- Trang Chủ
- Sáng kiến kinh nghiệm
- Sáng kiến kinh nghiệm THPT: Phương pháp giúp học sinh trung bình, yếu làm bài thi tốt nghiệp THPT phần reading có hiệu quả
Xem mẫu
-
SỞ GIÁO DỤC ĐÀO TẠO HÀ TĨNH
SÁNG KIẾN KINH NGHIỆM
TÊN ĐỀ TÀI: “PHƯƠNG PHÁP GIÚP HỌC SINH TRUNG BÌNH, YẾU
LÀM BÀI THI THPT PHẦN READING CÓ HIỆU QUẢ”
Bộ môn: Tiếng Anh
Năm học 2020 2021
MỤC LỤC Trang
I. PHẦN MỞ ĐẦU ………………………………………………….. 3
1. Lý do chọn đề tài …………………………………………………. 3
1
- 1.1. Cơ sở lý luận ………………………………………………… 3
1.2. Cơ sở thực tiễn ………………………………………………… 5
3. Đối tượng và phạm vi nghiên cứu ………………………………….. 6
4. Mục đích và nhiệm vụ nghiên cứu …………………………………. 6
4.1. Mục đích nghiên cứu ……………………………………………… 6
4.2. Nhiệm vụ nghiên cứu …………………………………………….. 6
a. Đối với giáo viên …………………………………………………… 6
b. Đối với học sinh..…………………………………………………… 6
5. Phương pháp nghiên cứu ……………………………………………. 6
6. Ý nghĩa của đề tài …………………………………………………… 6
II. PHẦN GIẢI QUYẾT VẤN ĐỀ: ………………………………….. 7
1. Kỹ năng đọc hiểu ……………………………………………………. 7
2. Một số dạng câu hỏi đọc hiểu ……………………………………….. 7
2.1. Identifying the main idea ………………………………………….. 8
2.2. Comprehending details and supporting ideas ……………………... 8
2.3. Locating referents ………………………………………………….. 8
2.4. Understanding vocabulary in contexts …………………………...... 8
2.5. Making inference …………………………………………………... 8
2.6. Recognizing coherence ……………………………………………. 9
3. Một số yêu cầu trong tiết làm bài tập Reading ……………………… 9
4. Phương pháp làm bài tổng quát ……………………………………… 9
4.1. Nhận dạng câu hỏi …………………………………………………. 10
4.2. Dùng tư duy logic ………………………………………………….. 10
4.3. Dùng từ đồng nghĩa/ trái nghĩa …………………………………….. 10
5. Một số dạng bài tập thông dụng ……………………………………... 11
5.1. Identifying the main idea …………………………………………. 11
5.2. Locating referents ………………………………………………… 13
5.3. Making inference …………………………………………………… 16
2
- 5.4. Comprehending details and supporting ideas ……………………….. 21
6. Bài tập ………………………………………………………………... 22
III. Hiệu quả của đề tài
1. Một số kết quả đối chiếu, so sánh khi vận dụng phương pháp giảng dạy
Reading
……………………………………………………………………………. 23
2. Phân tích, thống kê kết quả kiểm tra trắc nghiệm khách quan ……… 24
3. Bài kiểm tra 15 phút ………………………………………………… 25
IV. Kết luận …………………………………………………………… 37
V. Kiến nghị ……………………………………………………………. 38
1. Tóm tắt quá trình nghiên cứu…………………………………………… 38
2. Ý nghĩa của đề tài……………………………………………………….. 38
2.1. Đối với giáo viên tiếng Anh ………………………………………….. 38
2.2. Đối với học sinh ……………………………………………………… 38
3. Những hạn chế của đề tài………………………………………………
39
4. Những nội dung cần được tiếp tục nghiên cứu…………………………
39
PHỤ LỤC………………………………………………………………… 40
TÀI LIỆU THAM KHẢO ………………………………………………. 40
3
- I. PHẦN MỞ ĐẦU
1. LÝ DO CHỌN ĐỀ TÀI
1.1. CƠ SỞ LÝ LUẬN
Tiếng Anh rất quan trọng đối với cuộc sống hiện đại, thông qua tiếng Anh
mà chúng ta có thể tiếp cận nhiều nguồn kiến thức đa dạng. Tiếng Anh là ngôn
ngữ được rất nhiều quốc gia trên thế giới sử dụng làm tiếng mẹ đẻ và là phương
tiện giao tiếp quan trọng nhất giữa các quốc gia. Kiến thức về những phát minh
và khám phá mới trong một nước được truyền sang các nước khác thông qua tiếng
Anh. Bằng cách này tiếng Anh góp phần truyền bá kiến thức và sự tiến bộ. Vì thế
những ai hiểu biết về tiếng Anh có thể tiếp cận mọi nguồn thông tin. Từ những
tầm quan trọng trên, trong những năm gần đây, Bộ Giáo Dục Đào Tạo đã đưa
Tiếng Anh vào chương trình giáo dục bắt buộc từ bậc tiểu học đến đại học.
