Xem mẫu

  1.                         SỞ GIÁO DỤC ĐÀO TẠO HÀ TĨNH    SÁNG KIẾN KINH NGHIỆM TÊN ĐỀ TÀI: “PHƯƠNG PHÁP GIÚP HỌC SINH TRUNG BÌNH, YẾU  LÀM BÀI THI THPT PHẦN READING CÓ HIỆU QUẢ”   Bộ môn: Tiếng Anh Năm học 2020 ­ 2021                                                              MỤC LỤC          Trang I. PHẦN MỞ ĐẦU …………………………………………………..   3 1. Lý do chọn đề tài   ………………………………………………….       3 1
  2. 1.1. Cơ sở lý luận …………………………………………………     3 1.2. Cơ sở thực tiễn …………………………………………………     5 3. Đối tượng và phạm vi nghiên cứu …………………………………..      6 4. Mục đích và nhiệm vụ nghiên cứu ………………………………….      6 4.1. Mục đích nghiên cứu ………………………………………………     6 4.2. Nhiệm vụ nghiên cứu ……………………………………………..      6 a. Đối với giáo viên ……………………………………………………      6 b. Đối với học sinh..……………………………………………………      6 5. Phương pháp nghiên cứu …………………………………………….     6 6. Ý nghĩa của đề tài  ……………………………………………………    6 II. PHẦN GIẢI QUYẾT VẤN ĐỀ: …………………………………..     7 1. Kỹ năng đọc hiểu …………………………………………………….     7 2. Một số dạng câu hỏi đọc hiểu ………………………………………..     7 2.1. Identifying the main idea …………………………………………..     8 2.2. Comprehending details and supporting ideas ……………………...     8 2.3. Locating referents …………………………………………………..    8       2.4. Understanding vocabulary in contexts …………………………......     8       2.5. Making inference …………………………………………………...    8       2.6. Recognizing coherence …………………………………………….     9 3. Một số yêu cầu trong tiết làm bài tập Reading ………………………     9 4. Phương pháp làm bài tổng quát ………………………………………    9 4.1. Nhận dạng câu hỏi ………………………………………………….  10 4.2. Dùng tư duy logic …………………………………………………..  10 4.3. Dùng từ đồng nghĩa/ trái nghĩa ……………………………………..  10 5. Một số dạng bài tập thông dụng ……………………………………...   11 5.1. Identifying the main idea  ………………………………………….   11         5.2. Locating referents  …………………………………………………   13 5.3. Making inference ……………………………………………………  16 2
  3. 5.4. Comprehending details and supporting ideas ……………………….. 21 6. Bài tập ………………………………………………………………...   22        III. Hiệu quả của đề tài 1. Một số  kết quả  đối chiếu, so sánh khi vận dụng phương pháp giảng dạy   Reading  …………………………………………………………………………….   23 2. Phân tích, thống kê kết quả kiểm tra trắc nghiệm khách quan ………     24 3. Bài kiểm tra 15 phút  …………………………………………………     25        IV. Kết luận  ……………………………………………………………    37        V. Kiến nghị …………………………………………………………….    38 1. Tóm tắt quá trình nghiên cứu……………………………………………  38 2. Ý nghĩa của đề tài………………………………………………………..  38 2.1. Đối với giáo viên tiếng Anh …………………………………………..  38 2.2. Đối với học sinh ………………………………………………………  38 3. Những hạn chế của đề tài………………………………………………     39 4. Những nội dung cần được tiếp tục nghiên cứu…………………………    39 PHỤ LỤC…………………………………………………………………   40      TÀI LIỆU THAM KHẢO ……………………………………………….   40    3
  4. I. PHẦN MỞ ĐẦU 1. LÝ DO CHỌN ĐỀ TÀI 1.1. CƠ SỞ LÝ LUẬN  Tiếng Anh rất quan trọng đối với cuộc sống hiện đại, thông qua tiếng Anh  mà chúng ta có thể tiếp cận nhiều nguồn kiến thức đa dạng. Tiếng Anh là ngôn  ngữ được rất nhiều quốc gia trên thế giới sử dụng làm tiếng mẹ đẻ và là phương  tiện giao tiếp quan trọng nhất giữa các quốc gia. Kiến thức về những phát minh  và khám phá mới trong một nước được truyền sang các nước khác thông qua tiếng   Anh. Bằng cách này tiếng Anh góp phần truyền bá kiến thức và sự tiến bộ. Vì thế  những ai hiểu biết về tiếng Anh có thể  tiếp cận mọi nguồn thông tin.  Từ những  tầm quan trọng trên, trong những năm gần đây, Bộ  Giáo Dục­ Đào Tạo đã đưa   Tiếng Anh vào chương trình giáo dục bắt buộc từ  bậc tiểu học đến đại học.   Thêm vào đó, Tiếng Anh cũng được xác định là một trong những môn thi quan   trọng của các kỳ thi đặc biệt là kỳ thi tốt nghiệp THPT.  Qua phân tích ma trận đề thi tốt nghiệp THPT trong những năm gần đây thì   số lượng câu hỏi  ở phần đọc hiểu thường chiếm tỉ lệ 36% trên tổng thể  (3,6 đ).  Tuy nhiên đối với phần lớn học sinh thì khi đọc đề phần đa các em đều cho rằng  phần READING chỉ dành cho bộ  phận học sinh có học lực khá trở  lên. Chính vì   lẽ đó mà các em đều bỏ qua phần đọc hiểu mà chỉ lựa chọn đáp án một cách ngẫu   nhiên.  CẤU TRÚC, MỨC ĐỘ NHẬN THỨC VÀ PHÂN BỔ NỘI DUNG CỦA MA  TRẬN ĐỀ THI TNTHPT QG MÔN TIẾNG ANH NĂM HỌC 2018 – 2019 Mức độ  Nội  Câu Đơn vị  nhận  dung  kiến  thức Mô tả phạm vi kiến thức Nhậ Thông  Vận  Vận  kiến  thức n  hiểu dụng dụng 4
