warm-up Thời gian: 02 giờ
2. Reading: Thời gian: 03 giờ
3. Language work: Infinitive constructions Thời gian: 03 giờ
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Chương 5
Thời gian (giờ) Hình thức
Mục / tiểu mục
T.Số LT TH KT* giảng dạy
1. Warm-up 2 1 1 LT+ TH
2. Reading: 3 1 2 LT+ TH
3. Language work: Infinitive 3 1 1 1 LT+ TH
constructions
Kiểm tra
Bài 7: Computer tomorrow
Mục tiêu:
- Hiểu được các từ vựng dùng để nói về máy tính trong tương lai
- Đọc hiểu các tài liệu nói về máy tính trong tương lai.
- Tự tin, chính xác khi đọc các tạp chí về sự phát triển của máy tính.
Nội dung:
12
- 1. Warm-up: Thời gian: 01 giờ
2. Reading: Thời gian: 02 giờ
3. Language work: Prepositional phrase of Thời gian: 1.5giờ
“reference”
4. Wans and worldwide communications Thời gian: 1.5 giờ
5. Speaking Thời giann: 02 giờ
6. Writing Thời gian: 01 giờ
Nội dung chi tiết, phân bổ thời gian và hình thức giảng dạy của Chương 6
Thời gian (1giờ) Hình thức
Mục / tiểu mục
T.Số LT TH KT* giảng dạy
1. Warm-up: 1 0.5 0.5 LT+ TH
2. Reading: 2 1 1 LT+ TH
3. Language work: 1.5 1 0.5 LT+ TH
Prepositional phrase of
“reference”
4. Wans and worldwide 1.5 1 0.5 LT+ TH
communications
5. Speaking 2 1 1 LT+ TH
6. Writing 1 0.5 0.5 LT+ TH
Kiểm tra 1
.
Tài liệu cần tham khảo:
- English For Computer Science - Tiếng Anh Chuyên Ngành Vi Tính, Nhà xuất
bản thống kê;
- English for Computer Users, Cambridge University Press
13
- UNIT 1: COMPUTER TODAY, COMPUTERAPPLICATIONS
Mã bài: MH15-01
THEME 1: COMPUTER APPLICATIONS
A. Match the captions (1-4) with the pictures (a-d)
1. In education, computers can make all the difference________
2. Using a cashpoint, or ATM___________
3. The internet in your pocket___________
4. Controlling air traffic______________
A. How are computers used in the situations above? In pairs, discuss your
ideas.
B. Read the text and check your answer to B
COMPUTER TODAY
We are now living in what some digital generation. Computers help
people call the digital age, meaning students to perform mathematical
that computers have become an operations and improve their maths
essential part of our lives. Your people skills. They are used to access the
who have grown up with PCs and internet to do basic research and to
mobile phones are often called the communicate with other students
14
- around the world. Teachers use out financial transactions at high
projectors and interactive whiteboard speed. They also control the
to give presentations and teach cashpoints, or ATMs (automatic teller
sciences, history or language courses, machines), which dispense money to
PCs are also used for administrative customers by the use of a PIN
purposes – schools use word protected card. People use a Chip and
processors to write letter and PIN card to pay for goods and
databases to keep records of students services, instead of using a signature
and teachers. A school website allows to verify payments, customers are
teachers to publish exercises for asked to enter a four-digit personal
students to complete online identification number (PIN), the
Students can also enrol for courses via same number used at cashpoints, this
the website and parents can download systems makes transactions more
official reports. secure. With online banking, clients
Mobiles let you make voice calls, and can easily pay bills and transfer
send texts, email people and money form the comfor of their
download logos, ringtones or games. homes.
With a build-in camera you can send Airline pilots use computers to help
pictures and make video calls in face- them control the plane. For example,
to-face made. New smartphones monitors display data about fuel
combine a telephone with web access, consumption and weather conditions
video, a games console, an MP3 in airport control towers, computers
players, a personal digital assistant are used to manage radar systems and
(PDA) and a GPS navigation system, regulate air traffice. On the ground,
all in one. airlines are connected to travel
In banks, computers store agencies by computer. Travel agents
information about the money held by use computers to find out about the
each customer and enable staff to availability of flights, prices, times,
access large databases and to carry stopovers and many other details.
C. When you read a text, you will often see a new word that you don’t
recognize. If you can identify what type of word it is (noun, verb, adjective,
etc.) it can help you guess the meaning.
Find the words (1-10) in the text above. Can you guess the meaning from
context? Are they nouns, verbs, adjectives or adverbs? Write n, v, adj or
adv next to each word.
1. perform _______ 6. digital __________
2. word processor________ 7. store_________
3. online_________ 8. financial________
4. download________ 9. monitor_______
5. built-in__________ 10.data________
15
- D. Match the words in D (1-10) with the correct meaning (a-j)
a. keep, save_________ h. describes information that is
b. execute, do ________ recorded or broadcast using
c. monetary________ computers__________
d. screen__________ i. program used for text
e. integrated________ manipulation_______
f. connected to the j. copy files from a server to your
internet__________ PC, or mobile________
g. collection of facts or
figures_______
E. In pairs, discuss these questions
How are computers used in your college?
How do you think computers will be used in school in the future?
LANGUAGE WORK: THE PASSIVE
A. Look at the rules. How do you make the passive in your language? How
different is it in English?
The passive
We form the passive with the verb be + the past participle of the main verb. When
we mention the agent, we use by.