Thêm vào đó, Tiếng Anh cũng được xác định là một trong những môn thi quan
trọng của các kỳ thi đặc biệt là kỳ thi tốt nghiệp THPT.
Qua phân tích ma trận đề thi tốt nghiệp THPT trong những năm gần đây thì
số lượng câu hỏi ở phần đọc hiểu thường chiếm tỉ lệ 36% trên tổng thể (3,6 đ).
Tuy nhiên đối với phần lớn học sinh thì khi đọc đề phần đa các em đều cho rằng
phần READING chỉ dành cho bộ phận học sinh có học lực khá trở lên. Chính vì
lẽ đó mà các em đều bỏ qua phần đọc hiểu mà chỉ lựa chọn đáp án một cách ngẫu
nhiên.
CẤU TRÚC, MỨC ĐỘ NHẬN THỨC VÀ PHÂN BỔ NỘI DUNG CỦA MA
TRẬN ĐỀ THI TNTHPT QG MÔN TIẾNG ANH NĂM HỌC 2018 – 2019
Mức độ
Nội Câu Đơn vị nhận
dung kiến thức Mô tả phạm vi kiến thức
Nhậ Thông Vận Vận
kiến thức
n hiểu dụng dụng
4
- thức biết cao
Reading 1 25 Conjunction 1 English 12 Basic
(Cloze test ) 26 Relative 1 English 11 Basic
pronoun
27 1 Real
Vocabulary context/prefixed+Ved
/Word
meaning/
28 1 English 12
word forrm
Basic/collocation
29 1 Noun/adj…
30 Main idea 1 Real context
31 Reference 1 Real context/ Except
question
32 Reference 1 English 12 Basic/refer
Reading 2
pronoun to…
33 Factual 1 Real context
question/Q
for detail
34 Vocabulary 1 Real context
question
35 Main idea 1 Real context
36 Inference 1 Real context/According
question to para…
37 Reference 1 Real context/pronoun
Reading 3
question
38 Nagative 1 Real context (True)
factual
question
39 Factual 1 Real context (according
question to…)
40 1 Real context
41 Vocabulary 1 Real context
5
- 42 question 1 Real context
Notes 2 8 5 3 18 MCQs
(Tỷ lệ: NB+TH = 10 MCQs = 20% Vận dụng+VDC: 8MCQs = 16 %)
Tổng: 36% = 3,6đ
Đối với đề thi tốt nghiệp THPT năm 2019 – 2020:
STT Lĩnh vực / Chuyên đề Mức độ
Phần
Số câu NB TH VDT VDC
1 Kỹ năng đọc Điền từ 5 1 2 1 1
Đọc hiểu 13 2 3 4 4
Điền từ
– Bài điền ở mức độ trung bình. Có 3 câu về word choice,1 câu về đại từ quan hệ,
1 câu về liên từ.
Đọc hiểu
– Gồm 2 bài đọc hiểu trong đó có 1 bài đọc hiểu 7 câu ở mức độ khó hơn để phân
loại học sinh.
– Loại câu hỏi: 2 câu hỏi tiêu đề phù hợp nhất, 1 câu hỏi về đại từ thay thế, 4 câu
về từ gần nghĩa, 3 câu hỏi về thông tin chi tiết, 2 câu suy luận.
– Các câu hỏi khó thường rơi vào câu hỏi về tiêu đề và suy luận.
– Không có câu hỏi quá khó, tuy nhiên có 12 câu có những phương án khó phân
biệt, dễ gây nhầm.