  5. thức biết cao Reading 1  25 Conjunction  1 English 12 Basic (Cloze test ) 26 Relative  1 English 11 Basic pronoun 27 1 Real  Vocabulary  context/prefixed+V­ed /Word  meaning/  28 1 English 12  word forrm Basic/collocation 29 1 Noun/adj… 30 Main idea 1 Real context 31 Reference  1 Real context/ Except question 32 Reference  1 English 12 Basic/refer  Reading 2   pronoun to… 33 Factual  1 Real context question/Q  for detail 34 Vocabulary  1 Real context question 35 Main idea 1 Real context 36 Inference  1 Real context/According  question to para… 37 Reference  1 Real context/pronoun Reading 3  question  38 Nagative  1 Real context (True) factual  question 39 Factual  1 Real context (according  question to…) 40 1 Real context 41 Vocabulary  1 Real context 5
  6. 42 question 1 Real context Notes 2 8 5 3 18 MCQs (Tỷ lệ: NB+TH = 10 MCQs = 20% Vận dụng+VDC:  8MCQs = 16 %)     Tổng: 36% = 3,6đ Đối với đề thi tốt nghiệp THPT năm 2019 – 2020:  STT Lĩnh vực /  Chuyên đề Mức độ Phần Số câu NB TH VDT VDC 1 Kỹ năng đọc Điền từ 5 1 2 1 1 Đọc hiểu 13 2 3 4 4 Điền từ – Bài điền ở mức độ trung bình. Có 3 câu về word choice,1 câu về đại từ quan hệ,  1 câu về liên từ.  Đọc hiểu – Gồm 2 bài đọc hiểu trong đó có 1 bài đọc hiểu 7 câu ở mức độ khó hơn để phân  loại học sinh. – Loại câu hỏi: 2 câu hỏi tiêu đề phù hợp nhất, 1 câu hỏi về đại từ thay thế, 4 câu  về từ gần nghĩa, 3 câu hỏi về thông tin chi tiết, 2 câu suy luận. – Các câu hỏi khó thường rơi vào câu hỏi về tiêu đề và suy luận. – Không có câu hỏi quá khó, tuy nhiên có 1­2 câu có những phương án khó phân  biệt, dễ gây nhầm. 1. 2. CƠ SỞ THỰC TIỄN Trong những năm gần đây Sở  Giáo Dục – Đào Tạo và Phòng THPT đã rất  chú trọng đến phương pháp dạy học, tính hiệu quả trong xây dựng các chuyên đề  để  phục vụ  cho công tác ôn tập đối với bộ  môn Tiếng Anh để  chuẩn bị  cho các  kỳ thi, đặc biệt là kỳ thi tốt nghiệp THPT. Trong kỳ thi tốt nghiệp THPT, bố cục   đề  thi có chứa ít nhất là 17 câu hỏi trong đó phần Cloze test là 5 câu và phần  Reading comprehension là 12 câu. Tuy nhiên trong chương trình học và trong sách  giáo khoa thì các dạng bài tập  ở phần READING chỉ đơn thuần đề  cập đến các  6
  7. dạng bài tập đơn giản như trả  lời câu hỏi chưa đi sâu vào nội dung, các câu hỏi   chưa sát với thực tế của đề thi THPT nên học sinh gặp không ít khó khăn khi làm  bài.   Chính vì lẽ  đó nên tôi đã chọn chuyên đề  Reading để  làm sáng kiến kinh   nghiệm trong năm học này với mục đích giúp học sinh có cái nhìn tổng quát hơn  thông qua lý thuyết, phương pháp làm bài, và một số  dạng bài tập thích hợp để  các em biết vận dụng trong quá trình làm các bài kiểm tra và hơn hết giúp các em   làm tốt bài thi tốt nghiệp THPT. 3. ĐỐI TƯỢNG VÀ PHẠM VI NGHIÊN CỨU: Trong năm học 2019­2020 tôi được phân công nhiệm vụ  giảng dạy hai lớp   12A3 và 12A4, đây là các lớp có đa số  học sinh có trình độ  học sinh có năng lực   trung bình và yếu đối với bộ môn Tiếng Anh.  4. MỤC ĐÍCH VÀ NHIỆM VỤ NGHIÊN CỨU:  4.1. Mục đích: ­ Phục vụ các tiết dạy reading sinh động hiệu quả và đảm báo tính khoa học. ­ Rèn luyện cho học sinh tinh thần tích cực, chủ  động, tư  duy sáng tạo khả  năng  tự học, hình thành ở học sinh năng lực hợp tác hiệu quả. ­ Giúp học sinh bám sát kỹ năng đọc hiểu, các mẫu câu hỏi để đạt được kết quả  tốt trong kỳ thi TN THPT  4. 2. Nhiệm vụ: a. Đối với giáo viên: ­ Nghiên cứu một số tài liệu liên quan đến phương pháp giảng dạy và học tập về  reading. ­ Hệ  thống các chủ  đề, câu hỏi, đa dạng hóa các loại bài tập về  chủ đề  reading   với đối tượng học sinh nhằm giúp các em sử dụng phương pháp làm bài hiệu quả. b. Đối với học sinh: ­ Đọc kỹ  các chủ  đề  học tập để  vận dụng tốt các tình huống mà giáo viên yêu   cầu. ­ Soạn bài, chuẩn bị bài theo câu hỏi mà giáo viên yêu cầu. 7