The passive is often used in technical writing to give an objective tone.
Present simple passive
Information is transmitted by devices such as the telephone, radio, TV or…
Present continuous passive
New technologies are being devised to allow you to watch TV on your mobile.
was being repaired so I couldn’t watch the match
Present perfect passive
It has been predicted that about one third of all work could eventually be
performed outside the workplace.
Past simple passive
The term cybong was invented by M Clynes and N Kline in 1960
Past continuous passive
My TV
Past perfect passive
The system had been infected by a virus.
Future simple passive
In the next few years, GPS chips will also be incorporated into most mobile
phones.
Modal verbs in the passive
It has been predicted that about one third of all work could eventually be
performed outside the workplace
16
- B. Read the article and underline all the examples of the passive. What tenses
are they?
A HACKER has been an official inquiry, he was Cook has now been
sent to jail for fraudulent accused of software sentenced to three years
use of credit card numbes, piracy and fined £5,000. in prison for stealing
Nicolas Cook, 26, was It is reported that in the passwords and obtaining
arrested by police officers last few years Cook has money by credit card
near a bank cashpoint last been sending malware fraud.
month. (malicious software) to Government officials say
Eight months earlier, he phone operators and that new anti-hacking
had been caught copying attacking mobile phones legislation will be
hundreds of computers to steal business and introduced in the EU next
programs illegally. After personal information. year.
Complete these sentences with the passive form of the verbs in brackets
1. Micriprocessors (make)___________________ of silicon
2. Call centres (use)__________________ to deal with telephone enquires.
3. In recent years, most mobiles phones (equip)______________ with
Bluetooth.
4. GPS (develop)__________________ in the 1970s as a military nevigation
system
5. Sorry about the mess – the computer (replace)_________________at the
moment.
6. In the near future, the internet (access)_______________ more frequently
from PDAs and mobile phones than from desktop computers.
7. Networks (can connect)_________________ via satellite.
8. I had to use my laptop this morning while my PC
(fix)_________________________
OTHER APPLICATIONS
In small groups, choose one of the areas in the diagram below and discuss what can
you do with computers in that area. Look at the Useful language box below to help
you.
17
- Useful language
Formular 1 cars: design and build the car, test virtual models, control electronic
components, monitor engine speed, store (vital) information, display data, analyse and
communicate data.
Entertainment: download music, burn CDs, play games, take photos, edit photos,
make video clips, watch movies on a DVD player, watch TV on the computer, listen
to MP3s, listen to the radio via the Web.
Factories and industrial processes: design products, do calculations, control
industrial robots, control assembly lines, keep record of stocks ( materials and
equipment)
School/University: access the Internet, enroll online, search the Web, prepare exams,
write documents, complete exercises online, do research, prepare presentations.
Computers are used to …..
A PC can also be used for…….
People use computers to……
THEME 2: BUYING A COMPUTER
1. In a computer shop
18
- a. a. Imagine you are in a computer
shop. Choose five things that would
improve your digital life. In paris,
compare your choices.
b. Listen to two people making enquiries in a computer shop. Do they buy
anything?
c. Listen again and complete the product descriptions.
IMac
Processor speed 2.33GHz
RAM______________
Hard drive capacity___________
DVD drive included? Yes
Operating system___________
Includes internet software
Price_____________
MacBook
Processor
speed_____________
RAM______________
Hard drive
capacity______________
DVD drive
included?____________
Operating
system_____________
Includes internet
d. Listen again and complete the extract from thesoftware
conversation.
Price £1.029
Assistant: Do you need any (1) ___________________?
19
- Paul: Um, yes, we’re looking for a Mac computer. Have you got any fairly
basic ones?
Assistant: Yes, sure. If you’d like to come over here
Paul: What different (2) ________________ are there?
Assistant: At the moment we’ve got these two models, the iMac, which is a
desktop computer with an Intel Core 2 Duo processor (3)
____________ at 2.33 gigahertz, and the portable MacBook, which
has a processor (4)__________ at 2.0 gigahertz. Core Duo technology
actually means two cores, or processors, built into a single chip,
offering up to twice the speed of a traditional chip.
Paul: So they’re both very (5)__________, then. And which one has more
memory? I mean, which has more RAM?
Assistant: Well, the iMac, has two gigabytes of RAM, which can be
(6)______________ up to three gigabytes, and the MacBook has one
gigabyte, expandable to two gigabytes. It all depends on your needs.
The iMac is (7)___________ for home users an small offices. The
MacBook is more (8)______________ if you travel a lot
2. Language functions in a computer shop
2.2. Look at the language functions in the HELP box and then correct one
mistake in each of these sentences. Decide which functions are being expressed
in each sentence.
1. The Ulysses SD is a power, expandable computer that offers high-end
graphics at a low price
2. A laptop is likely to be more expensive than the equivalent desktop, but a
laptop is less practical if you travel a lot.
3. Where’s the storage capacity of the hard drive?
4. I’m looking a deskto p PC that has good graphics for games.
5. Do you need the help?
6. And how many does the PDA cost?
7. This workstation is a Pentium processor with dual-core technology, 1,024
gigabytes of RAM, and 1 terabyte of disk space
2.2. Language functions useful to a sales assistant
Greeting and offering help
Good morning. Do you need any help?
Giving technical specifications (specs)
The MacBook has a processor running at 2.0 gigahertz.
The iMac has two gigabytes of RAM
They feature a camera built into the display
Describing
20
nguon tai.lieu . vn