1. 2. CƠ SỞ THỰC TIỄN
Trong những năm gần đây Sở Giáo Dục – Đào Tạo và Phòng THPT đã rất
chú trọng đến phương pháp dạy học, tính hiệu quả trong xây dựng các chuyên đề
để phục vụ cho công tác ôn tập đối với bộ môn Tiếng Anh để chuẩn bị cho các
kỳ thi, đặc biệt là kỳ thi tốt nghiệp THPT. Trong kỳ thi tốt nghiệp THPT, bố cục
đề thi có chứa ít nhất là 17 câu hỏi trong đó phần Cloze test là 5 câu và phần
Reading comprehension là 12 câu. Tuy nhiên trong chương trình học và trong sách
giáo khoa thì các dạng bài tập ở phần READING chỉ đơn thuần đề cập đến các
6
- dạng bài tập đơn giản như trả lời câu hỏi chưa đi sâu vào nội dung, các câu hỏi
chưa sát với thực tế của đề thi THPT nên học sinh gặp không ít khó khăn khi làm
bài.
Chính vì lẽ đó nên tôi đã chọn chuyên đề Reading để làm sáng kiến kinh
nghiệm trong năm học này với mục đích giúp học sinh có cái nhìn tổng quát hơn
thông qua lý thuyết, phương pháp làm bài, và một số dạng bài tập thích hợp để
các em biết vận dụng trong quá trình làm các bài kiểm tra và hơn hết giúp các em
làm tốt bài thi tốt nghiệp THPT.
3. ĐỐI TƯỢNG VÀ PHẠM VI NGHIÊN CỨU:
Trong năm học 20192020 tôi được phân công nhiệm vụ giảng dạy hai lớp
12A3 và 12A4, đây là các lớp có đa số học sinh có trình độ học sinh có năng lực
trung bình và yếu đối với bộ môn Tiếng Anh.
4. MỤC ĐÍCH VÀ NHIỆM VỤ NGHIÊN CỨU:
4.1. Mục đích:
Phục vụ các tiết dạy reading sinh động hiệu quả và đảm báo tính khoa học.
Rèn luyện cho học sinh tinh thần tích cực, chủ động, tư duy sáng tạo khả năng
tự học, hình thành ở học sinh năng lực hợp tác hiệu quả.
Giúp học sinh bám sát kỹ năng đọc hiểu, các mẫu câu hỏi để đạt được kết quả
tốt trong kỳ thi TN THPT
4. 2. Nhiệm vụ:
a. Đối với giáo viên:
Nghiên cứu một số tài liệu liên quan đến phương pháp giảng dạy và học tập về
reading.
Hệ thống các chủ đề, câu hỏi, đa dạng hóa các loại bài tập về chủ đề reading
với đối tượng học sinh nhằm giúp các em sử dụng phương pháp làm bài hiệu quả.
b. Đối với học sinh:
Đọc kỹ các chủ đề học tập để vận dụng tốt các tình huống mà giáo viên yêu
cầu.
Soạn bài, chuẩn bị bài theo câu hỏi mà giáo viên yêu cầu.
7
- Mang tinh thần chủ động, tích cực trong suốt quá trình từ khâu chuẩn bị đến
thực hiện các nội dung của bài dạy.
5. PHƯƠNG PHÁP NGHIÊN CỨU:
Phương pháp nghiên cứu lý luận
Phương pháp so sánh đối chiếu
Phương pháp thực nghiệm trên lớp học
6. Ý NGHĨA CỦA ĐỀ TÀI:
Thông qua một số yêu cầu chung, một số phương pháp và biện pháp dạy
học hợp lý cùng với một số bài tập minh họa, tôi muốn khẳng định tầm quan
trọng của các tiết dạy reading qua vận dụng phương pháp đọc hiểu nhằm phát
huy tính tích cực tự giác của học sinh và từ đó giúp các em xây dựng hành trang
kiến thức cơ bản để giải quyết các bài tập đọc hiểu dễ dàng.
Trong phương diện của một đề tài sáng kiến kinh nghiệm với trình độ
chuyên môn, vốn hiểu biết về lý luận cũng như kinh nghiệm giảng dạy của mình,
tôi xin đề xuất một số chủ đề, các dạng bài tập cơ bản ở phần Reading
comprehension chứ không đề cập đến phần Cloze test để nhằm làm đa dạng các
phương pháp dạy học, tạo thêm hứng thú học tập cho các em, đồng thời trang bị
thêm kiến thức về chuyên môn. Hi vọng với cách dạy như vậy các em sẽ có kiến
thức khái quát về sự chuẩn bị, bố cục, quy trình làm bài phần Reading.Vận dụng
tốt các bài học sẽ là chìa khóa mở ra những hiểu biết trong các chủ đề dạy học
như tôi đã đề cập.