  8. ­ Mang tinh thần chủ  động, tích cực trong suốt quá trình từ  khâu chuẩn bị  đến  thực hiện các nội dung của bài dạy. 5. PHƯƠNG PHÁP NGHIÊN CỨU: ­ Phương pháp nghiên cứu lý luận  ­ Phương pháp so sánh đối chiếu ­ Phương pháp thực nghiệm trên lớp học 6. Ý NGHĨA CỦA ĐỀ TÀI: Thông qua một số  yêu cầu chung, một số  phương pháp và biện pháp dạy  học hợp lý cùng với một số  bài tập minh họa, tôi muốn khẳng định tầm quan  trọng của các tiết dạy reading qua vận dụng phương pháp đọc hiểu nhằm phát  huy tính tích cực tự giác của học sinh và từ  đó giúp các em xây dựng hành trang   kiến thức cơ bản để giải quyết các bài tập đọc hiểu dễ dàng.  Trong   phương   diện   của   một   đề   tài   sáng  kiến  kinh   nghiệm   với   trình   độ  chuyên môn, vốn hiểu biết về lý luận cũng như kinh nghiệm giảng dạy của mình,   tôi   xin   đề   xuất   một   số   chủ   đề,   các   dạng   bài   tập   cơ   bản   ở   phần   Reading   comprehension chứ không đề  cập đến phần Cloze test để  nhằm làm đa dạng các  phương pháp dạy học, tạo thêm hứng thú học tập cho các em, đồng thời trang bị  thêm kiến thức về chuyên môn. Hi vọng với cách dạy như vậy các em sẽ có kiến  thức khái quát về sự chuẩn bị, bố cục, quy trình làm bài phần Reading.Vận dụng   tốt các bài học sẽ  là chìa khóa mở  ra những hiểu biết trong các chủ  đề  dạy học   như tôi đã đề cập. Nhận thấy được tầm quan trọng của quá trình làm bài thi tốt nghiệp THPT  phần Reading nên tôi mạnh dạn viết sáng kiến kinh nghiệm với chủ đề:  "  Phương   pháp   giúp  học   sinh   trung   bình,   yếu   làm   bài   thi   tốt   nghiệp   THPT phần reading có hiệu quả” II. PHẦN GIẢI QUYẾT VẤN ĐỀ 1. KỸ NĂNG ĐỌC HIỂU:  1.1. Skimming (đọc lướt) 8
  9. Skim là phương pháp bạn chỉ tìm kiếm ý chính của bài đọc. Với skim bạn không   cần đọc toàn bộ  bài mà vẫn nắm được ý chính, nhờ  đó tăng tốc độ  đọc và tiết   kiệm được thời gian. 1. 2. Scanning (đọc quét) Scan là công cụ khác cho việc tăng tốc trong việc đọc. Không giống skimming, khi   scanning, bạn chỉ tìm thông tin chi tiết hoặc một phần thông tin mà không cần đọc   toàn bộ bài. Bạn sử dụng phương pháp đọc quét khi tìm kiếm số điện thoại trong   danh bạ hay tìm kiếm kết quả thể thao trên báo. Để việc scan đạt hiệu quả, bạn   cần  hiểu   cấu   trúc   của   tài  liệu   đang   đọc   để   xác   định  được   thông  tin   cụ   thể.   Scanning còn cho phép bạn tìm chi tiết và thông tin khác khi không có nhiều thời   gian. 2. MỘT SỐ DẠNG CÂU HỎI ĐỌC HIỂU:  Thông qua các dạng bài tập trong đề thi tốt nghiệp THPT bản thân tôi nhận  thấy các câu hỏi  ở  phần đọc hiểu rất đa dạng, đề  cập đến nhiều khía cạnh của   bài đọc hiểu. Bên cạnh dạng cơ bản là trả  lời câu hỏi theo cách truyền thống thì   tôi nhận thấy rằng hầu hết các câu hỏi trong đề  thi thường đề  cập đến những  chủ đề sau:  2. 1. Identifying the main idea:  What does the passage mainly discuss? What is the topic/ subject of the passage? Which of the following is the main topic of the passage? The passage primarily/mainly discusses… The passage deals mainly with… With what topic is the paragraph mainly concerned? 2. 2. Comprehending details and supporting ideas  According to the passage, who/ what/ why/ where/ when/ which/ how___?  According to the author, ___?  The passage/the author states that  ___   The author makes the point that  ___ 9
  10.  The author indicates that  ___  What was one of the main reasons for ___?            The author compares ___with ___  The author mentions ___as an example of___ 2. 3. Locating referents The word “______” in line/ paragraph_____ refers to______ The phrase “______” in line/ paragraph____ refers to______  What does the word “___________” refer to? 2. 4. Understanding vocabulary in contexts  The word “_____" in line 2/paragraph 1 is CLOSEST in meaning to_____.  Which of the following is CLOSEST in meaning to_____?  2. 5. Making inference  It can be inferred from the passage that ____   Which of the following can be inferred about ____?   The author of the passage implies/ suggests that ___.   