Nhận thấy được tầm quan trọng của quá trình làm bài thi tốt nghiệp THPT
phần Reading nên tôi mạnh dạn viết sáng kiến kinh nghiệm với chủ đề:
" Phương pháp giúp học sinh trung bình, yếu làm bài thi tốt nghiệp
THPT phần reading có hiệu quả”
II. PHẦN GIẢI QUYẾT VẤN ĐỀ
1. KỸ NĂNG ĐỌC HIỂU:
1.1. Skimming (đọc lướt)
8
- Skim là phương pháp bạn chỉ tìm kiếm ý chính của bài đọc. Với skim bạn không
cần đọc toàn bộ bài mà vẫn nắm được ý chính, nhờ đó tăng tốc độ đọc và tiết
kiệm được thời gian.
1. 2. Scanning (đọc quét)
Scan là công cụ khác cho việc tăng tốc trong việc đọc. Không giống skimming, khi
scanning, bạn chỉ tìm thông tin chi tiết hoặc một phần thông tin mà không cần đọc
toàn bộ bài. Bạn sử dụng phương pháp đọc quét khi tìm kiếm số điện thoại trong
danh bạ hay tìm kiếm kết quả thể thao trên báo. Để việc scan đạt hiệu quả, bạn
cần hiểu cấu trúc của tài liệu đang đọc để xác định được thông tin cụ thể.
Scanning còn cho phép bạn tìm chi tiết và thông tin khác khi không có nhiều thời
gian.
2. MỘT SỐ DẠNG CÂU HỎI ĐỌC HIỂU:
Thông qua các dạng bài tập trong đề thi tốt nghiệp THPT bản thân tôi nhận
thấy các câu hỏi ở phần đọc hiểu rất đa dạng, đề cập đến nhiều khía cạnh của
bài đọc hiểu. Bên cạnh dạng cơ bản là trả lời câu hỏi theo cách truyền thống thì
tôi nhận thấy rằng hầu hết các câu hỏi trong đề thi thường đề cập đến những
chủ đề sau:
2. 1. Identifying the main idea:
What does the passage mainly discuss?
What is the topic/ subject of the passage?
Which of the following is the main topic of the passage?
The passage primarily/mainly discusses…
The passage deals mainly with…
With what topic is the paragraph mainly concerned?
2. 2. Comprehending details and supporting ideas
According to the passage, who/ what/ why/ where/ when/ which/ how___?
According to the author, ___?
The passage/the author states that ___
The author makes the point that ___
9
- The author indicates that ___
What was one of the main reasons for ___?
The author compares ___with ___
The author mentions ___as an example of___
2. 3. Locating referents
The word “______” in line/ paragraph_____ refers to______
The phrase “______” in line/ paragraph____ refers to______
What does the word “___________” refer to?
2. 4. Understanding vocabulary in contexts
The word “_____" in line 2/paragraph 1 is CLOSEST in meaning to_____.
Which of the following is CLOSEST in meaning to_____?
2. 5. Making inference
It can be inferred from the passage that ____
Which of the following can be inferred about ____?
The author of the passage implies/ suggests that ___.
It can be concluded from lines /paragraph ___ that ___
Which of the following statements would the author most probably agree?
All of the following can be inferred from the passage EXCEPT ____
The passage mentions all of the followings ____________EXCEPT______
2. 6. Identifying organization and purpose
Which of the following best describes the organization of the passage?
Which of the following best describes the development of the passage?
The format of the passage could be best described as ______
The passage discusses _____ in terms of _____
Where in the passage does the author mention _____/ refer to _____?
2. 7. Recognizing coherence
10
- Where would it best fits in the paragraph/ sentence?
The following sentence could be added to the paragraph/ passage_____.
3. MỘT SỐ YÊU CẦU TRONG TIẾT LÀM BÀI TẬP READING.
Tất cả học sinh đều có cơ hội được làm bài tập bằng cách sử dụng phương
pháp scanning hoặc skimming
Các em phải nắm được các chủ đề câu hỏi cơ bản như: Identifying the
main idea, references questions. .……
Trong tiết dạy các em sắp xếp nội dung của bài phù hợp với cấu trúc câu
hỏi và trả lời.