It can be concluded from lines /paragraph ___ that ___   Which of the following statements would the author most probably agree?  All of the following can be inferred from the passage EXCEPT ____  The passage mentions all of the followings ____________EXCEPT______ 2. 6. Identifying organization and purpose  Which of the following best describes the organization of the passage?  Which of the following best describes the development of the passage?  The format of the passage could be best described as ______   The passage discusses _____ in terms of _____   Where in the passage does the author mention _____/ refer to _____?  2. 7. Recognizing coherence 10
  11.  Where would it best fits in the paragraph/ sentence?  The following sentence could be added to the paragraph/ passage_____.  3. MỘT SỐ YÊU CẦU TRONG TIẾT LÀM BÀI TẬP READING. ­Tất cả học sinh đều có cơ hội được làm bài tập bằng cách sử dụng phương  pháp scanning hoặc skimming ­ Các em phải nắm được các chủ  đề  câu hỏi cơ  bản như:   Identifying the  main idea, references questions. .…… ­ Trong tiết dạy các em sắp xếp nội dung của bài phù hợp với cấu trúc câu  hỏi và trả lời.  ­ Học sinh biết vận dụng các dạng câu nhằm nâng cao hiệu quả  trong làm  bài tập và luyện đề thi tốt nghiệp THPT. ­ Giáo viên phải hướng dẫn học sinh về cách làm các dạng câu hỏi, xác định   vị trí thông tin cần phải tìm trong bài để lấy câu trả lời.  ­ Giáo viên và học sinh cùng kiểm tra, đánh giá, nhận xét và cho điểm để  giúp các em tự tin hơn trong quá trình làm bài. 4. PHƯƠNG PHÁP LÀM BÀI TỔNG QUÁT (GENERAL TIPS)          Trước hết bạn phải hiểu được rằng Reading là một phần khó đối với   học sinh trung bình và yếu. Qua khảo sát bằng câu hỏi thì 80% các em học sinh sẽ  chỉ chọn đáp án một cách ngẫu nhiên  ở phần Reading mà không có căn cứ  bởi vì   một lý do là các em không hiểu bài đọc, bài đọc có quá nhiều từ mới và dài. Vậy   để giúp học sinh giải quyết phần Reading hiệu quả, giúp các em có thêm phần tự  tin khi làm các dạng bài tập trắc nghiệm này, bạn hãy dùng phương pháp sau: 4.1. Nhận dạng câu hỏi Điều quan trọng đầu tiên khi làm bài Reading đó là học sinh phải xác định   được định dạng câu hỏi đó nó nằm ở dạng nào, đó là dạng câu hỏi gì, Identifying   the main idea, Comprehending details and supporting ideas, Locating referents…vì  mỗi câu hỏi có cách thức tìm vị trí có chứa thông tin riêng. Example:  Question   01:   Which   of   the   following   would   be   the   best   title   for   the  passage? 11
  12. A. Whistler’s Mother.  B. Whistler’s Greatest Works. C. The Practice of Signing Prints.  D. Copying Limited Edition Prints. Question 02: What made Whistler’s work more valuable? A. His fame as an artist.  B. His painting of his mother. C. His signature on the prints.  D. His brother­in­law’s prints. Question 03: The word "it" in paragraph 3 refers to......... A. the same edition  B. the image  C. the reverse side         D. a print 4.2.  Dùng tư duy logic Thực ra, nếu bạn không biết phải chọn câu đáp án nào cho đúng bạn có thể  dùng nghĩa của câu, dựa vào logic, và suy đoán… Bạn vẫn có thể làm được bài ở  nhiều trường hợp.  Example:   Question 01: Why does the author mention "a bell and a rattle"? A. To give examples of sounds that will cause a baby to cry B. To explain how babies distinguish between different nonhuman sounds C. To give examples of typical toys that babies do not like D. To contrast the reactions of babies to human and nonhuman sounds 4.3. Dùng từ đồng nghĩa/ trái nghĩa Thỉnh thoảng bạn phải để  ý đến ý nghĩa của từ  câu trong để  chọn câu đáp  lại đúng. Vì các chọn lựa trả lời sai đôi khi được viết với nghĩa ngược lại, dùng   từ lặp lại, từ đồng nghĩa, từ cùng nhóm, từ trái nghĩa, hay cấu trúc tương phản. Bạn phải chú ý về ý nghĩa câu nói để  chọn đáp án đúng vì các chọn lựa trả  lời sai đôi khi được viết với nghĩa ngược lại, dùng từ  lặp lại, từ  đồng nghĩa, từ  cùng nhóm, từ trái nghĩa… Example:  Question 01: The word "emphasize" is closest in meaning to.…... A. repeat                  B. leave out                C. stress                      D. explain 5. MỘT SỐ DẠNG BÀI TẬP THÔNG DỤNG:  5.1. Identifying the main idea:  Đối với dạng bài tập này, trước hết cần phải giúp cho học sinh biết trước   được khu vực thường chứa main idea trong đoạn văn là ở đâu. Thông thường các  12