Học sinh biết vận dụng các dạng câu nhằm nâng cao hiệu quả trong làm
bài tập và luyện đề thi tốt nghiệp THPT.
Giáo viên phải hướng dẫn học sinh về cách làm các dạng câu hỏi, xác định
vị trí thông tin cần phải tìm trong bài để lấy câu trả lời.
Giáo viên và học sinh cùng kiểm tra, đánh giá, nhận xét và cho điểm để
giúp các em tự tin hơn trong quá trình làm bài.
4. PHƯƠNG PHÁP LÀM BÀI TỔNG QUÁT (GENERAL TIPS)
Trước hết bạn phải hiểu được rằng Reading là một phần khó đối với
học sinh trung bình và yếu. Qua khảo sát bằng câu hỏi thì 80% các em học sinh sẽ
chỉ chọn đáp án một cách ngẫu nhiên ở phần Reading mà không có căn cứ bởi vì
một lý do là các em không hiểu bài đọc, bài đọc có quá nhiều từ mới và dài. Vậy
để giúp học sinh giải quyết phần Reading hiệu quả, giúp các em có thêm phần tự
tin khi làm các dạng bài tập trắc nghiệm này, bạn hãy dùng phương pháp sau:
4.1. Nhận dạng câu hỏi
Điều quan trọng đầu tiên khi làm bài Reading đó là học sinh phải xác định
được định dạng câu hỏi đó nó nằm ở dạng nào, đó là dạng câu hỏi gì, Identifying
the main idea, Comprehending details and supporting ideas, Locating referents…vì
mỗi câu hỏi có cách thức tìm vị trí có chứa thông tin riêng.
Example: Question 01: Which of the following would be the best title for the
passage?
11
- A. Whistler’s Mother. B. Whistler’s Greatest Works.
C. The Practice of Signing Prints. D. Copying Limited Edition Prints.
Question 02: What made Whistler’s work more valuable?
A. His fame as an artist. B. His painting of his mother.
C. His signature on the prints. D. His brotherinlaw’s prints.
Question 03: The word "it" in paragraph 3 refers to.........
A. the same edition B. the image C. the reverse side D. a print
4.2. Dùng tư duy logic
Thực ra, nếu bạn không biết phải chọn câu đáp án nào cho đúng bạn có thể
dùng nghĩa của câu, dựa vào logic, và suy đoán… Bạn vẫn có thể làm được bài ở
nhiều trường hợp.
Example: Question 01: Why does the author mention "a bell and a rattle"?
A. To give examples of sounds that will cause a baby to cry
B. To explain how babies distinguish between different nonhuman sounds
C. To give examples of typical toys that babies do not like
D. To contrast the reactions of babies to human and nonhuman sounds
4.3. Dùng từ đồng nghĩa/ trái nghĩa
Thỉnh thoảng bạn phải để ý đến ý nghĩa của từ câu trong để chọn câu đáp
lại đúng. Vì các chọn lựa trả lời sai đôi khi được viết với nghĩa ngược lại, dùng
từ lặp lại, từ đồng nghĩa, từ cùng nhóm, từ trái nghĩa, hay cấu trúc tương phản.
Bạn phải chú ý về ý nghĩa câu nói để chọn đáp án đúng vì các chọn lựa trả
lời sai đôi khi được viết với nghĩa ngược lại, dùng từ lặp lại, từ đồng nghĩa, từ
cùng nhóm, từ trái nghĩa…
Example: Question 01: The word "emphasize" is closest in meaning to.…...
A. repeat B. leave out C. stress D. explain
5. MỘT SỐ DẠNG BÀI TẬP THÔNG DỤNG:
5.1. Identifying the main idea:
Đối với dạng bài tập này, trước hết cần phải giúp cho học sinh biết trước
được khu vực thường chứa main idea trong đoạn văn là ở đâu. Thông thường các
12
- đoạn văn trong đề thi THPTQG thường được viết theo lối diễn dịch có nghĩa là
câu chủ đề hay ý chính của đoạn văn thường nằm ở câu đầu của mỗi đoạn vì thế
khi tìm đáp án của câu hỏi tìm ý chính thì học sinh chỉ cần tìm ở câu đầu của đoạn
văn mà thôi. Điều này giúp học sinh giảm áp lực vì không phải đọc nhiều. Khi xác
định được khu vực cần tìm thông tin thì học sinh chỉ cần kiểm tra lại các đáp án đã
cho thì có thể lấy được đáp án đúng một cách dễ dàng.
Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your
answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.
Mrs. Sand was having a lot of trouble with her skin, so she went to her doctor
about it. However, the doctor could not find anything wrong with her, so he sent her
to the local hospital for some tests. The hospital, of course, sent the results of the
tests direct to Mrs. Sand’s doctor, and the next morning he telephoned her to give her
a list of the things that he thought she should not eat, as any of them might be the
cause of her skin trouble.
Question 1. The story is mainly about ____________.
A. Mrs. Sand's skin trouble B. Mrs. Sand's husband’s care for her
C. her husband's carelessness D. her husband's misunderstanding
Thông tin học sinh cần chú ý: Mrs. Sand was having a lot of trouble with her skin,
so she went to her doctor about it. Như vậy ngay ở câu đầu tiên của bài đọc đã
xuât hiện thông tin cần tìm vì các câu trả lời khác trong phần đáp án đều không
chứa thông tin này nên học sinh sẽ dễ dàng lấy được đáp án, đó là đáp án A (Mrs.
Sand’s skin trouble)
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet
to indicate the correct answer to each of the questions.
Herman Melville, an American author best known today for his novel Moby
Dick, was actually more popular during his lifetime for some of his other works. He
traveled extensively and used the knowledge gained during his travels as the basis
for his early novels. In 1837, at the age of eighteen, Melville signed as a cabin boy on
a merchant ship that was to sail from his Massachusetts home to Liverpool, England.
13
- His experiences on this trip served as a basis for the novel Redburn (1849). In 1841,
Melville set out on a whaling ship headed for the South Seas. After jumping ship in
Tahiti, he wandered around the islands of Tahiti and Moorea. This South Sea island
sojourn was a backdrop to the novel Omoo (1847). After three years away from
home, Melville joined up with a U.S. naval frigate that was returning to the eastern
United States around Cape Horn. The novel White Jacket (1850) describes this
lengthy voyage as a navy seaman.
Question 1: The main subject of the passage is _______.
A. Melville's travels B. the popularity of Melville's novels
C. Melville's personal background D. Moby Dick
Thông tin học sinh cần chú ý: Herman Melville, an American author best known
today for his novel Moby Dick, was actually more popular during his lifetime for
some of his other works.
Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet
to indicate the correct answer to each of the questions:
The coronavirus is usually transmitted by droplets, such as those produced
when coughing and sneezing, and by direct or indirect contact with secretions
infected by the virus. The virus may also shed in blood, urine and faeces, and,
therefore, there is potential for transmission through contact with a wide range of
bodily fluids. Certainly, persontoperson spread has been confirmed in community
and healthcare settings across Asia and into Europe. There is also a possibility that
asymptomatic carriers may be able to infect people. Public Health England (PHE)
has classified the COVID19 infection as an airborne, high consequence infectious
disease (HCID) in the UK.
Question 1: What is the main idea of the passage?
A. the problems related to the coronavirus
B. epidemic situation in England caused by coronavirus
C. advice for those who infected with coronavirus
D. how the coronavirus is transmitted and ways to prevent infection
14
- Exercise 1: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on
your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.
Different cultures follow their own special customs when a child's baby teeth fall
out. In Korea, for example, they have the custom of throwing lost teeth up on the
roofofa house. According to tradition, a magpie will come and take the tooth. Later,
the magpie will retum with a new tooth for the child. In other Asian countries, such
as Japan and Vietnam, children follow a similar tradition of throwing their lost teeth
onto the roofs ofhouses. (Đề thi THPTQG 2017)
Question 28. What is the passage mainly about?
A. Traditions conceming children's lost teeth B. Presents for young children's lost
teeth C. Animals eating children's lost teeth D. Customs conceming children's
new teeth
Exercise 2: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on
your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.
Children all around the world love to read comic books. Maybe they like to read the
kind of comic books that come out once a month, like Spiderman or Batman, or
maybe they like mangastyle comic books. That means that publishers who make
comic books need to keep in touch with the things young people like to do. One
thing that many young people today are interested in is technology, so ofcourse kids
want to read digital comic books on electronic devices.
(Đề thi THPTQG 2017)
Question 28. What is the passage mainly about?
A. The need for digital comic books B. Children's most favourite type of books
C. Problems in the book industry D. The manga industry in Japan
KEYS: Exercise 1: Question 28: A Exercise 2: Question 28: A
5. 2. Locating referents
Với dạng câu hỏi này, học sinh sẽ rất dễ nhận dạng bởi vì trong đoạn văn
từ mà tác giả muốn thay thế thì luôn được in đậm cả trong đoạn văn và câu hỏi.
15
- Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your
answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions
Many of the more important air pollutants, such as sulfur oxides, carbon
monoxide, and nitrogen oxides, are found in nature. As the Earth developed, the
concentration of these pollutants was altered by various chemical reactions; they
became components in biogeochemical cycles. These serve as an air purification
scheme by allowing the compounds to move from the air to the water or soil. On a
global basis, nature's output of these compounds dwarfs that resulting from human
activities.
Question 01: The word "These" in the second paragraph is closest in meaning to_.
A. the various chemical reactions B. the pollutants from the developing Earth
C. the compounds moved to the water or soil
D. the components in biogeochemical cycles
Vậy đối với câu hỏi này, giáo viên cần lưu ý với học sinh như sau: vị trí
của từ in đậm ở trong đoạn văn, nó đóng vai trò gì trong câu nói đó. Khi đã xác
định được vị trí thì học sinh chỉ cần nhìn vào câu đứng ngay trước từ in đậm trong
bài và xác định từ hay cụm từ cần thay thế đó là gì.
Example:
Jim prefers that his college roommate does his chores on the weekend. It
makes studying during the week easier because the house is clean
What does “It” refer to?
(You should choose: “that his college roommate does his chores on the weekend”)
Researching the company you have an interview with is very important. It
provides you with the company’s background and helps you form questions and
shows interest
What does “It” refer to?
(You should choose: “Researching the company you have an interview”)
Exercise 3: Unit 4 (Grade 11): VOLUNTEER WORK
16
- Spring School is an informal school. (1) It provides classes to advantaged
children in HCM City. Around 30 street children live and study at the school and
about 250 children with special difficulties from District 1 regularly attend classes.
The Organization for educational development cooperated with Spring
School to set up English classes in 1998. Dane, theatre, singing and folk music
classes were set up a year later. Children from these classes participate in fundraising
performances. (2) They raise money to continue their English and Performance Arts
classes.
Spring School requires volunteers to help organize (3) their fundraising
dinner held annually in June. (4) This is an exciting night in (5) which children
dance, sing and play music at one of the largest hotels in HCM City. (6) They also
need foreign volunteers to contact sponsors and help to expand the school activities.
Volunteers are required from February until July to help organize (7) these events.
(8) It is hoped that more schools like Spring School will soon be found in
other cities in Vietnam.
1/ “it” refers to ……….. 5/ “which” refers to ………..
2/ “ they” refers to ……….. 6/ “they” refers to ………...
3/ “ their” refers to ………. 7/ “ it” refers to ………..
4/ “ this” refers to …………. 8/ “these” refers to …………
Exercise 4: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on
your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.
A letter of application is a sales letter in which you are both salesperson and
product, for the purpose of an application is to attract an employer's attention and
persuade him or her to grant you an interview. To do this, the letter presents what
you can offer the employer, rather than what you want from the job. Like a résumé,
the letter of application is a sample of your work and an opportunity to demonstrate
your skills and personality. If it is written with flair and understanding and prepared
with professional care, it is likely to be very effective.
17
- (Đề thi THPTQG 2018)
Question 38: The word "it" in paragraph 2 refers to.......
A. the letter of application B. an opportunity C. your work D. the résumé
Exercise 5: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on
your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.
However, general knowledge has never been something that you acquire formally.
Instead, we pick it up from all sorts of sources as we go along, often absorbing facts
without realising. The question remains, then: is the Internet threatening general
knowledge? When I put that to Moira Jones, expert in designing IQ tests, she
referred me to the story of the Egyptian god Thoth.
(Đề thi THPT 2020)
Question 47: The word “that” in paragraph 4 refers to.......