  13. đoạn văn trong đề  thi THPTQG thường được viết theo lối diễn dịch có nghĩa là  câu chủ đề hay ý chính của đoạn văn thường nằm ở câu đầu của mỗi đoạn vì thế  khi tìm đáp án của câu hỏi tìm ý chính thì học sinh chỉ cần tìm ở câu đầu của đoạn  văn mà thôi. Điều này giúp học sinh giảm áp lực vì không phải đọc nhiều. Khi xác  định được khu vực cần tìm thông tin thì học sinh chỉ cần kiểm tra lại các đáp án đã  cho thì có thể lấy được đáp án đúng một cách dễ dàng.  Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your   answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. Mrs. Sand was having a lot of trouble with her skin, so she went to her doctor  about it. However, the doctor could not find anything wrong with her, so he sent her  to the local hospital for some tests. The hospital, of course, sent the results of the  tests direct to Mrs. Sand’s doctor, and the next morning he telephoned her to give her  a list of the things that he thought she should not eat, as any of them might be the  cause of her skin trouble.  Question 1. The story is mainly about ____________.  A. Mrs. Sand's skin trouble                  B. Mrs. Sand's husband’s care for her  C. her husband's carelessness                D. her husband's misunderstanding  Thông tin học sinh cần chú ý: Mrs. Sand was having a lot of trouble with her skin,  so she went to her doctor about it.  Như vậy ngay ở câu đầu tiên của bài đọc đã  xuât hiện thông tin cần tìm vì các câu trả lời khác trong phần đáp án đều không  chứa thông tin này nên học sinh sẽ dễ dàng lấy được đáp án, đó là đáp án A (Mrs.  Sand’s skin trouble) Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet   to indicate the correct answer to each of the questions. Herman Melville, an American author best known today for his novel Moby  Dick, was actually more popular during his lifetime for some of his other works. He  traveled extensively and used the knowledge gained during his travels as the basis  for his early novels. In 1837, at the age of eighteen, Melville signed as a cabin boy on  a merchant ship that was to sail from his Massachusetts home to Liverpool, England.  13
  14. His experiences on this trip served as a basis for the novel Redburn (1849). In 1841,  Melville set out on a whaling ship headed for the South Seas. After jumping ship in  Tahiti, he wandered around the islands of Tahiti and Moorea. This South Sea island  sojourn was a backdrop to the novel  Omoo  (1847). After three years away from  home, Melville joined up with a U.S. naval frigate that was returning to the eastern  United   States   around   Cape   Horn.   The   novel  White   Jacket  (1850)   describes   this  lengthy voyage as a navy seaman. Question 1: The main subject of the passage is _______. A. Melville's travels B. the popularity of Melville's novels C. Melville's personal background D. Moby Dick Thông tin học sinh cần chú ý: Herman Melville, an American author best known   today for his novel  Moby Dick,  was actually more popular during his lifetime for  some of his other works.  Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your answer sheet   to indicate the correct answer to each of the questions: The coronavirus is usually transmitted by droplets, such as those produced  when   coughing   and   sneezing,   and   by   direct   or   indirect   contact   with   secretions  infected   by   the   virus.   The   virus   may  also   shed   in   blood,   urine   and   faeces,   and,  therefore, there is potential for transmission through contact with a wide range of  bodily fluids. Certainly, person­to­person spread has been confirmed in community  and healthcare settings across Asia and into Europe. There is also a possibility that  asymptomatic carriers may be able to infect people. Public Health England (PHE)  has classified the COVID­19 infection as an airborne, high consequence infectious  disease (HCID) in the UK. Question 1: What is the main idea of the passage? A. the problems related to the coronavirus B. epidemic situation in England caused by coronavirus C. advice for those who infected with coronavirus D. how the coronavirus is transmitted and ways to prevent infection 14