A. general knowledge B. the Internet C. lthe question D. the story
KEYS:
Exercise 3: 1. Spring School 2. Children 3. Spring School Students
4. fundraising dinner 5. Fundraising dinner 6. Spring School Students
7. fundraising dinner 8. The writer
Exercise 4: Question 38: A Exercise 5: Question 47: B
5. 3. Making inference:
Đối với dạng câu hỏi này, khi đọc câu hỏi học sinh cần phải chú ý tới từ
khóa đó là NOT, NO, EXCEPT. Đây là những từ khóa quan trọng để có thể tìm ra
đáp án.
Khi đã nắm được từ khóa, việc tiếp theo là cần tìm ra khu vực chứa thông
tin để có câu trả lời. Giáo viên nên hướng dẫn học sinh đọc qua các câu trả lời cho
câu hỏi sau đó đọc lại bài khóa để xác định khu vực chứa thông tin cần tìm.
Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your
answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.
18
- In Britain, greetings cards are sold in chain stores and supermarkets, in newsagents’
shops, corner shops and, increasingly, in shops that specialize in the sale of cards and
paper for wrapping presents in.
The most common cards are birthday and Christmas cards. Many Christmas cards
are sold in aid of charity and special „charity card shops’ are often set up in
temporary premises in the weeks before Christmas. A wide variety of birthday cards
is available to cater for different ages and tastes. Some, especially ones for young
children or for people celebrating a particular birthday, have the person’s age on the
front. Many have comic, often risqué, messages printed on them, and cartoon–style
illustrations. Others are more sober, with reproductions of famous paintings or
attractive original designs. The usual greeting on a birthday card is ‘Happy
Birthday’, ‘Many Happy Returns’ or ‘Best Wishes for a Happy Birthday’.
Some people also send special cards for Easter and New Year. Easter cards either
portray images of spring, such as chicks, eggs, lambs, spring flowers, etc, or have a
religious theme.
Question 1: Which of the following is NOT the usual greeting on a birthday card?
A. „Best Wishes for a Happy Birthday’ B. „Happy Birthday’
C. „Good luck’ D. „Many Happy Returns’
Thông tin cần chú ý: The usual greeting on a birthday card is „Happy Birthday’,
„Many Happy Returns’ or „Best Wishes for a Happy Birthday’. Qua đó chúng ta có
thể dễ dàng lấy ra đáp án: C (Good luck)
Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your
answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions
The coronavirus is usually transmitted by droplets, such as those produced
when coughing and sneezing, and by direct or indirect contact with secretions
infected by the virus. The virus may also shed in blood, urine and faeces, and,
therefore, there is potential for transmission through contact with a wide range of
bodily fluids. Certainly, persontoperson spread has been confirmed in community
and healthcare settings across Asia and into Europe. There is also a possibility that
19
- asymptomatic carriers may be able to infect people. Public Health England (PHE)
has classified the COVID19 infection as an airborne, high consequence infectious
disease (HCID) in the UK.
Question 01: The coronavirus can be found in all of the following EXCEPT ______.
A. blood B. clothes C. urine D. faeces
Thông tin cần lưu ý học sinh tìm ở đây: The virus may also shed in blood, urine
and faeces, and, therefore, there is potential for transmission through contact with a
wide range of bodily fluids. Qua đó rút ra đáp án là B (clothes)
Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your
answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions
Langston Hughes was one of the greatest American writers of the twentieth
century. He was born in Joplin, Missouri, and moved to Cleveland at the age of
fourteen. Four years later he went to Mexico and spent one year there before
attending Columbia University in New York. For a few years after that he roamed
the world as a seaman, visiting ports around the world and writing some poetry. He
returned to the United States and attended Lincoln University, where he won the
Writer Bynner Prize for undergraduate poetry. After graduating in 1928, he traveled
to Spain and to Russia. His best novels include “Not Without Laughter” and “The
Big Sea”. He wrote an autobiography in 1956 and also published his collections of
poetry then.
A man of many talents, Hughes is one of the most accomplished writers in
American literature history.
1. Which of the following statements is NOT true?
A. Langston Hughes had lived in Mexico for a year before he left for New York.
B. Langston Hughes used to travel by ship to many ports around the world.
C. Langston Hughes attended Columbia University in New York at fourteen.
D. “The Big Sea” is one of Langston Hughes’ best works.
Exercise 6: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on
your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.
20
nguon tai.lieu . vn