  15. Exercise 1: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on  your answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions.  Different cultures follow their own special customs when a child's baby teeth fall  out. In Korea, for example, they have the custom of throwing lost teeth up on the  roofofa house. According to tradition, a magpie will come and take the tooth. Later,  the magpie will retum with a new tooth for the child. In other Asian countries, such  as Japan and Vietnam, children follow a similar tradition of throwing their lost teeth  onto the roofs ofhouses.  (Đề thi THPTQG 2017) Question 28. What is the passage mainly about?  A. Traditions conceming children's lost teeth B. Presents for young children's lost  teeth C. Animals eating children's lost teeth       D. Customs conceming children's  new teeth  Exercise 2: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on  your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.  Children all around the world love to read comic books. Maybe they like to read the  kind of comic books that come out once a month, like Spiderman or Batman, or  maybe they like mangastyle comic books. That means that publishers who make  comic books need to keep in touch with the things young people like to do. One  thing that many young people today are interested in is technology, so ofcourse kids  want to read digital comic books on electronic devices. (Đề thi THPTQG 2017) Question 28. What is the passage mainly about?  A. The need for digital comic books  B. Children's most favourite type of books  C. Problems in the book industry  D. The manga industry in Japan  KEYS:     Exercise 1: Question 28: A Exercise 2:  Question 28: A 5. 2. Locating referents Với dạng câu hỏi này, học sinh sẽ rất dễ nhận dạng bởi vì trong đoạn văn  từ mà tác giả muốn thay thế thì luôn được in đậm cả trong đoạn văn và câu hỏi. 15
  16. Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your  answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions Many   of   the   more   important   air   pollutants,   such   as   sulfur   oxides,   carbon  monoxide, and nitrogen oxides, are found in nature. As the Earth developed, the  concentration of these pollutants  was altered by various chemical reactions; they  became components in biogeochemical cycles.  These  serve as an air purification  scheme by allowing the compounds to move from the air to the water or soil. On a  global basis, nature's output of these compounds dwarfs that resulting from human  activities. Question 01: The word "These" in the second paragraph is closest in meaning to_. A. the various chemical reactions     B. the pollutants from the developing Earth C. the compounds moved to the water or soil D. the components in biogeochemical cycles Vậy đối với câu hỏi này, giáo viên cần lưu ý với học sinh như  sau: vị  trí   của từ  in đậm  ở  trong đoạn văn, nó đóng vai trò gì trong câu nói đó. Khi đã xác   định được vị trí thì học sinh chỉ cần nhìn vào câu đứng ngay trước từ in đậm trong  bài và xác định từ hay cụm từ cần thay thế đó là gì. Example:  ­ Jim prefers that his college roommate does his chores on the weekend. It  makes studying during the week easier because the house is clean What does “It” refer to? (You should choose: “that his college roommate does his chores on the weekend”) ­ Researching the company you have an interview with is very important. It  provides you with the company’s background and helps you form questions and  shows interest What does “It” refer to? (You should choose: “Researching the company you have an interview”) Exercise 3:     Unit 4 (Grade 11): VOLUNTEER WORK 16
  17. Spring School is an informal school. (1)  It  provides classes to advantaged  children in HCM City. Around 30 street children live and study at the school and  about 250 children with special difficulties from District 1 regularly attend classes. The   Organization   for   educational   development   co­operated   with   Spring  School   to   set   up  English   classes   in  1998.   Dane,   theatre,   singing   and  folk   music  classes were set up a year later. Children from these classes participate in fundraising  performances. (2) They raise money to continue their English and Performance Arts  classes. Spring   School   requires   volunteers   to   help   organize   (3)  their  fundraising  dinner held annually in June. (4)  This  is an exciting night in (5)  which  children  dance, sing and play music at one of the largest hotels in HCM City. (6) They also  need foreign volunteers to contact sponsors and help to expand the school activities.  Volunteers are required from February until July to help organize (7) these events. (8) It  is hoped that more schools like Spring School will soon be found in  other cities in Vietnam. 1/ “it” refers to ……….. 5/  “which” refers to ……….. 2/ “ they” refers to ……….. 6/ “they” refers to ………... 3/ “ their” refers to ………. 7/ “ it” refers to ……….. 4/ “ this” refers to …………. 8/ “these” refers to ………… Exercise 4: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on  your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions.  A letter of application is a sales letter in which you are both salesperson and  product, for the purpose of an application is to attract an employer's attention and  persuade him or her to grant you an interview. To do this, the letter presents what  you can offer the employer, rather than what you want from the job.  Like a résumé,  the letter of application is a sample of your work and an opportunity to demonstrate  your skills and personality. If it is written with flair and understanding and prepared  with professional care, it is likely to be very effective.  17
  18.                                       (Đề thi THPTQG 2018) Question 38: The word "it" in paragraph 2 refers to.......  A. the letter of application  B. an opportunity  C. your work  D. the résumé  Exercise 5:   Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on  your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions. However, general knowledge has never been something that you acquire formally.  Instead, we pick it up from all sorts of sources as we go along, often absorbing facts   without   realising.   The   question   remains,   then:   is   the   Internet   threatening   general  knowledge?   When   I   put  that  to   Moira   Jones,   expert   in   designing   IQ   tests,   she  referred me to the story of the Egyptian god Thoth.                                  (Đề thi THPT 2020) Question 47: The word “that” in paragraph 4 refers to....... A. general knowledge  B. the Internet  C. lthe question D. the story KEYS:  Exercise 3: 1. Spring School     2. Children 3. Spring School Students 4. fundraising dinner 5. Fundraising dinner  6. Spring School Students 7. fundraising dinner 8. The writer Exercise 4:  Question 38: A Exercise 5:  Question 47: B 5. 3. Making inference:  Đối với dạng câu hỏi này, khi đọc câu hỏi học sinh cần phải chú ý tới từ  khóa đó là NOT, NO, EXCEPT. Đây là những từ khóa quan trọng để có thể tìm ra  đáp án. Khi đã nắm được từ khóa, việc tiếp theo là cần tìm ra khu vực chứa thông  tin để có câu trả lời. Giáo viên nên hướng dẫn học sinh đọc qua các câu trả lời cho  câu hỏi sau đó đọc lại bài khóa để xác định khu vực chứa thông tin cần tìm. Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your   answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions. 18
  19. In Britain, greetings cards are sold in chain stores and supermarkets, in newsagents’  shops, corner shops and, increasingly, in shops that specialize in the sale of cards and  paper for wrapping presents in. The most common cards are birthday and Christmas cards. Many Christmas cards  are   sold   in   aid   of   charity   and   special   „charity   card   shops’   are   often   set   up   in  temporary premises in the weeks before Christmas. A wide variety of birthday cards  is available to cater for different ages and tastes.  Some, especially ones for young  children or for people celebrating a particular birthday, have the person’s age on the  front. Many have comic, often risqué, messages printed on them, and cartoon–style  illustrations.   Others   are   more   sober,   with   reproductions   of   famous   paintings   or  attractive   original   designs.   The   usual   greeting   on   a   birthday   card   is   ‘Happy  Birthday’, ‘Many Happy Returns’ or ‘Best Wishes for a Happy Birthday’. Some people also send special cards for Easter and New Year. Easter cards either  portray images of spring, such as chicks, eggs, lambs, spring flowers, etc, or have a  religious theme. Question 1: Which of the following is NOT the usual greeting on a birthday card? A. „Best Wishes for a Happy Birthday’ B. „Happy Birthday’ C. „Good luck’ D. „Many Happy Returns’ Thông tin cần chú ý: The usual greeting on a birthday card is „Happy Birthday’,  „Many Happy Returns’ or „Best Wishes for a Happy Birthday’. Qua đó chúng ta có  thể dễ dàng lấy ra đáp án: C (Good luck) Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your  answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions The coronavirus is usually transmitted by droplets, such as those produced  when   coughing   and   sneezing,   and   by   direct   or   indirect   contact   with   secretions  infected   by   the   virus.   The   virus   may  also   shed   in   blood,   urine   and   faeces,   and,  therefore, there is potential for transmission through contact with a wide range of  bodily fluids. Certainly, person­to­person spread has been confirmed in community  and healthcare settings across Asia and into Europe. There is also a possibility that  19
  20. asymptomatic carriers may be able to infect people. Public Health England (PHE)  has classified the COVID­19 infection as an airborne, high consequence infectious  disease (HCID) in the UK. Question 01: The coronavirus can be found in all of the following EXCEPT ______. A. blood B. clothes C. urine D. faeces Thông tin cần lưu ý học sinh tìm ở đây: The virus may also shed in blood, urine   and faeces, and, therefore, there is potential for transmission through contact with a  wide range of bodily fluids. Qua đó rút ra đáp án là B (clothes) Example: Read the following passage and mark the letter A, B, C, or D on your  answer sheet to indicate the correct answer to each of the questions Langston Hughes was one of the greatest American writers of the twentieth  century. He was born in Joplin, Missouri, and moved to Cleveland at the age of  fourteen.   Four   years   later   he   went   to   Mexico   and   spent   one   year   there   before  attending Columbia University in New York. For a few years after that he roamed  the world as a seaman, visiting ports around the world and writing some poetry. He  returned to the United States and attended Lincoln University, where he won the  Writer Bynner Prize for undergraduate poetry. After graduating in 1928, he traveled  to Spain and to Russia. His best novels include “Not Without Laughter” and “The  Big Sea”. He wrote an autobiography in 1956 and also published his collections of  poetry then.           A man of many talents, Hughes is one of the most accomplished writers in  American literature history. 1. Which of the following statements is NOT true? A. Langston Hughes had lived in Mexico for a year before he left for New York. B. Langston Hughes used to travel by ship to many ports around the world. C. Langston Hughes attended Columbia University in New York at fourteen. D. “The Big Sea” is one of Langston Hughes’ best works. Exercise 6: Read the following passage and mark the lelter A, B, C, or D on  your answer sheet to indicale the correct answer to each of the questions. 20
nguon tai.lieu . vn